کد خبر: ۴۹۳۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
هزینه اظهارات غیر مسئولانه چقدر است؟

بحران آسیایی فوتبال ایران/ گذشتن از آبرو یا ضرر کردن و دم نزدن

تاکید دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث، فوتبال ایران را در دوراهی گذشتن از آبرو یا متضرر شدن قرار داده و همه این اشتباهات از صحبت عجولانه مسئولان فدراسیون فوتبال نشات گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
بعد از جلسه هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در بانکوک، مهدی تاج و علی کفاشیان رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال با هیجان و ذوق زدگی خاصی اعلام کردند که دیگر قرار نیست بازی تیم‌های ایرانی با نمایندگان فوتبال عربستان در کشور بی‌طرف برگزار شود. رییس فدراسیون فوتبال ایران یا با آن حرف‌ها قصد داشت رد سوءمدیریت خود و همکارانش را گم کند یا فکر نمی‌کرد امروز خودش را در مقابل اعمالی که به اشتباه انجام داده، پاسخگو ببیند. 

اظهارات ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از برگزاری قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا مبنی بر این که مسابقات رودرروی نمایندگان ایران و عربستان مانند دو سال گذشته در کشور بی طرف برگزار می‌شود، مانند ریختن آب سردی بر پیکر فوتبال ایران بود.

تاکید ویندزور جان به این که همه کشورها به جز ایران و عربستان موظف به رعایت بازی در زمین خودی هستند، تمام نگاه‌ها را متوجه مهدی تاج و علی کفاشیان می‌کند؛ رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال در طول سه سال گذشته مسئول این پرونده بوده‌اند اما هر سال و هر بار، برخلاف گفتار این دو مدیر، فوتبال ایران متوجه ضرر شده است.

کاری به اتفاقات دو سال گذشته نداریم که چطور و چگونه نمایندگان فوتبال ایران متوجه ضررهای چند ۱۰ میلیارد تومانی شده‌ و هواداران از دیدن بازی‌های نمایندگان ایران محروم شدند. به هفته قبل باز می‌گردیم؛ جایی که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی درخواست عربستان و امارات برای بازی نکردن در ایران و قطر تشکیل جلسه داد.

خروجی جلسه کمیته مسابقات نتیجه خوشحال کننده‌ای برای فوتبال ایران بود و فدراسیون فوتبال مسرور از این پیروزی، موفقیت خود را در بوق و کرنا کرد و تاکید کردند که بی تردید، هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا رای کمیته مسابقات را تایید می‌کند و نمایندگان ایران در فصل پیش رو بدون مشکلی در ایران میزبانی می‌کنند.

پیش از برگزاری این جلسه، طرف سعودی و اماراتی اعلام کردند که در صورت موافقت AFC با رای کمیته مسابقات، نمایندگان این کشورها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شرکت نمی‌کنند و مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال هم در موضعی مشابه ظاهر شد و تاکید کرد که هیات رییسه با این رای موافقت می‌کند و اگر این طور نشود، نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان حاضر نمی‌شوند؛ وعده‌ای پر هزینه برای فوتبال ایران. آیا برای فوتبال ایران که رییس فدراسیون فوتبال به عاقبت شعاری که داده بود، فکر نکرده بود؟

جلسه هیات رییسه AFC برگزار شد و اعضای هیات رییسه در حضور اینفانتینو خواهان به پایان رسیدن بازی در زمین بی طرف شدند و این موضوع را در مصوبه‌ای روی خروجی سایت AFC قرار دادند اما یک جای کار می‌لنگید! AFC از عربستان، قطر و امارات نام برده بود و نام از ایران دیده نمی‌شد و نگرانی‌ها از این لحظه شروع شد که لابی سعودی کار خود را کرده و AFC ایران را شامل این قانون ندانسته است.

دقایقی از نگرانی مردم و رسانه‌ها نگذشته بود که علی کفاشیان به اصرار مهدی تاج از هیات رییسه AFC خواستار توضیح می‌شود و آنها به صورت شفاهی به او می‌گویند که هیچ جای نگرانی نیست و به دلیل این که پرونده ایران قدیمی بوده، AFC نامی از آن نبرده است.

تنها دلواپس فدراسیون حمیدرضا آصفی است که چند روز قبل در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد که هیچ چیز مشخص نیست و امکان خریدن AFC از سوی سعودی‌ها و تغییر رای وجود دارد و در نهایت هم همین اتفاق می‌افتد.

مدیران فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج و علی کفاشیان در طول هفته‌های گذشته بارها روی موفقیت ایران در این مناقشه مانور دادند و با اتکا به توضیحات شفاهی AFC بذر امیدواری را در دل مردم و تیم‌ها کاشتند و حتی رییس فدراسیون تهدید به کناره گیری کرد تا امروز فوتبال ایران وارد بحرانی جدی شود؛ بحران ماندن سر حرف و کنار کشیدن از مسابقات که جریمه‌های سنگینی را برای فوتبال ایران در پی دارد و شاید جایگاه ایران در آسیا از دست برود یا ماندن، سوختن و ساختن که به قیمت ریختن آبروی چندین و چند ساله فوتبال ایران تمام می‌شود.

اگر تاج و کفاشیان قبل از مشخص شدن رای AFC از هر گونه اظهارنظر عجولانه و گفتن این که اگر در ایران میزبانی نکنیم از مسابقات کنار می‌رویم، خودداری می‌کرد، امروز می‌شد در وضعیتی آرام‌تر تصمیم بهتری اتخاذ شود و لازم نبود اکنون درباره این بحران خودساخته قلم بزنیم.

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال و علی کفاشیان نایب رییس او، مسئولان درجه اول این مناقشه 15 مهر 1396 در نشست خبری خود با رسانه‌ها در واکنش به اشتباهات مدیریتی در فوتبال جمله‌ای کلیدی را بیان کرد که می‌تواند سرمشق فوتبال ایران باشد و وضعیت امروز این فوتبال را سرو سامان بدهد. او می‌گوید "باید یاد بگیریم اگر اشتباه کردیم، استعفا بدهیم و عذرخواهی کنیم. این‌ها مسائلی است که باید به تدریج جا بیفتد. حداقل بیایند و بگویند اشتباه کردیم".

این جمله کلیدی می‌تواند راه گشای خود رییس فدراسیون فوتبال هم باشد تا در آینده از صحبت عجولانه و غیر مسئولانه خودداری کند و تمام تمرکز خود را به انجام هر چه بهتر اموری که به او محول شده، منعطف کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
تیم های ایرانی نبایستی کشورهای عربی را به عنوان میزبان معرفی کنند به غیر از دوبی که ما تماشاگر زیادی داریم.عنان قطر کویت بحرین اصلا مناسب نیستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین