کد خبر: ۴۸۹۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۵

یک ملت ، دو کشور

آفتاب‌‌نیوز : تاجیک ها از هم اکنون خودشان را برای این میزبانی آماده می کنند ایرانی زبان هرگاه به هم می رسند از گذشته حرف می زنند از تاریخ با شکوه باستان از فرهنگ و زبان پارسی از رودکی، مولوی، فردوسی، سعدی و حافظ و خیام و ابن سینا و صدها نویسنده، شاعر فیلسوف و دانشمند که میراث گران بهای مشترک همه ایرانیان است امروز تاجیک ها از ایرانی ها ایرانی ترند باید اعتراف کرد که ایران بخش بزرگی از شکوه و افتخارش را مدیون تاجیک هاست. 

در حالی که ایرانیان پس از تهاجم اعراب از گفتن و نوشتن به زبان پارسی محروم شده بودند این سامانیان بودند که از شمال تاجیکستان فعلی قیام کردند و حکومت مستقل ایرانی را تشکیل دادند و در دامن همین حکومت بود که نامداران بزرگی همانند رودکی سمرقندی، فردوسی، بلعمی، ابوشکور بلخی، دقیقی ابوعلی سینا و دیگران رشد کردند. 

حکومت سامانیان از کوچکترین کوششی برای احیای فرهنگ و تمدن ایرانی دریغ نکردند آنها مراکز علمی و کتابخانه های بزرگی در بخار، نیشاپور و خوارزم بنا کردند. 

امروز نیز جشن های ملی ایرانیان باستان همچنان در تاجیکستان گرامی داشته می شود چهارشنبه سوری، عید نوروز و سیزده بدر از مهمترین این جشن ها هستند که با شکوه فراوان در این جمهوری هفت میلیون نفری برگزار می شود تاجیک ها جشن مهرگان و سده و سایر اعیاد ایرانی را که در ایران به بوته فراموشی سپرده شده است را با  شکوه فراوان پاس می دارند. 

درست به همین دلیل است که می گویم تاجیک ها از ایرانی ها هم ایرانی ترند آنها امیر اسماییل سامانی را سمبل ملی خود می دانند و مجسمه بزرگ وی را در مرکز شهر دوشنبه نسب کرده اند واحد پول خود و دهها خیابان مهم و مراکز بزرگ علمی را به همین عناوین نام نهاده اند. 

تقدس نام بزرگان و دانشمندان ایرانی از چنان درجه ای در تاجیکستان برخوردار است که دولت این کشور نام قله 6940 متری انقلاب را به نام ابو علی سینا تغییر دادند پیش از این نیز آنها نام قله لنین را به قله امیر اسماییل سامانی تغییر داده بودند. 

تغییرات دیگری که در تاجیکستان بعد از فروپاشی شوروی رخ داد اثبات کننده این واقعیت است هفت دهه استیلای کمونیست ها بر مردمان این سامان هر اعمال خشن ترین تبعیض های نژادی و فرهنگی هرگز مانع از آن نشد که تاجیک و تاجیکستان در برابر فرهنگ تحمیلی روس سر تعظیم فرود آورد. آنها پس از استقلال در سال 1991 به سرعت بر بازسازی فرهنگی همت گماشتند حتی جنگ پنج ساله داخلی نیز نتوانست مانعی بر احیای هویت ملی سرکوب شده باشد. 

ایران نخستین کشوری بود که پس از استقلال این جمهوری در دوشنبه سفارت تاسیس کرد جمهوری اسلامی ایران در پایان دادن به جنگ های داخلی پنج ساله نقش مهمی را ایفا کرد اکنون روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور در عالی ترین سطح ممکن است اما حجم روابط اقتصادی دو طرف شایسته یک ملت در دولت نیست. 

بر اساس آمارهای منتشر شده حجم روابط اقتصادی تهران و دوشنبه در سال 1383 به 95 میلیون دلار رسید که 85 میلیون دلا‌ر آن صادرات ایران به تاجیکستان بود. ایران در مقابل واردات آلومینیوم و پنبه از تاجیکستان مواد غذایی و مصالح ساختمانی به این جمهوری صادر می کند. 

بعلاوه دولت ایران در این جمهوری اقدام به ساخت کارخانه تراکتور سازی، تونل انزاب کرده است دولت ایران همچنین در طراحی و ساخت نیروگاه در «سنگتوده 2 » و جاده سازی به این جمهوری کمک های فراوانی کرده است. 

تاجیک ها امیدوارند سفر رئیس جمهور ایران به دوشنبه موجب گسترش روابط اقتصادی شود. واقعیت این است ایران و تاجیکستان از پتانسیل های بالای برای افزایش مراودات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برخوردارند سابقه درخشان و کهن تاریخی و اشتیاق بالای یک ملت در دو کشور سزاوار این است که رهبران ایران و تاجیکستان گسترش بیشتر این روابط را در دستور کار قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین