کد خبر: ۴۹۲۰۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
در دانشگاه آزاد فقط اصولگرایان حق سخنرانی دارند؟

سخنرانان مجاز «16 آذر»؛ فاتحه «آزادی» در دانشگاه آزاد؟

روز گذشته شایعاتی پیرامون اینکه فرهاد رهبر لیستی صد نفره از چهره‌های اصول‌گرا را به عنوان «سخنرانان مجاز 16 آذر» به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ کرده است در فضای مجازی داغ شد.
آفتاب‌‌نیوز :
چندی پیش برخی رسانه‌ها لیستی منتشر کردند و از این گفتند که دانشگاه آزاد از واحدهای خود خواسته است تنها افراد حاضر در این لیست برای سخنرانی در مراسم 16 آذر دعوت شوند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، در لیست منتشرشده، نام هیچ غیراصولگرایی مشاهده نمی‌شود. علیرضا زاکانی، وحید جلیلی، زهره الهیان، یدالله جوانی، حسین شریعتمداری، فواد ایزدی، عبدالرضا خسروپناه و شهریار زرشناس از جمله افراد در این فهرست است. یک‌شنبه گذشته خبرگزاری فارس به همین بهانه مصاحبه‌ای با ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد انجام داد تا چند و چون این قضیه را جویا شود. از فحوای کلام برمی‌آید که کلانتری اصل وجود چنین لیستی را تکذیب نکرده است؛ هرچند اجباری یا توصیه‌ای بودن چنین لیستی محل چالش است. کلانتری در بخشی از این مصاحبه می‌گوید:«ماهیت 16 آذر یک ماهیت ضداستکباری و در راس آن ضدآمریکایی است و این هویت ذاتی که در ذات 16 آذر وجود دارد باید همیشه مدنظر باشد و تمام جریانات سیاسی دانشگاه به آن توجه کند.» 

سخنرانان مجاز «16 آذر»؛ فاتحه «آزادی» در دانشگاه آزاد؟

او ادامه می‌دهد:«افرادی که دل در گرو آمریکا دارند یا به تعبیر امام (ره) خواب آمریکا را می‌بینند به هیچ قیمتی جایی در دانشگاه آزاد ندارند و حق ورود به دانشگاه‌ها، جریان‌سازی، تبلیغ غرب‌گرایی، استکبار و آمریکا را ندارند.» 

کلانتری در بخش دیگری می‌گوید:«افرادی که دل در گرو استکبار آمریکا و اسرائیل داشته باشند و می‌خواهند جاده صاف‌کن جریانات معاند باشند و همچنین محکومان فتنه که در فتنه حضور فعال داشتند و علیه نظام اسلامی گام برداشتند، قطعا هیچ جایی در دانشگاه‌های کشور نداشته و نخواهند داشت.» 

کلانتری ادامه می‌دهد:«این مسائل در دانشگاه آزاد اسلامی با دقت تمام مورد توجه قرار می‌گیرد، توصیه ما به تشکل‌های انقلابی، دانشجویی و اسلامی و فعالان فرهنگی و دانشجویی این است که از این فرصت استفاده کنند و از شخصیت‌هایی که توان طرح مسائل انقلاب اسلامی و روشن‌گری و نشان دادن هویت استکباری دشمنان انقلاب و اسلام را دارند، در جلسات سخنرانی مناظره، میزگرد و برنامه‌های مختلف خود استفاده کنند.» 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو در خصوص لیست ارائه‌شده می‌گوید:«این لیست تنها به عنوان یک پیشنهاد از افرادی که حاضر هستند در دانشگاه حضور داشته باشند، ارسال شده است و فقط در حد پیشنهاد است و البته محدود به این جمع هم نیستند و افراد دیگر هم می‌توانند در برنامه‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند، البته افرادی که به دنبال مخالفت با نظام و تبلیغ استکبار و آمریکا نباشند. لذا افراد انقلابی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.» 

قربانی گلشن‌آبادی، مدیرکل تشکل‌های سیاسی دانشگاه شخص دیگری بود که به اخبار منتشرشده واکنش نشان داد. به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، قربانی می‌گوید:«این مطلب کذب محض است. تمام تشکل‌های دانشگاه می‌توانند براساس مصالح تشکیلاتی خود افراد، اساتید و صاحب‌نظران را دعوت کرده و این افراد در چارچوب قانون اساسی، ارزش‌های نظام اسلامی، مقررات و آیین‌نامه دانشگاه و در صورت تایید هیئت نظارت بر تشکل‌ها، به ایراد سخنرانی بپردازند. بنابراین هیچ لیست سیاه یا سفیدی در دانشگاه آزاد اسلامی برای سخنرانان وجود ندارد و موضوعات مطرح‌شده در فضای مجازی کذب محض است.» 

قربانی گلشن‌آبادی ادامه می‌دهد:«البته مصالح دانشگاه نباید با منافع حزبی، جناحی و گروهی گره بخورد؛ چراکه دانشگاه باید دارای فضای تضارب‌ آرا، اندیشه، آزادی و استقلال رای باشد و دانشجویان در یک فضای آزاد به راحتی انتخاب کنند. بدیهی است دانشگاه آزاد اسلامی جای جولان افراد نامطمئن و خارج از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.» 

یک فعال دانشجویی: فشار تشکل‌ها باعث عقب‌نشینی دانشگاه شد 

اما آنگونه که برخی فعالان دانشجویی به «همدلی» گفته‌اند، در ابتدا تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد تنها مجبور به دعوت از لیست صدنفره برای مراسم 16 آذر بودند اما با «فشار و پیگیری‌های انجام‌شده»، این دانشگاه از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. محمد صادقی، دبیر انجمن اسلامی واحد تهران-جنوب، در توضیح چند و چون این ماجرا می‌گوید:«در ابتدا، این لیست روی سایت معاونت فرهنگی قرار داده شد و گفته می‌شد که تشکل‌های سیاسی دانشگاه تنها باید افراد حاضر در این لیست را دعوت کنند اما با پیگیری‌های انجام‌شده اکنون می‌گویند افراد این لیست تنها پیشنهادی هستند و تشکل‌ها می‌توانند اشخاص دیگری معرفی کنند.» 

صادقی اما نکته دیگری می‌گوید:«اگر بخواهیم افرادی خارج از لیست حاضر دعوت کنیم، باید از هیئت نظارت که بر تشکل‌های سیاسی و برنامه‌های آن نظارت می‌کند مجوز بگیریم اما افراد حاضر در لیست پیشنهادی به مجوز نیاز ندارند.» 

صادقی در پاسخ به این سوال که با ریاست فرهاد رهبر آیا شاهد افزایش محدودیت بر تشکل خود شده‌اید، می‌گوید:«به نظر می‌رسد در واحدهای دیگر محدودیت‌ها افزایش یافته است اما در واحد تهران-جنوب به دلیل اینکه همچنان مدیران آن تغییر نکرده است، چندان محدودیت خاصی اعمال نشده است.» او ادامه می‌دهد:«حتی برای 16 آذر امسال انجمن اسلامی تهران-جنوب مجوز سخنرانی صادق زیباکلام و چند نماینده مجلس را گرفته است و ریاست دانشگاه هم اصرار دارد که این برنامه اجرا شود.» 

صادقی از تصمیمی می‌گوید که تهرانچی، رئیس واحدهای استان تهران دانشگاه آزاد گرفته است و آن لغو همه برنامه‌های سخنرانی است، گرچه او می‌گوید:«هنوز معلوم نیست چه می‌شود. دانشگاه ما که اصرار دارد برنامه‌های مصوب اجرا شود.» 

اما محسن زیارتی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان واحد بندرعباس روایت دیگری دارد. او می‌گوید:«تقریبا تمام نمایندگان فرهاد رهبر در کشور تغییر کرده‌اند و تنها در بوشهر نماینده ریاست عالی دانشگاه ابقا شده است.» زیارتی از اردوهای کوتاه‌مدتی می‌گوید که «معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد برای اعضای تشکل‌های دانشجویی ترتیب می‌دهد تا به آن‌ها آموزش‌های سیاسی بدهند.» او تاکید می‌کند که در این دوره‌های آموزشی تنها دانشجویان «زیر ترم 5» می‌توانند شرکت کنند. این فعال دانشجویی همچنین از تغییر چارت دانشگاه آزاد می‌گوید:«پیش‌تر مدیریت تشکل‌های سیاسی دانشجویان ذیل ریاست عالی دانشگاه فعالیت می‌کرد اما اکنون ذیل معاونت فرهنگی این دانشگاه.»

منبع: روزنامه همدلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
2
"سخنرانان مجاز 16 آذر"؟ اینچنین که مخاطبان کم می شوند.
وقتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
7
چشم شما اصلاح طلبان و روحانی روشن. ملت رو این همه سال سرکار گذاشتید که سیستم اصلاح پذیر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
5
خدا رو شکر که دانشگاه آزاد داره تو شهرستانها درش تخته میشه، انشاالله این روند ادامه پیدا کنه تا اوضاع علمی کشور به سر و سامان برسه.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین