کد خبر: ۴۹۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۵

رایس امیدوار به برقراری صلح

آفتاب‌‌نیوز : رایس در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در اورشلیم پیش از عزیمت به سوی آمریکا خاطرنشان کرد:‌«قبل از بازگشت به واشنگتن با نمایندگان شورای امنیت در سازمان ملل گفت‌وگویی مبنی بر بررسی راه های برقراری آتش بس میان لبنان و اسرائیل و حل دائمی بحران منطقه خواهیم داشت. شخصا معتقدم که ما می توانیم این هفته به نتایجی مثبت دست پیدا کنیم.»

ملاقات رایس با مقامات اسراییلی(کلیک کنید)
 
این در حالی است که نیروهای نظامی اسرائیل  جنوب لبنان را مورد حملات شدید خود قرار داده و در طول این سه هفته صدها تن از افراد غیرنظامی لبنان زیرآتش توپخانه جان خود را از دست داده اند. حمله هوایی روز گذشته اسرائیلی به قانا موجب کشته شدن دست کم 60 تن از مردم بی گناه شد.

رایس ضمن بازدید از مناطق اورشلیم و بیروت ابراز امیدواری کرد تا با جلسات متعدد هر چه زودتر این کشتارها خاتمه یابد. او در کنفرانسی مطبوعاتی که به طور مستقیم از شبکه CNN پخش می شد اظهار داشت: آنچه ایالات متحده می خواهد ثبات وضعیت در منطقه است، ‌ما از شورای امنیت سازمان ملل هم خواستاریم تا در راه حل خود مبنی بر حل این بحران سه اصل را مدنظر قرار دهد، آتش بس، راهکارهای سیاسی برای صلح دائمی و استفاده از قوانینی که ارتش لبنان را ملزم به رعایت مفاد صلح نامه نماید. 

وی همچنین اعلام کرد این توافق نامه باید از سوی هر دو طرف جنگ به طور کامل اجرا شود، اسرائیل نیروهای خود را از جنوب لبنان خارج ساخته و حزب الله لبنان هم از حملات موشکی خودداری کند. بنا به مفاد شورای امنیت هیچ نیروی مسلح و نظامی کشوری نباید در کشور دیگر حضور داشته باشد و لبنان و اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

هر دو کشور باید در خط مرزی میان خود مستقر شده و به خاک دیگری تجاوز نکنند. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه صحبت هایش افزود که این تمهیدات می تواند موجب برقراری صلح و امنیت دائمی در منطقه و مخصوصا جنوب لبنان شود. 

اما این در حالیست که به نظر می رسد وی نیز در خصوص دستیابی به این شرایط آرمانی تا حدی نامطمئن است. در حالی که حزب الله لبنان نسبت به موضع گیری های اخیر آمریکا و حضور رایس در اسرائیل به شدت واکنش منفی نشان داده و حتی پخش تصاویر رایس را نیز ممنوع کرد.
 
رایس معتقد است: «حمایت از برقراری صلح چیزی است که ما خواهان آن هستیم. امیدواریم بتوانم این هفته در نیویورک با همکارانم به نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم.» 

خبرگزاری سی.ان.ان در ادامه بازتاب حضور رایس خاطرنشان کرد که روز سه شنبه در جلسه ای که با حضور کاندولیزا رایس و نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد، ‌بررسی بحران منطقه خاورمیانه و شرایط آتش بس میان دو کشور در راس امور قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین