کد خبر: ۴۹۲۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

ازدواج فامیلی اصلی‌ترین علت معلولیت در قزوین

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: یکی از مهم‌ترین عللی که باعث معلولیت افراد در استان شده است ازدواج خانوادگی است که در برخی از روستاها رواج دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، «علیرضا وارثی» در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز جهانی معلولین که در مرکز روان بهار برگزار شد، با اشاره به‌روز گرامیداشت مجلس تصریح کرد: مجلس علاوه بر قانون‌گذاری باید نظارت هم داشته باشد، امروزه مجلس بر تصویب قوانین تأکید دارد اما شاهد قوانینی هستیم که علاوه بر تصویب اجرایی نشده است، لایحه حمایت از معلولین یکی از این قوانینی است که باید موردتوجه قرار بگیرد و امیدواریم به تصویب نمایندگان برسد.

وی افزود: در حوزه برنامه ششم توسعه اقداماتی انجام‌شده است که می‌توان به ساماندهی سالمندان اشاره کرد، امروز برای نگهداری سالمندان و خدمات‌دهی به سالمندان مشکلی نداریم و کسی در نوبت نیست، همچنین به‌زودی تعدادی مراکز سالمندان جدید در استان افتتاح می‌شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: ساماندهی بیماران روانی مزمن و توان‌بخشی آن‌ها یکی دیگر از موارد فعالیت بهزیستی است، که طبق مصوبه قرار است ۲۵ درصد از بیماران روانی را تا پایان برنامه هرساله ساماندهی کنیم، در این زمینه نیز فردی پشت نوبتی نداریم و یک مرکز روان ویژه آقایان توسط بخش خصوصی نیز در دست‌ساخت است.

وی یادآور شد: وضعیت استان قزوین در زمینهٔ مناسب‌سازی نسبتاً مطلوب است، اما بیش از 60 درصد از اماکن و معابر عمومی دستگاه‌های دولتی و خصوصی نیازمند مناسب‌سازی است، این امر اهتمام جدی شهرداران و فرمانداران را می‌طلبد چراکه ساماندهی معابر سبب افزایش حضور اجتماعی معلولین می‌شود.

وارثی یادآور شد: یکی از ارکان اساسی سازمان و یکی از عوامل تشکیل سازمان بهزیستی جهت حمایت از معلولین حوزه توانمندبخشی است، پیشگیری از عوامل تشدید معلولیت، کمک به ارتقا سطح عملکردی، جسمی، آگاه‌سازی جامعه هدف و ایجاد فرصت مناسب حضور اجتماعی معلولین ازجمله فعالیت‌های این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: 2 هزار و 430 نفر به‌طور روزانه از سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری و مراکز توان‌بخشی روزانه در قابل 45 مرکز از خدمات سازمان بهره می‌برند که در این راستا سالانه ۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان اعتبار یارانه‌ای توزیع می‌کنیم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: حمایت مستمر ما ۵ هزار و ۱۰ نفر است که به‌صورت ماهیانه کمک‌هزینه معاش حدود 90 هزار تومان دریافت می‌کنند که متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده‌ها نیست.

وی یادآور شد: سالانه بیش از 35 میلیارد و 60 میلیون تومان به‌عنوان حمایت مستمر ماهانه به این افراد پرداخت می‌شود، همچنین بیش از 2 هزار نفر در نوبت هستند که در صورت تأمین اعتبارات و افزایش آن این تعداد به عایدی‌ها اضافه می‌شود.

وارثی بابیان اینکه میزان شیوع معلولیت در استان 4.26 درصد است، تصریح کرد: آمار دقیق مراجعین به سازمان بهزیستی ۲۳ هزار نفر است برخی از خانواده‌ها به دلیل وضعیت خوب مالی به بهزیستی مراجعه نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده سرانه نگهداری هر نفر در مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی یک‌میلیون و 500 هزار تومان و در مراکز روزانه بیش از ۶۰۰ هزار تومان است، در مرکز نگهداری ۵۰۰ هزار تومان را سازمان به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند و بقیه را خانواده باید پرداخت کند که معمولاً امکان آن را ندارند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین با اشاره به خدمات پیشگیرانه معلولیت در سال جاری اظهار کرد: درزمینهٔ کاهش و جلوگیری از معلولین کم‌بینا و نابینا، غربالگری بینایی انجام دادیم که 48 هزار و 390 نفر بین 3 تا 6 سال در سال 95 صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۴۰ نفر مشکوک بودند که از نابینایی آن‌ها جلوگیری و اقدامات تخصصی صورت گرفت، ۷۸ درصد جمعیت کودکان ۳ تا ۶ سال در این طرح مورد پوشش قرار گرفتند.

ارثی افزود: در غربالگری شنوایی 17 هزار و 495 نفر در بدو تولد در زایشگاه تخصصی استان از طریق حمایت بخش خصوصی بررسی اولیه شنوایی صورت گرفت، 76 درصد پوشش داشتیم که ۳۹ نفر برای کاشت حلزون معرفی شدند و هرکدام ۳ میلیون کمک بلاعوض دریافت کردند.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی استان ما، ازدواج خانوادگی در روستاها است، اغلب این افراد از معلولیت‌های حاصل از ژنتیک آگاهی ندارند و طبق فرهنگ خود ازدواج فامیلی می‌کنند، 4 هزار و 270 مشاوره ژنتیک صورت گرفت و ازدواج‌ها با هوشیاری بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: هزار و 500 زوج مراجعه و خدمت غربالگری ژنتیک داشتیم که در کاهش آمار معلولیت کمک ویژه‌ای می‌کند، در این زمینه آگاه‌سازی خانواده به‌صورت جدی موردتوجه قرارگرفته 35 و هزار و 996 نفر مورد آموزش قرار گرفتند که با توجه به کمبود اعتبار تنها ۴.۳ دهم درصد را آگاه‌سازی صورت گرفته است.

وی با اشاره به غیرقابل‌کنترل بودن معلولیت افزود: جمع‌آوری محصولات باغی در استان هرسال باعث ایجاد معلولیت دائم 20 تا 30 نفر می‌شود، با توجه به اینکه اغلب این حوادث در باغات گردو و گیلاس منطقه الموت رخ می‌دهد با جهاد کشاورزی جهت آگاه‌سازی کشاورزان هماهنگی شده است.

وارثی گفت: یکی دیگر از موارد ایجاد معلولیت تصادفات جاده‌ای است که روزانه شاهد افزایش جامعه هدف بهزیستی در این حوزه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه با آموزش مهارت‌های لازم حرفه‌ای با جمعیت هدف به‌صورت رایگان در خدمت معلولان هستیم، اشتغال معلولین با حمایت بیمه‌ای و تسهیلات را دنبال می‌کنیم و بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار جهت اشتغال داریم که می‌توانند از این تسهیلات با کارمزد 4 درصد برخوردار شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۳۷۰ مسکن برای معلولان ساماندهی و هزار و 700 مسکن واگذارشده است، مسکن عامل مهمی در توانمندسازی معلولین به‌حساب می‌رود در همین راستا خانواده‌های دو معلول در سال 96 مورد هدف قرارگرفته و 201 خانواده شناسایی که 60 واحد واگذارشده و بقیه در سال آینده واگذار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین