کد خبر: ۴۹۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۷

سفر لاریجانی به سوریه

آفتاب‌‌نیوز :


این سفر در شرایطی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران اخیرا از برخی کشورهای منطقه در بی توجی به بحران خاورمیانه و کشتار مردم لبنان و فلسطین به شدت انتقاد کرده و گفته بود که یک مشت بی غیرت در برخی کشورهای منطقه حاکمند و از سویی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه ایی به ملک عبدالله پادشاه عربستان به وی و سایر رهبران کشورهای منطقه درباره اوضوع حساس و خطیری که تهدیدی برای همه کشورهای خاورمیانه است هشداد داده بود. .پیش از  هاشمی رفسنجانی نیز محمد خاتمی در نامه ای به سران کشورهای جهان دست به اقدامی مشابه زده بود.
 
سوریه شاید تنها کشور عربی باشد که حمایت فعالانه ای از مردم جنگ زده لبنان کرد. از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان این دومین باری است که علی لاریجانی به دمشق می رود به گزارش رویترز یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود گفت: آقای لاریجانی به دمشق رفته است تا در مورد بحران خاورمیانه که پانزدهمین روز خود را پشت سرگذاشته است با مقامات سوریه گفت و گو و تبادل نظر کند.

او با اشاره به اجلاس رم که روز چهارشنبه با حضور مقام های بسیاری از کشورهای غربی و اعراب برای حل بحران خاورمیانه تشکیل شده بود گفت هر دو کشور ایران و سوریه نگران آنچه که در رم می گذرد هستند. 

یک دیپلمات غربی هم تایید کرد سفر لاریجانی به دمشق با تمرکز بر بحران خاورمیانه و حمایت از حزب الله و نشست رم انجام شده است ولی توضیحات بیشتری در این زمینه نداد. 

در ادامه این گزارش آمده است که آمریکا و کشورهای غربی ایران و سوریه را به حمایت از حزب الله لبنان در نبرد با اسرائیل متهم می کنند و می گویند بالا گرفتن بحران در منطقه خاورمیانه موجب انتقال توجه و فشار غرب از مساله هسته ای ایران به وضعیت منطقه شده است. 

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که حمایت این کشور از حزب الله، حمایتی معنوی است و هیچگونه همکاری نظامی با این گروه ندارد. 

پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان به دنبال تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل برای وادار ساختن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم هستند اما در پی آغاز جنگ در منطقه روند سریع و جدی این اقدام، تحت الشعاع این بحران قرار گرفته است.

سفر لاریجانی در روز چهارم درگیری به عربستان
پیش از این علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفری ناگهانی برای دیدار با مسئولان عربستان عازم ریاض پایتخت این کشور شده بود. دبیرشورای عالی امنیت ایران در سفر به عربستان با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و همچنین دبیرشورای امنیت ملی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. دلیل انجام این سفر هم اوضاع بحرانی در خاورمیانه بود. 

با بالا گرفتن بحران خاورمیانه و تعرض اسراییل به لبنان و فلسطین، عربستان از حزب الله و اسراییل انتقاد کرده بود. بررسی اوضاع خاورمیانه به ویژه تهاجم اسراییل به لبنان و فلسطین محور اصلی سفر لاریجانی به عربستان بود.

سفر اول لاریجانی به سوریه
علی لاریجانی پیش از این در ساعات اولیه دور جدید درگیری ها در خاورمیانه با سفر به دمشق با رهبران سوریه رایزنی و تبادل نظر کرده بود. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در سر راه بازگشت از بروکسل به تهران ،وارد دمشق شد و با بشاراسد رئیس جمهوری ،فاروق الشرع معاون رئیس جمهور و ولید معلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت و گو کرده بود.

دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با رئیس جمهوری سوریه نتیجه مذاکرات خود با سولانا را نیز مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری کویت‌ دفتر ریاست جمهوری سوریه پس از دیدار بشار اسد با دبیرشورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد محور گفت و گوهای اسد و لاریجانی مسائل فلسطین، عراق و گفت و گوهای ایران و غرب درباره پرونده هسته ای بوده است.

لاریجانی پس از دیدار با رئیس جمهوری سوریه با فاروق الشرع دیدار وگفت وگو کرد. او آخرين تحولات پرونده هسته ای ایران را به اطلاع معاون بشار اسد رساند. معاون رييس جمهور سوريه بر موضع دمشق مبني بر اين كه همه‌ي كشورها حق دارند، فن‌آوري هسته‌اي با اهداف صلح‌آميز داشته باشند، تاكيد كرد و گفت دو طرف هم‌چنين درباره‌ي عراق گفت‌وگو كرده و ديدگاه‌هاي مشابه‌شان را درمورد اهميت تشديد تلاش‌ها براي حفظ تماميت ارضي و اتحاد عراق، دستيابي اين كشور به امنيت و ثبات و نيز جلوگيري از تمامي تلاش‌ها براي گسترش اغتشاش ميان احزاب عراقي عنوان كردند.

معاون رييس جمهور سوریه درباره تنش در جنوب لبنان و فلسطين نيز گفت تصميم قطعي به مقاومت فلسطين و جنوب لبنان بستگي دارد، زيرا طرف‌هايي وجود دارند كه درباره‌ي چگونگي و چرايي مسايل تصميم‌گيري مي‌كنند.
الشرع گفت که اشغال، منبع اصلي و دليلي براي تحريك ملت فلسطين و لبنان است و به همين علت است كه مقاومت ملي لبنان و فلسطين وجود دارد.

لاريجاني نيز گفته بود كه كودكان ،زنان و مردان فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اسيرهستند و حيرت از آن است كه چرا هيچ صحبتي از حقوق‌بشر در رابطه با اين مساله نمي‌شود، در حالي كه وقتي يك زنداني اسراييل يا بيشتر به اسارت گرفته مي‌شود، سر و صداها بلند مي‌شود.

وي با ذكر اين كه در جنگ چنين مسايلي رخ مي‌دهد، از تبعيضي كه برخي دولت‌ها در خصوص حقوق‌بشر اعمال مي‌كنند، ابراز نارضايتي كرده بود و آن را غير عادي خواند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین