کد خبر: ۴۹۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۸

دریای خزر از یاد ها رفته است؟

آفتاب‌‌نیوز : قراین و شواهد نشان می دهد که رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان به هیچ نتیجه مثبتی در مذاکره بر سر اختلاف مرزی که میان دو طرف است نرسیدند  اگرچه غیر از این بود خبرنگاران همراه رئیس جمهور بی درنگ آن را روی تلکس خبرگزاری ها می فرستادند. سؤال اینجاست وقتی خبر حضور احمدی نژاد در غرفه یک نمایشگاه اقتصادی در عشق آباد مخابره می شود آیا خبرنگاران تیزهوش اعزامی به آسیای مرکزی از موضوع به این مهمی غافل می مانند؟ 

در پایان سفر رئیس جمهور به ترکمنستان هفت سند همکاری میان دو طرف به امضا رسید همکاری در بخش حمل و نقل، انرژی، سرمایه گذاری، نفت و گاز و تجارت و بازرگانی، اما دریغ از همکاری در مسأله پیچیده و مهم خزر.

 هم اکنون یکی از گره های کور بحران رژیم حقوقی دریای خزر مسایل لاینحل مرزی میان ایران و ترکمنستان است دو کشور در مناطق مورد مناقشه تا زمان حل و فصل اختلافات دست به حفاری نمی زنند. در سفر احمدی نژاد به ترکمنستان توافقات، تفاهم ها و بیانیه ها از همکاری در زمینه های دام و بهداشت و گردشگری فراتر نرفت. 

از پیش مشخص بود که رئیس جمهور در سفر به عشق آباد قادر نخواهد بود گره ای از بحران رژیم حقوق دریای خزر را بگشاید دیپلماسی جمهوری ترکمنستان بسیار خشک و بسته است سیاست در این جمهوری متأثر از اندیشه های صفر مراد نیازاف است و کنار آمدن با وی بسیار سخت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین