کد خبر: ۴۹۳۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
از برادر دلارفروش و امپراتوری ساوه‌شمشکی‌ها تا دورهمی‌های راگبی و آقازاده‌های بوکس

فدراسیون‌های خانوادگی در ورزش ایران

رقابت‌های کبدی قهرمانی آسیا به میزبانی گرگان در شرایطی به اتمام رسید که این مسابقات برخلاف تصور مسئولان نه‌تنها از جایگاه ایران دفاع نکرد، بلکه زمینه‌ساز یک آبروریزی بزرگ به دلیل داستان روسری سر کردن مرد تایلندی و حواشی متعدد برای ورزش کشور شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 افشای رسمی نقش داشتن دختر رئیس فدراسیون کبدی در این جنجال بزرگ که دستور مقنعه سرکردن به این تایلندی را داده و خودش هم این فرد را وارد سالن برگزاری مسابقات کرده بود،‌ داستان مدیریت فامیلی در این فدراسیون را هم برای همه برملا کرد. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، طبق اخبار موثق منتشرشده در رسانه‌ها، افراد زیادی با نام خانوادگی مقصودلو در این فدراسیون و تیم‌ملی زنان فعالیت داشته‌اند. ولی‌الله مقصودلو، برادر رئیس فدراسیون به‌عنوان سرپرست هیأت کبدی استان گرگان انتخاب شده و مسئول برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا بوده است. اعظم مقصودلو، دختر رئیس فدراسیون، مدیر فنی تیم‌ملی زنان و سعیده مقصودلو، دختر دیگر رئیس(!) نیز سمت آنالیزوری تیم‌ملی زنان را به عهده داشته است. همچنین حمید مقصودلو، پسر رئیس فدراسیون به‌عنوان کارشناس مسابقات در بسیاری از اخبار معرفی شده بود. محمد نجار داماد مقصودلو، محمد جرجانی خواهرزاده رئیس و خان احمدی همسر جرجانی نیز سمت‌هایی در برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا و اتفاقات مختلف کبدی داشته‌اند. به این بهانه اما بد نیست یک بررسی کلی داشته باشیم در فدراسیون‌های ورزشی که روابط خانوادگی در انتصاب‌ها نقش تعیین‌کننده‌تری دارند تا ضوابط و استعداد. این گزارش تنها رونمایی از بخشی از روابط فامیلی در ورزش ایران است که از نظر می‌گذرانید و آمار این فامیل‌سالاری به مراتب بزرگتر از چیزی است که مطالعه می‌کنید.

امپراتوری ساوه شمشکی‌ها

عیسی ساوه شمشکی در ‌٢٨‌سال حضور خود در فدراسیون اسکی، یک امپراتوری خانوادگی برپا کرده بود که سال‌های‌ سال این انتصاب‌ها و روابط فامیلی مهمترین بحث در این رشته ورزشی بود. بهرام پسر بزرگ عیسی ساوه شمشکی در آن مقطع تا مدت‌ها نماینده ایران در فدراسیون جهانی بود و تأثیر زیادی در اعزام‌های برون‌مرزی و سفرها داشت. با این وجود، حضور اعضای خانواده ساوه ‌شمشکی در مناصب گوناگون این فدراسیون، تنها به فرزند عیسی ساوه ‌شمشکی خلاصه نمی‌شد، بلکه مرتضی ساوه شمشکی، برادر وی نیز رئیس کمیته آموزش و رئیس هیأت اسکی استان تهران بود. همچنین مهین ساوه ‌شمشکی، همسر برادر رئیس فدراسیون مربی تیم‌ملی بانوان و برادر مهین ساوه ‌شمشکی یعنی علی‌داد ساوه ‌شمشکی هم مربی تیم‌ملی آقایان ایران بود. حتی نام حامد ساوه‌ شمشکی پسر دیگر ‌‌عیسی ساوه ‌شمشکی هم در ترکیب تیم‌ملی اسکی اعزامی به مسابقات جهانی و آسیایی مختلف دیده شده بود. البته بعد از کنار رفتن ساوه ‌شمشکی از ریاست فدراسیون این حلقه خانوادگی در مدیریت از بین رفت و قدرت خود را از دست داد. گفتنی است، بسیاری از هیأت‌های استانی اسکی در سطح کشور هم به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند.

انتصاب برادر دلارفروش و پسر خوش‌تیپ!

حبیب‌الله ابوالحسن شیرازی، رئیس هیأت فوتبال تهران است که ازجمله معروف‌ترین مدیران شاغل در فوتبال ایران است که از بستگان خود در سیستم مدیریتی استفاده می‌کند. معراج پسر او سال‌های‌ سال است که مدیر روابط عمومی هیأت فوتبال پایتخت است و برای بیش از ٩٠‌درصد مسابقاتی که در داخل تهران برگزار می‌شود او ماموریت می‌گیرد تا نماینده رسانه‌ای باشد. پدرش هم البته همیشه نماینده هیأت فوتبال در مسابقات برگزار شده در تهران است. البته شیرازی تا مدت‌ها از برادر خودش هم به‌عنوان ناظر و مسئول امور مالی در سیستم مدیریتی هیأت فوتبال استفاده می‌کرد که حتی یک بار در رسانه‌ها و برنامه نود مشخص شد که قبل از این انتصاب برادر او قبلا در بازار خیابان استانبول دلارفروش بوده است. شیرازی همچنین علت استفاده از پسرش در پست روابط‌عمومی هیأت فوتبال را دانش و تسلط بر زبان انگلیسی و خوش‌تیپ بودن عنوان کرده بود!

دورهمی‌های راگبی

حسن میرزا آقابیگ، معاون سابق اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، چند سالی می‌شود که ریاست انجمن راگبی که یک رشته المپیکی است را برعهده دارد. او یکی از مشهورترین مدیرانی است که اعتقاد زیادی به مدیریت خانوادگی در ورزش دارد. در راگبی تا مدت‌ها آتوسا میرهادی همسر حسن میرزا آقابیگ به‌عنوان ناظر و سرپرست تیم‌های ملی اعزامی به اردوها و مسابقات داخلی و خارجی فعالیت می‌کرد اما بعد از این‌که نایب‌رئیس بانوان این مجموعه از سمت خود برکنار شد، آقابیگ نایب‌رئیسی بانوان را به همسر خود داد. علی میرزا آقابیگ پسر بزرگ رئیس انجمن هم سال‌ها مربی بدنساز تیم‌ملی راگبی آقایان بوده و سفرهای زیادی را با تیم‌ملی انجام داده است. اردوان فرزند پسر دوم این مدیر هم با این‌که یک خبرنگار ورزشی است،‌ در تمام سال‌های گذشته در سمت عضو کمیته بازاریابی و مشاور عالی اجرایی در راگبی فعالیت کرده و کارهای اقتصادی توسط او انجام شده است.

آقازاده‌های بوکس

احمد ناطق نوری، از‌ سال ١٣٦٨ تا همین چند ماه قبل رئیس فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران بود. قدرت این مدیر به قدری زیاد بود که هیچ دولت و وزیری نتوانست مقدمات تغییر مدیریتی در بوکس را فراهم کند اما درنهایت به دلیل کهولت سن و بازنشستگی ناطق نوری بالاخره از سمت خود استعفا کرد. در این مدت البته از سوی اهالی رشته بوکس چندین و چند بار انتقادهایی جدی درباره نفوذ پسران ناطق نوری در تصمیمات جزیی و کلان مطرح شده بود؛ به‌طور مثال سعید ناطق نوری بازرس فدراسیون فوتبال و رئیس فدراسیون یک‌بار در توجیه این اتفاق گفته بود: «او هیچ پولی از فدراسیون دریافت نمی‌کند. پسرم مسئول رفع و حل تنش‌های داخل فدراسیون است.»! البته همواره شایعاتی هم درباره فعالیت فرزند پسر دوم احمد ناطق‌نوری در بوکس و انجام سفرهای مختلف با تیم‌های ملی هم در رسانه‌ها و محافل ورزشی وجود داشت که هر بار پس از مطرح شدن تکذیب می‌شد.

پایان افسانه ٢ برادر!

محمود مشحون در آخرین دوره ریاست خود در فدراسیون بسکتبال از ‌سال ١٣٨١ تا همین چند هفته قبل صندلی ریاست را در اختیار داشت و البته قبل از آن هم همواره در پست‌های مختلف با این رشته ورزشی همکاری داشته است. در تمام این سال‌ها محمدرضا مشحون برادر رئیس فدراسیون هم همواره در سمت دبیری فدراسیون یا مدیریت تیم‌های ملی نقشی تاثیرگذار در بسکتبال داشته است. با این وجود حالا با استعفای مشحون از سمت خود به دلیل بازنشستگی احتمالا دوران مدیریت فامیلی در این رشته هم به پایان خواهد رسید.

پست‌های مهم برای پسر رئیس گلف

کیکاووس سعیدی، رئیس فدراسیون گلف که البته خودش در شورای داوری فدراسیون کاراته نیز عضویت دارد، پسرش را در دو پست فدراسیون گلف به کار گرفته است. محمدمهدی سعیدی، فرزند رئیس فدراسیون گلف که درحال‌حاضر مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون گلف محسوب می‌شود، در مهرماه حکم سرپرستی انجمن وودبال را هم از پدرش دریافت کرد.

مرد خنده‌روی فوتبال، از پسر تا برادرزن!

در زمانی که علی کفاشیان، رئیس فدراسیون دوومیدانی بود پسر او هم در این رشته فعالیت داشت و حتی طبق اخباری که چند‌سال قبل در رسانه‌ها منتشر شد با مدال قهرمانی آسیا توانست از سربازی معاف شود. کفاشیان زمانی که به سمت ریاست فدراسیون فوتبال رسید، هیچ‌وقت اجازه نداد پسرش احسان مثل دوومیدانی تاثیری در امور مدیریتی و فنی این رشته داشته باشد اما همواره برخی شایعات درباره راه‌اندازی یک شرکت فروش تجهیزات ورزشی و فوتبالی درباره این مدیر و پسرش وجود داشته است. با این وجود در شرایطی که در سیستم و آیین‌نامه‌های مالی فدراسیون فوتبال هیچ سمتی به‌عنوان مدیر امور مالی وجود نداشت، مصطفی طباطبائیان برادر همسر علی کفاشیان تا مدت‌ها با چنین سمتی در فوتبال مسئولیت داشت و سفرهای زیادی را هم به‌عنوان مامور مالی با تیم‌های ملی به کشورها و تورنمنت‌های مختلف جهان انجام داد.

دختر رئیس فدراسیون شمشیربازی

کیانا باقرزاده سال‌های ‌سال است که در تیم‌ملی شمشیربازی بانوان حضور دارد و به مسابقات بین‌المللی مختلفی هم اعزام شده است. برخی از شمشیربازان و مربیان این رشته تا مدت‌ها اعتقاد داشتند او فقط به دلیل این‌که دختر رئیس فدراسیون است، در تیم‌ملی حضور دارد و جای افراد شایسته را می‌گیرد. البته فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی چندین بار در مصاحبه‌های مختلف به این انتقادها واکنش نشان داده و گفته بود: «کوچکترین نقشی در حضور دخترم در تیم‌ملی نداشته‌ام و او فقط به دلیل توانایی‌هایش به تیم‌ملی رسیده است.»

منبع: روزنامه شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
1
0
خوب نتیجه چی شد؟. از افتاب نیوز انتظار بیشتری داشتیم . اینکه بیایید همه چیز رو به هم ربط بدیم درست نیست. خوب این طبیعی است که هر کس که مسئول یک جایی میشه اولین کاری که می کنه اینه که افراد مورد اعتماد خودش را در پست های مورد نظرش بگماره . نمونه بارز آن رئیس جمهور ها . و من مطمئنم در همین آفتاب نیوز هم از این روابط وجود داره. و باز هم این طبیعی است که توی یک خانواده چند نفر دارای یک مهارتی باشند. مثلا وقتی یک پدر یک شغلی داشته باشه فرزندان هم معمولا شغل پدر را دنبال می کنند . اینکه یک مسئولی توی یک یا چند پست از اقوام خودش استفاده می کنه جرم نیست . جرم وقتی پیش میاد که یک فسادی رخ بده. 90 درصد این افرادی که نام بردید همگی جز موفق ترین مسئولان بوده اند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین