کد خبر: ۴۹۳۰۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵

لاریجانی: مردم در انتخاب موسسات برای سپرده گذاری دقت کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی زنده تلویزیونی نکاتی درباره موسسات مالی و وضعیت منطقه را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که امشب (شنبه، 11 آذر ماه) به مناسبت روز مجلس از شبکه یک و شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت همزمان پخش شد، به بیان برخی مسائل سیاسی، اقتصادی و بین المللی پرداخت.

به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مؤسسات اعتباری گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به مجموع شرایط کشور 2 راهبرد را مورد توجه خود قرار داد؛ یکی ایجاد فضای آرام برای کار و پرهیز از درگیری های حاشیه ای بود و دوم اینکه به چالش های اصلی کشور به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و کم اهمیت بود.

ورود مجلس به موضوع موسسات مالی/ مردم در انتخاب موسسات برای سپرده گذاری دقت کنند/ تعریف سازوکار برای پیگیری موضوع موسسات مالی در جلسات سران قوا

وی با بیان اینکه مؤسسات اعتباری یکی از چالش های مهم بود، عنوان کرد: مؤسساتی ایجاد شد که سودهای سنگینی اعلام می کردند که مردم می خواستند از آن استفاده اما از آنجایی که این میزان سود در فضای اقتصادی کشش نداشته و برخی افراد مؤسسات در این حوزه دستگیر شدند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد:برخی افراد میزان های مختلفی از 5 میلیون تا موارد بالا سرمایه گذاری می کردند. مردم زیادی که در این قضیه سرمایه گذاری کردند باید سال ها معطل می شدند. مجلس ورود کرد از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی اما در نهایت مجبور شدیم از طریق قوه قضاییه نیز وارد شویم. در نهایت چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی توانست حکم دهد گفت الان نمی شود پول پرداخت باید اموال شناسایی شود اما از طرفی تعداد مردم زیاد بود.

وی افزود : آقای پزشکیان نایب رئیس مستمرا پیگیری کرد. در جلسه سران سازوکاری تعیین شد که افرادی که تعداد آنها زیاد است اموالی که می توان پرداخت شود بعد به حساب متخلفین رسیده شود. به مقام معظم رهبری هم مسأله را گفتیم که ایشان نیز کمک کردند به حل مسأله. درباره کاسپین جلو رفتیم.

تکلیف مجلس به بانک مرکزی برای برخورد با موسسات مال غیرمجاز / صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند

دکتر لاریجانی ادامه داد:100میلیونی ها بعد 200 میلیونی ها داده شد به بقیه هم رسیدگی می شود. به سایر مؤسسات نیز رسیدگی کردیم. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد. در آینده هم بانک مرکزی را موظف کرده ایم به اینگونه مؤسسات اجازه حضور در عرصه اقتصادی را ندهند. اخیرا صندوقی در حال تشکیل بود که جلوی آن را گرفتیم. صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند. مؤسساتی که سودهای بالا می دهند غالبا دچار مشکل هستند و باید به بانک های معتبر مراجعه کرد و بانک مرکزی هم باید رصد کند.

وی افزود :سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری هیچ نگرانی نداشته باشند. درصد بالایی افرادی که در کاسپین سرمایه گذاری کردند زیر 200 میلیون بودند که رسیدگی شد.

موضوع تعیین مشوق های روشن و پایدار برای صادرات نیازمند تصویب قانون دائمی است

دکتر لاریجانی با تاکید بر اهمیت موضوع صادرات در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت : آتیه فرزندان کشور روشن باشد باید روی صادرات سرمایه گذاری جدی کنیم اما شرایط کشور ما و مقررات آن برای این امر آماده نبود از این رو در قانونگذاری برای رفع موانع تولید توجه کردیم علاوه بر آن نیاز به پشتیبانی وجود دارد تا افراد مطمئن باشند. برخی برندها آشنا نیست در برخی کشورها که هزینه می خواهد.

وی ادامه داد: مثلا فرش یکی از اقلام صادراتی است که 2 میلیون نفر کار می کننند اما افول کرده است، تبلیغ و حضور در نمایشگاه ها هزینه دارد که الان قدرت آن را ندارند لذا باید مشوق هایی برای روشن شدن موتور آنها در نظر بگیریم به دولت و وزیر صنعت گفتیم فکر شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : پیشنهاد دادیم یک قانون مستقل از بودجه و دائمی تصویب کنیم تا منبع روشن و پایدار برای مشوق صادراتی باشد. الان هم ردیف برای مشوق گذاشته ایم در بودجه اما دولت هرجا کم می آورد به آن دست می اندازد.

دولت در زمینه حمایت و بهبود صادارت لایحه ارائه ندهد مجلس خود وارد عمل شده و طرح تدوین می کند

وی افزود : تاکید کردیم حتی اگر لازم است به عوارض واردات -غیر از محصولات مایحتاج مردم- مالیات اختصاص داده تا به پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم. در بودجه سال 97 نیز به موضوع صادرات توجه می کنیم که گام اول است و اگر دولت در این زمینه لایحه ندهد مجلس طرح می دهد.

دکتر لاریجانی تحقق اقتصاد مقاومتی بدون توجه به صادرات غیر ممکن خواند و گفت : برون زایی یک بعد اقتصاد مقاومتی و تحقق آن است که تا کنون به دلیل نفت و گاز کم تر دیده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد : افزایش مناطق اقتصادی می تواند در بهبود صادرات کمک کند اما باید رویکرد آنها تغییر کند.

آخرین وضعیت لایحه مناطق آزاد در مجلس به روایت رییس مجلس

وی افزود: دولت در این راستا لایحه داد دولت برای مناطق ویژه جدید که در کمیسیون در حال بررسی است. معطلی اخیر در مجلس به دلیل این بود که نقشه های آن باید از دولت به مجلس می آمد و تصویب می شد که تاخیر داشت. چند بند اضافه کردیم به خصوص در حوزه صادرات. کسانی که در مناطق ویژه و آزاد به صادرات بپردازند حتی اگر مواد اولیه از خارج بیاورند معافیت مالیاتی خوبی خواهند داشت. لذا برای طریق رویکردها به سمت تسهیل صادرات می رویم.

انتقاد از اجرای اصل 44 قانون اساسی / در رقابت اقتصادی شرایط برای رقبا باید یکسان باشد

دکتر لاریجانی در ادامه در ارزیابی از اجرای اصل 44 گقت: اصل 44 مناسب اجرا نشد. سیاست های کلی که در مجمع مطرح شد و رهبری ابلاغ کرد قانون خوبی در مجلس تصویب شد. هدف هایی داریم هدف مهم این بود که بنگاه های خصوصی در کشور شکل بگیرد و اقتصاد در دست مردم باشد و شفافیت ایجاد شود و ثروت زایی شود و رقابت سالم رخ دهد اما آنچه صورت گرفت منحرف شد چون دولت ها در اداره کشور کم آورده و بنگاه های اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاه ها دادند.

وی در این خصوص تاکید کرد : در دولت های گذشته مثلا به وزارت دفاع بدهی داشتند به آنها نیروگاه دادند که نیروگاهی که زیر نظر وزارت نیرو نباشد کار نمی کند. خصوصی سازی اشتباهی بود.

رییس مجلس خاطر نشان کرد : در این رستا گزارشی در مجلس داده شد که بر اساس آن طرحی تدوین شد که به عنوان ماده 236 ارائه می شود که با متخلفان برخورد شده و الزاماتی گذاشته می شود. دستگاه های مختلف که بنگاه اقتصادی دارند باید به مردم واگذار کنند. بنگاه ها به حکومت تکیه دارند که نمی توان رقابت ایجاد کرد. سران قوا بر این اصلاحات متفق القول هستند.

ایران در برجام با دقت عمل رفتار می کند

دکتر لاریجانی در ادامه درباره اجرای توافق هسته ای گفت : برجام در شرایطی که بحث شد ایران با دقت عمل رفتار کرد و راهی را انتخاب کرد که شرایطی که به هر دلیلی در گذشته به وجود آمد، که ایرانی که اقتداری دارد و سابقه تمدنی دارد و نسل جدید فعالی دارد منابع خوبی دارد در تنگنای اقتصادی قرار گرفت. در آن شرایط تصمیم درست بود و فضا روان شد نفت فروخته می شود مراودات نفتی کشتیرانی بیمه ها راه افتاد. پتروشیمی و صنایع دیگر برای تولیدکننده روان تر شد. البته همه مشکلات حل نشد اما خیلی حل شد.

وی ادامه داد: از این رو دیگرانی مثل آمریکا و اسرائیل که دشمن هستند می خواستند به هم بزنند. آنچه مهم است این است که بدانیم این راه با دقت و درست انتخاب شد و لازم بود برای شرایط امروز اقتصادی و باید با هوشیاری رصد کنیم. امیدواریم خوش باشد فرجام برجام. عجولانه تصمیم نگرفته وب ا دقت این کار را می کنیم.

رییس مجلس خاطر نشان کرد :یکی از نکات این است که به جز فشار اقتصادی یک اجماع اجمالی به وجود آوردند که در این فشار هم نوا شدند حتی برخی کشورهای دوست دچار معذوریت در کمک شدند الان این سیطره از بین رفت . کشورهای منطقه و حتی اروپایی با آمریکا هم نوایی نمی کنند. با ایران هم نوایی دارد و این نکته مهمی است و باید طوری حرکت کنیم که آنها در انزوا قرار بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
0
اطاعت ما دقت می کنیم شما مسئولین هم احساس مسئولیت کنید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین