کد خبر: ۴۸۹۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

احتمال از کنترل خارج شدن بحران لبنان

"استعفای اجباری احتمالی نخست وزیر لبنان می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها میان عربستان و ایران شود و به گونه‌ای باشد که تمام منطقه را بلرزاند."
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه زودویچه سایتونگ آلمان در گزارشی درباره بحران اخیر در لبنان نوشته است: لبنان یکی از کشورهای کوچک خاورمیانه است و در این کشور کوچک قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای همواره در طول دهه‌های گذشته تلاش کرده‌اند که یا به طور مستقیم یا از طریق نمایندگان خود نفوذشان را افزایش دهند. زمانی که تنش‌ها در این منطقه افزایش یابد، تمام منطقه را به رعشه می‌اندازد.

در طول چند سال گذشته بزرگترین بحران جنگ داخلی در خاورمیانه، در سوریه، در همسایگی لبنان رخ داده است که بر اساس یک توافق نانوشته میان طرف‌های ایرانی و عربستان سعودی، لبنان از این بحران سوریه کنار گذاشته شد. اما این توافق نانوشته تا چندی پیش باقی بود زیرا حریری استعفای خود را با متهم کردن ایران و حزب‌الله اعلام کرد. از سوی دیگر پس از پرتاب موشک از سوی یمن به ریاض، عربستان سعودی، ایران و حزب‌الله را متهم کرد. حزب‌الله یک حزب قدرتمند در لبنان است و این گروه را می‌توان یک نیروی نظامی قدرتمند در لبنان برشمرد.

اسرائیل و عربستان بجز خصومت علیه ایران و حزب‌الله نقاط مشترک اندکی با یکدیگر دارند، اگر اسرائیلی‌ها وارد جنگ بر سر لبنان شوند، در این صورت جنگ جدیدی خاورمیانه را تهدید می‌کند.

پسر پادشاه عربستان از نفوذ رو به رشد ایران عصبانی است و به دنبال مقابله با این نفوذ است.

تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی در حال افزایش است اما سوال این است چرا این دو کشور اینگونه علیه یکدیگر خصومت دارند. لبنان تازه‌ترین مرحله از رویارویی این دو کشور است و می‌تواند به یک صحنه خطرناک تبدیل شود. هم چنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سعودی‌ها و اسرائیل را برای اتخاذ مواضع تندتر تشویق می‌کند. اما به هرحال هرگونه حمله به مواضع حزب‌الله در لبنان یک کار بسیار احمقانه است زیرا در پاسخ به این اتفاق هزاران موشک، اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند و جنگی به راه می‌افتد که بهای آن را زندگی مردمان هر دو طرف پرداخت خواهند کرد.

هر گونه بروز جنگ در خاورمیانه می‌تواند فجایع بسیاری به همراه داشته باشد. اولین بار نیست که جنگ در خاورمیانه رخ می‌دهد و به دلیل سرعت بالای گسترش آن ممکن است از کنترل خارج می‌شود.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین