کد خبر: ۴۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۹

بازار پر رونق نصرالله

آفتاب‌‌نیوز : خالد اویس، خبرنگار رویترز در سوریه از افزایش محبوبیت  دبیر کل حزب الله در دمشق در روزهای اخیر روایت می کند. او می نویسد گسترش محبوبیت نصرالله باعث ایجاد بازار پر رونقی برای انواع یادگاریها و محصولات با عکس این رهبر 46 ساله شیعه شده است. 

از زمان آغاز حملات اسرائیل به لبنان و مقاومت نیروهای حزب الله، روز به روز بر میزان عرضه چنین محصولاتی افزوده می شود، از نوار و سی دی سخنرانی های نصرالله گرفته تا پوستر و جاکلیدی و تی شرت هایی با عکس رهبر حزب الله. 

طارق، مغازه دار سوری که نوار و سی دی های موسیقی می فروشد می گوید نوارها و سی دی های سخنرانی های نصرالله که شامل مجموعه ای از سرودهای انقلابی لبنان نیز هست تبدیل به پرفروش ترین کالای فروشگاه او شده است.
او می افزاید: من میزان تقاضا برای آنها را درست تخمین نزده بودم و الان همه سی دی ها تمام شده و فقط چند تا از نوارها باقی مانده است. 

به نوشته خبرنگار رویترز، سیدحسن نصرالله در سوریه، تبدیل به یک چهره نمادین و اسطوره ای شده است. کودکان سوری در حالی که برای بازی به سمت پارکی در مرکز شهر دمشق می دوند، با مشتهای گره کرده فریاد می زنند: نصرالله، نصرالله.
پرچم زرد رنگ حزب الله و عکس رهبر کاریزماتیک آن، در همه جای شهر به چشم می خورد، بر روی ماشینها، موتور سیکلت های پلیس راهنمایی و رانندگی، ساختمانهای دولتی، خانه ها و حتی اتاق اورژانس بیمارستانها. 
او می افزاید حتی یک کافه نیز سرودهای انقلابی حزب الله را به برنامه موسیقی که هر روز پخش می کند، اضافه کرده است. 

فروشندگان و دکه داران دمشقی می گویند فروش کالاهای مربوط به حزب الله در روزهای اخیر و با ادامه یافتن مقاومت آنها در برابر حملات اسرائیل، افزایش یافته است، و هر بار که حزب الله به پیروزی در مقابل اسرائیل دست می یابد، محصولی جدید به این فهرست کالاها اضافه می شود. 

یکی از آخرین محصولاتی که به فروشگاه «محمدعلی» اضافه شده است پوستری از یک موشک حزب الله است که ناو جنگی اسرائیل را در ساحل مدیترانه مورد هدف قرار داده و آن را به شدت تخریب کرده است.
محمدعلی می گوید او از سال 1990 زمانی که حزب الله مبارزه خود را علیه اشغال لبنان گسترش داد، یادگاریهایی از این گروه را در فروشگاه خود عرضه می کرده است و  در روزهای اخیر هزاران پوستر سیدحسن نصرالله را که با نگاهی آرام و نافذ می نگرد فروخته است.

او می افزاید مشتریان من از هر فرقه و مذهبی هستند. نصرالله تنها رهبر زنده عرب است که واقعا دستاوردی داشته است. او جنوب لبنان را از دست اسرائیل آزاد کرد.
او ادامه می دهد، تصاویر رهبران عرب در شهرهای مختلف مانند قاهره، امان و جاهای دیگر دیده می شود اما واقعا آنها چه کاری انجام داده اند؟ 

اینجا در سوریه ما هنوز با نتایج جنگ 1973 باقی مانده ایم و آن جنگ به هیچ پیروزی منجر نشد. 

فروشگاه موسیقی دیگری در بخش قدیمی دمشق، دفترچه ای را در مقابل در فروشگاه قرار داده است تا مشتریان نظرات خود را در مورد مقاومت لبنان بنویسند.
در یکی از آخرین یادداشتهای آن یک عابر ناشناس نوشته است، «زمانی که تفنگها شلیک می کنند، رهبران عرب در سکوت فرو می روند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین