کد خبر: ۴۹۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۴

1+5 همچنان به دنبال قطعنامه است

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش خبرگزاری فرانسه نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت شامل انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان روز سه شنبه جلسه ای پشت درهای بسته تشکیل دادند و توافق کردند که روز چهارشنبه نیز در جلسه دیگری به گفت و گوهای خود ادامه دهند. 

جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از پایان جلسه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که این جلسه بسیار سازنده بود و پیشرفت هایی خوبی به دست آمد و مواضعمان بسیار به یکدیگر نزدیک تر شد. 

به گفته بولتون نمایندگان این شش کشور نتایج این جلسه را به کشورهایشان گزارش خواهند داد و دستور العمل های بعدی را از آنها دریافت خواهند کرد. 

مخالفت روسیه با پیش نویس قطعنامه (کلیک کنید)

کارن پیرس، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز با مفید دانستن این جلسه گفت ما در روزهای آینده با دولت های متبوع خود و با یکدیگر گفت و گوهای بیشتری خواهیم داشت. 

او همچنین خبر داد که کاندولیزا رایس و سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس رم که برای رسیدگی به بحران خاورمیانه و وضعیت لبنان تشکیل می شود در مورد قطعنامه شورای امنیت برای وادار ساختن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم نیز با یکدیگر گفت و گو خواهند کرد. 

ژان مارک دولا سابلیه، نماینده فرانسه و رئیس دوره ای شورای امنیت هم ابراز امیدواری کرد پس از نشست روز چهارشنبه متن نهایی پیش نویس قطعنامه به 10 عضو غیر دائم شورای امنیت ارائه شود. 

به گفته وی عناصر اصلی این پیش نویس برگرفته از بیانیه ای است که روز 21تیرماه در نشست پاریس توسط وزرای خارجه کشورهای 1+5 ارائه شد و در این جلسات فقط تلاش می شود تا آن بیانیه به صورت یک قطعنامه، تنظیم شود.
 
او تاکید کرد مورد اصلی این قطعنامه وادار ساختن ایران به توقف همه فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم از جمله تحقیق و توسعه در این زمینه است. 

ویتالی چارکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز پس از جلسه صبح سه شنبه گفت ما مذاکرات خوبی داشتیم و به تدریج به هدف خود که تنظیم پیش نویس قطعنامه است نزدیک می شویم و راه چندانی تا این هدف باقی نمانده است. 

وزرای خارجه کشورهای 1+5 در نشست پاریس با ابراز نارضایتی از عدم پاسخ ایران به بسته مشوق های پیشنهادی آنها در قبال تعلیق غنی سازی اورانیم، توافق کردند که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود. 

این در حالی که مقامات ایران همچنان تکرار می کنند که حاضر نیستند از حق این این کشور برای غنی سازی اورانیوم دست بردارند. از جمله غلامحسین الهام، سخنگوی دولت روز دوشنبه تاکید که ایران آماده مذاکره است ولی هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد. 

علی لاریجانی،دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران و از مذاکره کنندگان هسته ای، بار دیگر اعلام کرده است که ایران تا پایان مرداد ماه به بسته پیشنهادی غرب پاسخ خواهد داد.
اما 6 کشور طرف مذاکره با ایران تصمیم گرفتند که منتظر پاسخ ایران نمانند و به تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت ادامه دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین