کد خبر: ۴۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۲
سعید حجاریان در گفت و گو با آفتاب:

قانون جدید مانع ریاست جمهوری منتقدان می شود

آفتاب‌‌نیوز : حجاریان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با اشاره به گرته برداری وزارت کشور از قوانین کشورهای غربی در تدوین این لایحه گفت:« اینکه آقایان با وجود شعارهای غرب ستیزانه تازه فهمیده اند که استفاده از تجارب غرب مفید است، اتفاق خوبی است؛ اما این لایحه مشکلاتی دارد که امیدواری نسبت به آن برای ضابطه مند کردن انتخابات ریاست جمهوری را از بین می برد». 

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای غربی و از جمله آمریکا، گفت:«در آنجا اولا کاندیداهای احزاب نیازی به تهیه تومار و امضا ندارند و این مسأله تنها برای کاندیداهای منفرد وجود دارد. ثانیا کاندیداهای منفرد هم الزامی ندارند که حتما از نمایندگان پارلمان یا معاونان وزرا امضا بگیرند؛بلکه هر کس امضای هزار نفر از معتمدین مردم اعم از تجار،چهره های سیاسی،وکلا یا استادان دانشگاه را داشته باشد،می تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود». 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت یادآور شد که دلیل وجود چنین قانونی آن است که هرکسی تحت عنوان «نامزد مستقل» نتواند خود را برای ریاست جمهوری مطرح کند؛ بلکه افراد شناخته شده در نزد نخبگان به این موقعیت دست یابند. 

حجاریان تأکید کرد که با وجود شرایط فعلی انتخابات در ایران و تفسیر استصوابی شورای نگهبان از حق نظارتی خود در انتخابات، عملا نامزدهای منتقد حکومت و حتی اصلاح طلبان امکان حضور در انتخابات ریاست جمهوری را پیدا نمی کنند. 

وی دراین باره توضیح داد:«در شرایط کنونی، در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد حذف گسترده نامزدهای اصلاح طلب و منتقد هستیم و انتخابات خبرگان هم به شکل کاملا استصوابی برگزار می شود، امکان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری برای جریانهایی که نامزدهایشان در مجالس خبرگان و شورای اسلامی ردصلاحیت می شوند، وجود نخواهد داشت». 

حجاریان براین اساس نتیجه گرفت:«هدف از تصویب این قانون آن است که نامزدهای طیف قابل توجهی از نیروهای سیاسی امکان حضور در انتخابات ریاست جمهوری را پیدا نکنند. ضمن آنکه، از میان افراد باقیمانده هم،باز تعدادی توسط شورای نگهبان ردصلاحیت خواهند شد». 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت درپایان تأکید کرد که ضابطه مند شدن انتخابات در ایران،تنها با پذیرفتن حق فعالیت سیاسی و حضور احزاب در ارکان مختلف حکومت ممکن می شود. 

حجاریان در این زمینه پیشنهاد کرد که اولا نظارت استصوابی شورای نگهبان لغو شود. ثانیا انتخابات مجلس به شکل حزبی برگزار شود و ثالثا احزابی که حداقل 5 درصد کرسیهای مجلس را دراختیار دارند، امکان معرفی نامزد در انتخابات ریاست جمهوری را پیدا کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۷/۱۵
0
0
پیشنهادات جالب و راهگشائی است اما برای دستیابی به آنها بایستی تدابیری عملی بکار برد مثلا درخواست مکرر و محکم احزاب و گروهها و نهایتا تحصن کاملا آرام و تشکیلاتی با مسئولیت مجمع اصلاح طلبان . ضمنا برای برگزاری سالمتر و عادلانه تر انتخابات هم باید برنامه داشت.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین