کد خبر: ۴۹۲۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۷

اتفاق: جشن تولد چاوز در تهران

آفتاب‌‌نیوز : محمود احمدی نژاد قصد دارد طی اقامت همتای ونزوئلایی خود درتهران پذیرایی تمام وکمالی از وی انجام دهد.یکی از این تدارکات اهدای نشان عالي جمهوري اسلامي ايران در مراسمي به رييس جمهوري ونزوئلا است.

چندی پیش خبرنگار خبرگزاری رویترز در گزارشی از تهران در باره اهمیت کشور ونزوئلا برای ایران، نوشته بود که معمولا تنها شخصیت هایی که مجسمه آنها در یکی از اماکن عمومی شهر تهران نصب می شود، شاعران تاریخی ایران هستند، ولی مجسمه ای از سیمون بولیوار، قهرمان استقلال آمریکای لاتین در پارک گفت و گوی تهران، استثنایی بر این قاعده است.
کریستین اولیور، نویسنده رویترز، در گزارشی با این مقدمه به بررسی روابط دو کشور ایران و ونزوئلا که آنها را زوج ضد آمریکایی نامیده است می پردازد. او می نویسد هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا در یک روز سرد زمستانی سال 84 در حالی که چفیه ای از نوع چفیه بسیجی های ایران را به نشانه همبستگی تهران و کاراکاس بر گردن داشت، از مجسمه قهرمان ملی این کشور پرده برداری کرد.

رسانه های آمریکایی و رسانه های دست راستی ونزوئلا از نزدیک شدن روابط کشورشان با ایران ابراز نگرانی می کنند و آنهایی که در تئوری توطئه خیالبافی قوی تری دارند، حتی از احتمال همکاری تسلیحاتی و انتقال سلاح از ایران به ونزوئلا سخن می گویند این در حالی است که مقام های ونزوئلا شدیداً وجود چنین جنبه هایی را در روابط دو کشور تکذیب می کنند.

روزنامه فاینشنال تایمز نیز در گزارشی در مورد سفر چاوز می نویسد که در حالی که چاوز هدف سفر خود را تلاش برای مقابله با فقر و بدبختی در جهان معرفی کرده است، منتقدان چاوز به سفرهای فراوان خارجی او اعتراض دارند و می گویند با این سفر او تقریبا یک سال از 7 سال ریاست جمهوری خود را در خارج از کشور گذرانده است.

کارلوس بریزتبیا، یکی از رهبران مخالف چاوز که سفرهای خارجی او را بررسی کرده است می گوید این سفر بلندمدت چاوز بیش از 2 میلیون 800هزار دلار هزینه در بردارد. او می گوید در حالی که اکثریت مردم ونزوئلا بیکار هستند، بهتر است این پول برای ایجاد اشتغال صرف شود.

آقای چاوزاز راهی آرژانتین و برزیل، ویتنام، وبلاروس و سرانجام روسیه وارد ایران خواهد شد. در این سفر که تا شامگاه یکشنبه هشتم مرداد طول خواهد کشید اسناد همكاري‌هاي مشترك میان تهران و کاراکاس امضا خواهد شد.
در آستانه سفر هوگو چاوز رییس جمهور چپگرای ونزوئلا به تهران که کشورش یکی از اعضای مهم سازمان صادر کنندگان نفت - اوپک- است نماینده ایران در این سازمان هم اعلام کرد که با توجه به سطح بالای قیمت نفت خام، اعضای این سازمان سطح فعلی نفت را حفظ خواهند کرد و تولید نفت اوپک کاهش نمی یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین