کد خبر: ۴۹۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۶

شیراک: با تهران مذاکره کنید

آفتاب‌‌نیوز :


رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی خود در حالی که به صراحت از لزوم لحاظ کردن خواسته های ملت لبنان سخن می گفت، جرج بوش همتای آمریکایی خود را نیز از انتقاد مصون نگذاشته و وی را متهم کرد که خواهان تعدیل شرایط نیست. نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز ساعاتی پیش قطعنامه پیشنهادی آمریکا و انگلستان "جهت دار" و "فاقد" برای رفع نگرانی های لبنان» خوانده بود. 

شیراک در سخنانی که انعکاسی وسیع یافت، ایران را قدرتی مهم در سطح خاورمیانه خوانده و تصریح کرد که مذاکره با ایران برای حل و فصل بحران فعلی و پایان دادن به آن الزامی است. وی در حالی که سوریه را به « عدم صداقت» در حل بحران متهم می کرد، افزود: "زمان آن رسیده است که با تهران مذاکره مستقیم داشته باشیم. همه از نوع و سطح تاثیرگذاری ایران بر حزب الله آگاه هستند. مذاکره با ایران با توجه به سطح تاثیر این کشور بر تحولات منطقه ای می تواند به بحران پایان دهد". 

رئیس جمهور فرانسه در حالی خواستار مذاکره با تهران شده است که ایالات متحده و بریتانیا ترجیح می دهند تا با کنار گذاشتن ایران، این کشور را منزوی سازند. پیش از این نیز فیلیپ دوست بلازی، وزیر خارجه فرانسه از تهران خواست بود تا با استفاده از اهرم های نفوذ خود به پایان درگیری ها در منطقه کمک کند.
اما سخنان شیراک زمانی اهمیت بیشتر یافت که ساعاتی پیش ازآن هیات دیپلماتیک اتحادیه عرب جلسه شورای امنیت را با دست خالی ترک کردند. گروه سه نفره اعزامی اتحادیه عرب در جلسه شورای امنیت تنها به چند سخنرانی اکتفا کرده و عملا موفق نشدند حمایت مورد انتظار را کسب کنند. با شکست تیم اعزامی اکنون اعراب باید چشم انتظار اقدامات روسیه و فرانسه باشند، دو کشوری که به دلیل منافع سیاسی و اقتصادی و هم چنین سابقه حضور در منطقه سعی دارند کنترل اوضاع را به صورت کامل به آمریکا و بریتانیا نسپارند. 

تاکید فرانسه بر یافتن راه حلی میانه در رقابت با آمریکا، شاید باعث شده است تا شیراک ضمن تاکید بر اینکه بحران اخیر راه حلی نظامی ندارد خواستار استفاده از تمامی پتانسیل ها برای توقف فوری بحران شود. 

نزدیکی با ایران با توجه به جایگاه خود در نزد افکار عمومی لبنان و نیز مبارزان حزب الله می تواند برگ برنده سیاستمداران فرانسوی در این رقابت باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین