کد خبر: ۴۹۱۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

آیا تزریق واکسن آنفولانزا عارضه ای دارد؟

این روزها شاهد هجوم شایعات فراوان در خصوص عوارض جبران ناپذیر تزریق واکسن آنفولانزا در سایت ها و فضاهای مجازی هستیم .
آفتاب‌‌نیوز :
 این روزها شاهد هجوم شایعات فراوان در خصوص عوارض جبران ناپذیر تزریق واکسن آنفولانزا در سایت ها و فضاهای مجازی هستیم .
در این مطالب عنوان می‌شود،تزریق این واکسن در کودکان خطرازکارافتادگی اندام حرکتی و در نهایت فلج اندامها را به دنبال خواهد داشت و به افراد توصیه می‌کند به دلایل عوارض جبران ناپذیر این واکسن بر سلامت کودکان ، از تزریق آن اجتناب کنند. با توجه به این مسأله که این واکسن با تأییده رسمی وزارت بهداشت،درمان و آموزش عالی در دسترس افراد قرار گرفته است،قطعا این موضوع جنبه علمی ومنطقی نداشته و همانند سایر مطالب کذب در فضاهای مجازی توسط یک عده از افراد با نیات خاص منتشر شده است،لیکن برای رفع نگرانی‌های پیرامون آن ،پاسخ مسئولین و متخصصان خالی از فایده نیست.
کاهش مرگ ومیر ناشی از آنفولانزا
دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماریهای عفونی در این خصوص گفت:واکسن آنفولانزا همانند تمامی واکسن‌ها، علاوه بر فوائدی که دارد عوارضی به همراه دارد.لیکن عقل سلیم ایجاب می‌کند که در برخورد با موضوعاتی که با سلامت انسان و جامعه در ارتباط است،منافع و مضرات را بایکدیگر در نظر بگیریم. ثابت شده است که هر سال در ایالت متحده آمریکا که حدود سیسصد میلیون نفر جمعیت دارد،واکسن آنفولانزا از مرگ بیش از دویست وپنجاه نفر انسان در معرض خطر جلوگیری می‌کند.
وی افزود:بر همین اساس با توجه به مطالعاتی که در کشورهای آفریقایی شده ،نشان داده شده است که تأثیر پذیری واکسن آنفولانزا در کودکان زیر 6سال در کاهش مرگ ومیر بسیار بالا بوده است. بطوریکه با تزریق این واکسن به کودکان از بستری شدن آنها در بیمارستان و بروز عفونتهای مختلف در میان آنها جلوگیری کرده و باعث صرفه جویی اقتصادی در این کشورها شده است.تأثیرگذاری این واکسن چه بر روی انسان و چه حیوان بیش از سی سال است که به ثبوت رسیده است و نمی‌توان فوائد آن را بر روی افراد در معرض خطر انکار نمود.
 واکسن آنفولانزا ،فلج حرکتی!
 استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ضمن بیان این نکته که این واکسن عوارضی هم به همراه دارد گفت: درد در ناحیه تزریق و تب از عوارض اولیه این واکسن بوده و در مواردی ممکن است علائمی شبیه به آنفولانزا در فرد ایجاد بکند.لازم به ذکر است که این واکسن قادر به ایجادعوارض نادری نظیر ورم مغز هم بوده است و یا سندروم«گیلن باره » یا فلج هر دو پا را ایجاد کند. لیکن میزان بروز این عارضه بر اثر تزریق این واکسن ،بر اساس گزارشات بین یک در صدهزار و یک در یک میلیون است.یعنی ممکن است یک نفر در یک میلیون آدمی که این واکسن را تزریق می‌کنند دچار این عارضه شوند.
وی در ادامه گفت: در کشور ما مجموع واکسن وارد شده است دومیلیون است و وقتی ما این واکسن را به افراد تزریق کنیم، از بسیاری از مرگ ومیرها  ناشی از آنفولانزاجلوگیری می‌کنیم وممکن است از این تعداد دو نفرهم مبتلا به این عارضه بشوند.کما اینکه نمونه آن در چهارسال گذشته در دومورد واکسن تزریق شده به حجاج  گزارش شد خوشبختانه  این دو نفر بعد از 4هفته بهبود یافتند. گفتنی است مطالبی که پیرامون عوارض خطرناک این واکسن در فضاهای مجازی مطرح می‌شود،به هیچ عنوان قادر به انکار وزیرسوال بردن کارایی فوق العاده این واکسن نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا نمی‌باشد.
گروههای نیازمند به واکسن
دکتر مردانی ضمن اشاره به این نکته که تزریق واکسن آنفولانزا در برخی اقشار ارجحیت دارد افزود:به دلیل اینکه این واکسن وارداتی است و در کشور قادر به تولید آن نیستیم ،ما در کمیته کشوری آنفولانزا اقدام به انتشار راهنمای تجویز واکسن کرده‌ و آن را به تمامی مراکز درمانی،بهداشتی در سطح کشور ابلاغ کرده ایم.بر این اساس اولویت تزریق برای افراد در سنین بالای 65 سال ،بیماران سرطانی،قلبی ریوی،دیابتی‌ها ،نارساییهای کلیوی وافرادیکه از پیوند استفاده کرده ویا کورتون با دوز بالا استفاده می‌کنند و در نهایت کودکان بالای سنین 6ماه تا 6سال است.
وی در ادامه گفت: در کشور آمریکا این واکسن بدون اعمال محدودیت در مورد تمامی افراد تجویز می‌شود. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که استفاده از این واکسن نه تنها منعی ندارد بلکه در صورت دسترسی بالا برای همگان بهتر است تجویز شود.توصیه ما بر این است که افراد با استناد به مطالب علمی وسایتهای مورد اعتماد نسبت به صحت و سقم مطالب اطمینان حاصل کنند.
واکسن سرماخوردگی در دنیا وجود ندارد
این متخصص بیماریهای عفونی در رد مطالب کذب مطرح شده در فضاهای مجازی راجع به این واکسن گفت: در این مطالب عنوان شده است که این واکسن انسان را در برابریک نوع از سرماخوردگی ایمن می‌کند و در برابر انواع دیگر بیماری خود ایمن می‌سازد. با استناد به همین جمله می‌توان اطمینان حاصل کرد که فرد نگارنده آن فاقد سواد علمی است زیرا این واکسن برعلیه آنفولانزا  ساخته شده و در دنیا واکسنی بنام واکسن سرماخوردگی وجود ندارد. واکسن آنفولانزا سال به سال بر اساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت در تمام دنیا با توجه به گونه‌های در حال گردش تولید می‌شود. این موضوع که این واکسن تنها بر روی یک نوع ویروس انفولانزا تأثیر داشته باشد،قطعا اشتباه بوده و نشان دهنده این موضوع است که اطلاعات فرد منتشر کننده آن درحد بسیار پایینی است این واکسن بر علیه چهار نوع ویروس ایجاد کننده آنفولانزا که در تمامی کشورها شیوع دارد مقاومت داشته وبدن رادر جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا مقاوم می‌کند.
بهداشت نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین