کد خبر: ۴۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۸
گزارش خبری آفتاب از سرنوشت پرونده سردشت

طرح شکایت ایران در دادگاه دوم صدام

آفتاب‌‌نیوز : « رحیم واحدی» عضو هیات مدیره این انجمن به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: با توجه به اینکه جنایات صدام حسین و باند و دسته وی در مورد بمباران شیمیایی مناطق غیر مسکونی از جمله سردشت محرز می باشد، انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت در نظر دارد همزمان با محاکمه صدام حسین؛ « علی حسین مجید» معروف به « علی شیمیایی» و « سلطان هاشم» آخرین وزیر دفاع عراق که نقش فرماندهی در قتل عام انفال و بمباران مناطق مسکونی ایران را داشتند، شکایت کند. 

به گفته «صالح نیکبخت» وکیل انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت، بر اساس کنوانسیون های چهارگانه مصوبه 1948 ژنو، کشور اشغالگر و نیروهای آن مسئولین حفظ جان مردم و غیر نظامیان و عدم تعرض به آنان را داشته اند. 

از طرف دیگر مطابق کنوانسیون 1925 راجع به منع به کارگیری سلاح های شیمیایی حتی در مناطق نظامی و با توجه به اینکه دولت عراق در سال 1930 یعنی در زمان قیمومیت انگلستان بر عراق، این کنوانسیون را امضا کرده است؛ بنابراین عراق مسئولین هرگونه خسارات وارده به اهالی غیر نظامی همه مناطق ایران از جمله سردشت و نقاط دیگر را دارا می باشد. 

نیکبخت توضیح داد که در جریان بمباران شیمیایی عراق، این مناطق ایران هدف قرار گرفته است:
1-بیمارستان صحرایی سومار در قصر شیرین
2-منطقه شیخ سله در ثلاث و باباجانی جوانرود
3-منطقه دیره و روستاهای سامار و شامار
4-منطقه کربعلی جزء دهستان ویژاب در دامنه های دالاهو در کرمانشاه

آمار آلودگی های شیمیایی در ایران
واحدی نماینده انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت در تهران همچنین توضیح داد: در جریان بمباران شیمیایی سال 1366 سردشت؛ نزدیک به 8 هزار نفر مصدوم و حدود صدها نفر شهید شدند. ضمن اینکه حدود 5 برابر این تعداد هم در سایر نقاط مسکونی کشور؛ مانند اشنویه، آلوت بانه، زرده کرمانشاه و مناطق غیر نظامی آبادان و . . . شهید شده اند.» 

وی در ادامه اذعان داشت:« در مناطق دیگری از کشور نیز به تازگی روشن شده است که در دوران جنگ مورد تجاوزات صدام حسین و بمباران شیمیایی وی قرار گرفته اند که روستای دیره در گیلان غرب و همچنین روستای گرماوان در سردشت جزو این دسته از مناطق آلوده به مواد شیمیایی هستند.» 

سرنوشت شکایت از صدام
واحدی در مورد طرح شکایت انجمن در دادگاه صدام گفت:« به دلیل اینکه اتهام اول صدام حسین در مورد قتل و عام روستای الدجیل رو به اتمام است و اتهام بعدی وی نیز در روز 18 ژوئیه 2006 در مورد انفال مردم کردستان عراق به اضافه بمباران شیمیایی حلبچه در دادگاه شروع به رسیدگی خواهد شد؛ ما نیز می خواهیم تا بمباران شیمیایی سردشت را با توجه به مطرح شدن بمباران شیمیایی حلبچه در این دادگاه مطرح کنیم.» 

واحدی؛ عضو هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت که خود نیز 10 نفر از اعضای خانواده اش در این بمباران از دست داده، در ادامه افزود:« هدف ما وارد کردن پرونده مناطق شیمایی شده ایران به دادگاه جدید صدام حسین است. در این زمینه نیز اقداماتی از جمله تنظیم شکایت را انجام داده ایم تا بتوانیم به عنوان یک (NGO) و به طور مستقیم به عراق سفر کرده این پرونده وارد شور کنیم.» 

برنامه های ویژه سالگرد بمباران سردشت
واحدی با بیان اینکه «رئیس دادگاه بعدی صدام یکی از افراد حلبچه است»، همچنین خبر داد:« ما به مناسبت سالگرد بیستمین سال از بمباران شیمیایی سردشت می خواهیم حرکتی را در سطح بین المللی به صورت برپایی همایش، کنگره و . . . انجام دهیم. به همین منظور ارتباطات لازم با با مسئولین دولتی و همچنین سازمان های غیر دولتی دیگر که مربوط به همین قضیه هستند، برقرار کرده ایم تا استارت اولیه این کار را زده باشیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین