کد خبر: ۴۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۸

گفت‌وگوی احمدی نژاد و پوتین درباره اوضاع منطقه

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رویترز  بخش مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد وضعیت بحرانی لبنان محور اصلی گفت‌وگوهای احمدی نژاد و پوتین بوده است. آنها در مورد جنبه های مختلف برای حل مسأله هسته ای ایران نیز گفت‌وگو تبادل نظر کردند. 

این بیانیه می افزاید ولادیمیر پوتین، مواضع اصلی روسیه در مورد هر دو موضوع را مطرح کرد. روسیه با انتقاد از حملات اسرائیل به لبنان خواستار آتش بس شده و عنوان کرده است که اسرائیل در این حملات بسیار زیاده روی کرده و فراتر از قصد مقابله با حزب الله لبنان،‌ بحرانی انسانی را در لبنان ایجاد کرده است.
احمدی نژاد نیز در سفر خود به تاجیکستان گفته بود که گسترش جنگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان می تواند مانند یک گردباد تمام منطقه را در بر بگیرد. 

جنگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان که به بهانه دستگیری دو سرباز اسرائیلی توسط حزب الله آغاز شد،‌ پانزدهمین روز خود را پشت سرگذاشته و تا کنون صدها غیرنظامی کشته هزاران تن مجروح و بیش از نیم میلیون نفر از مردم لبنان آواره کرده است. تقریبا تمام زیرساخت های اصلی اقتصادی لبنان نیز نابود شده است.
در حالی که اکثر کشورهای جهان با محکوم کردن حملات اسرائیل خواستار آتش بس و اعزام نیروهای بین المللی برای توقف درگیری ها و پایان دادن به خشونت ها در منطقه هستند، آمریکا با تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل مخالفت کرده است و تلاش جدی برای آتش بس انجام نمی دهد.
روز چهارشنبه کنفرانسی بین المللی که با هدف یافتن راه حلی برای بحران منطقه در رم تشکیل شده بود بدون دستیابی به نتیجه ای عملی پایان یافت. 

بیانیه نهایی این نشست که ماسیمو دالما وزیر خارجه ایتالیا آن را خواند بر استقرار نیرو های صلح در مرزهای جنوبی لبنان با نظارت سازمان ملل متحد تاکید دارد. بیانیه رم همچنین از اسرائیل خواسته است تا در عملیات خود بر ضد لبنان خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهد. با این وجود در بیانیه پایانی نشست رم هیچ راه کار عملی برای مهار بحران پیشنهاد نشده است. 
بیانیه پایانی نشست رم از اسرائیل می خواهد که اجازه پرواز های روزانه برای رساندن کمک های انسان دوستانه به لبنان را تضمین کند. کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان این نشست در یک گفت و گوی مطبوعاتی گفته است مصوبات این نشست به منظور کمک به مردم لبنان هر چه زودتر باید اجرایی شود.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفته است از سوریه و ایران می خواهیم که سیاست های خود در خاورمیانه را تغییر دهند .او دمشق و تهران را مسئول بحران خاورمیانه دانسته است.

رایس گفته است زمان آن فرا رسیده که هر کشوری نقش خود را در خاورمیانه را اتخاذ کند و همه باید بدانند که در خاور میانه امکان بازگشت به عقب وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین