کد خبر: ۴۹۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۶

اهداف آمریکا در بحران خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز : در همین راستا روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در تحلیلی از مواضع جرج بوش در قبال بحران خاورمیانه نوشت: برای رئیس جمهور آمریکا، جنگ در لبنان فراتر از مبارزه اسرائیل برای حفاظت از شهروندانش در مقابل موشک های حزب الله است، بلکه این فرصتی است برای آمریکا تا با نفوذ ایران در منطقه مقابله کند. 

با نگاه به دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا در مورد جنگ لبنان می توان به علت تصمیم آمریکا برای نپذیرفتن آتش بس پی برد. طولانی شدن جنگ فرصت های بیشتری را برای مقابله با ایران در اختیار آمریکا قرار می دهد. 

کاخ سفید و حامیانش امیدوارند پیروزی اسرائیل در لبنان بتواند توازن سیاسی در کل منطقه را تغییر داده و ایران و گروه های تحت حمایتش را تحت فشار بیشتری قرار دهد. 

جرج بوش نیز در سخنان روز جمعه خود نبرد سخت در لبنان را فرصتی برای ایجاد تغییرات وسیع در خاورمیانه عنوان کرده است. پیش از این کاندولیزا رایس نیز در سفر به خاورمیانه هدف رئیس جمهور آمریکا در منطقه را ایجاد خاورمیانه جدید عنوان کرده بود. با پیروزی اسرائیل در این جنگ تلاش آمریکا برای ایجاد دمکراسی در لبنان و سایر کشورهای عربی آسانتر خواهد بود. 

اگرچه پیش بینی پروسه ایجاد موسسات دمکراتیک پس از جنگ همانند آنچه که آمریکا در عراق دنبال کرد، چندان دور از ذهن نیست. خلع سلاح حزب الله و البته قطع حمایت از این گروه شیعی از سوی ایران و سوریه از جمله اهداف آمریکا پس از جنگی است که برنده آن اسرائیل باشد. 

کارشناسان آمریکایی نیز از اواخر سال 1983 زمانی که حزب الله مقر سربازان، آمریکایی در بیروت را بمباران کرد، این سازمان را تهدید بزرگی معرفی کرده بودند. 

این روزنامه آمریکایی در ادامه تحلیل خود ایران را به خاطر برنامه هسته ای و دشمنی با اسرائیل تهدید برای منافع آمریکا در منطقه معرفی می کند. مقامات آمریکایی می گویند بوش معتقد است ایران قصد دارد رژیمی شیعی در منطقه ایجاد کند که این امر می تواند به افزایش نفوذ تهران در خاورمیانه منتهی شود. 

بنا به گفت این مقامات دولت آمریکا در چند هفته گذشته نگرانی خود در این خصوص را با رهبران سنی منطقه از جمله مصر، اردن و عربستان سعودی نیز در میان گذاشته است. 

به این ترتیب هدف آمریکا سوق دادن درگیری ها به سمتی است که مانع از پیروزی حزب الله در جنگ شود. چرا که این پیروزی سر آغاز سقوط برنامه های کاخ سفید برای ایجاد خاورمیانه ای جدید خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین