آفتابنیوز : مهناز افشار، بازیگر سینما و تئاتر این روزها پنجمین تجربه بودن روی صحنه را در نمایش موزیکال «الیور توییست» به کارگردانی حسین پارسایی از سر میگذراند.
او زمانی که در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار بازی در تئاتر را تجربه کرد چهرهای شناخته شده در سینما بود اما حضورش در «آمدیم، نبودید، رفتیم» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی رضا حداد با گارد بسته برخی چهرههای تئاتری نسبت به حضور چهرههای سینمایی روی صحنه، همراه شد.
افشار اما تلاش کرد بعد از آن ارتباطش را با تئاتر و تئاتریها قطع نکند و سال بعد با «بیست و یک بار مردن در سی روز» به نویسندگی سینا آذین و کارگردانی صابر ابر به تئاتر بازگشت. در سال ۱۳۹۲ خبری از مهناز افشار روی صحنه نبود و سال ۹۳ با نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» به کارگردانی بهاره رهنما و سال بعد از آن با «دکلره» به کارگردانی مشترک مهدی کوشکی و صحرا فتحی تئاتر را تجربه کرد.
مهناز افشار در جواب این که سال ۹۰ وقتی او روی صحنه رفت، در مورد حضور چهرههای سینمایی در تئاتر کم انتقاد نشنید اما اکنون که شش سال از آن زمان میگذرد این موضوع به امری عادی تبدیل شده است گفت: «صادقانه میگویم زمانی که تصمیم گرفتم بازی در تئاتر را تجربه کنم، برایم بسیار اهمیت داشت. شاید آن موقع، آن انتقادات به نظرم بسیار برخورنده بود اما بعدتر که فکرش را کردم احساسم این بود که ارزش تئاتر و احترام صحنه آن قدر بالاست که شاید بخشی از آن انتقادات سازنده بوده و هشداری برای ما بازیگران سینما که بدانیم حضور روی صحنه از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
افشار که قرار است در تازهترین تجربه تئاتریاش نقش نانسی را بازی کند، دختر جوانی که مانند الیور توییست از ۱۲ سالگی وادار به دزدی کردن شده، به عضویت باند فاگین درآمده و پس از دزدی به روسپیگری روی آورده، ادامه داد: «من قبل از سال ۹۰ هم پیشنهاد بازی در تئاتر داشتم اما هنوز به آن حد از جسارت نرسیده بودم که حضور در این آزمون را قبول کنم و این را بدون هیچ گونه تعارفی میگویم، با این که شاگرد زندهیاد حمید سمندریان بودم و اعتقاد داشتم که بالاخره روزی باید این کار را انجام دهم. تا سال ۹۰ که پیشنهاد رضا حداد را قبول کردم و سال بعد از آن پیشنهاد صابر ابر را و تصمیم گرفتم اگرچه تمرکز اصلیام روی سینماست اما سالی حداقل یک تئاتر بازی کنم، چون بسیار کمکم میکند.»
بازیگر «لسآنجلس- تهران» به کارگردانی تینا پاکروان در مورد این که چه شد که برای روی صحنه رفتن در سال ۹۶ نمایش موزیکال «الیور توییست» را انتخاب کرد توضیح داد: «در سال ۹۶ پیشنهادهای خوبی از طرف کارگردانهای خوب تئاتر داشتم و ممنونم که به من اعتماد کردند. وقتی حسین پارسایی بازی در «الیور توییست» را به من پیشنهاد داد، چون بارها نسخه موزیکال فیلم آن را به کارگردانی کارول رید (۱۹۶۸) دیده بودم و بسیار دوستش دارم، اولش هیجانزده شدم و بعدش ترسیدم. ترس از این که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وقتی قرار است در کاری و نقشی بازی کنی که نسخههای موفقی از آن هست، در موقعیتی ترسناک قرار میگیری اما در نهایت با خودم گفتم بگذار حضور در این آزمون را قبول کنم.»
مهناز افشار در مورد چگونگی اجرا شدن بخشهای آوازیِ نمایش موزیکال «الیور توییست» هم گفت: «بخشهای آوازی را به صورت همخوانی با نسیم شجاعی، سولیستِ سوپرانو و در کنار گروه کر و ارکستری که رهبریاش با بردیا کیارس است اجرا خواهیم کرد و برای انجام دادن آن به صورت درست، سه ماه در کنار هادی قضات، از هنرمندان دانشآموخته اپرا در کشور اتریش تمرین آواز کردهام و صادقانه میگویم اگر نتوانم آنچه را از او یاد گرفتهام به درستی اجرا کنم، مشکل از من است چون او تمام تلاشش را کرد و تکنیکهایی که به کار برد به من نشان داد چطور میتوانم بدون استفاده از هیچ گونه فیلتری، به درستی از حنجرهام استفاده کنم.»
او توضیحاتش در مورد این نکته را این طور تکمیل کرد: «در آواز شما از بخشهای مختلف حنجرهتان استفاده میکنید یا صدایتان را از سرتان یا سینهتان بیرون میدهید در صورتی که در حالت عادی و مثلا جلوی دوربین هیچ وقت به صورت خودآگاه به سراغ این موضوع نمیروید و این اولین بار است که چنین چیزی را تجربه میکنم و برایم بسیار هیجانانگیز است.»
نمایش موزیکال «الیور توییست» از اول آذر با بازی بازیگرانی چون نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان (بیل سایکس)، مهناز افشار (نانسی)، هوتن شکیبا (فاگین)، آتیلا پسیانی (بران لو)، امیرکاوه آهنین جان (بامبل)، داریوش موفق (در سه نقش؛ پارکر، قاضی شهر و دوربری) و... در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.
از اول تا ۱۵ آذر سعید چنگیزیان نقش بیل سایکس را بازی خواهد کرد و نوید محمدزاده که به دلیل نامزدی بازیگرى در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» باید به جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک برود، از ۱۵ آذر جای او را خواهد گرفت.
خبرآنلاین