کد خبر: ۴۹۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۲
وزیرخارجه آمریکا به منطقه آمد

تلاش کاخ سفید برای شکاف میان ایران و سوریه

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اعلام این مطلب نوشت: چند تن از مشاوران ارشد بوش اعلام کردند مقامات دولت آمریکا قصد دارند توسط عربستان سعودی و مصر ،سوریه را به قطع ارتباط با حزب الله لبنان و ایران ترغیب کنند. 

بوش در ماه فوریه 2005 پس از ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، سفیر آمریکا در سوریه را فراخواند و از آن زمان تاکنون روابط آمریکا با دمشق به حداقل رسیده است. 

علاوه بر این دولت آمریکا مجموعه ای از تحریم ها را بر دولت سوریه و بانکهای این کشور تحمیل کرده و دارایی های مقامات سوری درگیر در پرونده رفیق حریری را مسدود کردند. 

اما برخی از مقامات عالی رتبه دولت بوش در مصاحبه با نیویورک تایمز گفتند قرار است این هفته مرحله ابتدایی طرح عربستان سعودی و مصر برای اعمال فشار به سوریه آغاز شود تا این کشور ارتباط با حزب الله را قطع کرده وسیاستهایش را در مورد این گروه تغییر دهد. 

این مقامات آمریکایی که به دلیل حساس بودن مذاکرات و شرایط خاورمیانه، که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، به اعتقاد ما سوریه از همسایگان عرب خود بیشتر از ما حرف شنوی خواهد داشت. 

این طرح همچنین به دنبال ایجاد شکاف بین ایران و سوریه است که اخیرا پس از افزایش فشارهای واشنگتن به آنها روابط بسیار نزدیکی با هم ایجاد 
کرده اند.
در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است، ایران و سوریه از سال 1980 زمان آغاز جنگ ایران و عراق روابط نزدیکی داشته و متحد هم محسوب می شوند. 

با وجود این دانیل آیالون، سفیر آمریکا در اسرائیل روز پنج شنبه در مصاحبه ای گفت که از نظر تاریخی و استراتژیک آنها_ یعنی اعراب و پارسی ها _در تضاد با هم هستند. 
او می افزاید سوریه تنها کشور عرب است که متحد ایران است و این موضع موجب عصبانیت مصر، اردن و عربستان سعودی است. این در حالی است که اکثر مردم سوریه  مانند دیگر  کشورهای عربی سنی مذهب هستند اما ایران و عراق اکثریت شیعه دارند. 

یک دیپلمات غربی نیز می گوید رهبران عرب همیشه در تماس تلفنی با بشار اسد برای ابراز نگرانی در مورد حزب الله مشکل دارند و او در این مواقع به سختی پای تلفن می آید.
دولت آمریکا تاکنون نسبت به مذاکره مستقیم با دمشق در مورد حمایت این کشور از حزب الله لبنان 
بی میل بوده و تاکنون بحث چندانی در مورد ارائه مشوق هایی از سوی آمریکا به سوریه در قبال تغییر سیاست این کشور در مورد حزب الله مطرح نشده بود.
اما بسیاری از تحلیلگران خاورمیانه شک دارند که بدون گفت و گوی مستقیم بین آ‌مریکا و سوریه بتوان راه حلی نهایی برای بحران خاورمیانه پیدا کرد.
به نظر می رسد اکنون دولت آمریکا به اهمیت نقش سوریه برای حفظ ثبات در خاورمیانه پی برده است. 

جرج بوش روز شنبه در سخنرانی هفتگی خود به این مساله اشاره کرد که برای حفظ صلح پایدار در خاورمیانه  ،سوریه و تغییر سیاستهای آن در مورد حزب الله لبنان نقش مرکزی دارد.
شاید جلسه دیدار بوش با سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان سعودی را نیز بتوان در همین راستا ارزیابی کرد.
روز یکشنبه در کاخ سفید جلسه ای با حضور بوش، سعودالفیصل و همچنین بندر بن سلطان، رئیس شورای امنیت ملی این کشور تشکیل می شود و حتی کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را به بعد از این دیدار موکول کرد.
انتظار می رود دیک چنی، وزیر دفاع و استفان هادلی مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این جلسه حضور داشته باشند.
گفته می شود این دیدار به خواست عربستان سعودی انجام می شود و نتایج مورد انتظار از این جلسه هنوز روشن نیست ولی به احتمال زیاد تلاش برای اعمال نفود بر سوریه از طریق کشورهای عربی، یکی از محورهای این گفت و گوها خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین