کد خبر: ۴۹۵۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

رها کردن نوزادان بی جان در بیمارستان!

٥ خانواده در یک ماه برای فرار از پرداخت هزینه‌های درمانی، نوزادان مرده‌شان را در زایشگاه جا گذاشتند و فرار کردند.
آفتاب‌‌نیوز : «رهاکردن نوزادان مرده از سوی والدین در بیمارستان؛ اتفاقی عجیب که طی هفته‌های اخیر در یکی از بیمارستان‌های جنوب تهران چند بار تکرار شده است. والدین این نوزادان پس از اطلاع از مرگ آنها از بیمارستان فرار کرده‌اند. حالا بیمارستان مانده و ٥ جسد نوزادی که به ‌طور قانونی اجازه دفن آنها را هم ندارد؛ به همین دلیل هم نماینده بیمارستان به سراغ دادستانی رفته تا حداقل تشریفات قانونی خاکسپاری این نوزادان انجام شود. نماینده این بیمارستان در نامه‌ای ضمن اشاره به مشخصات ٥ نوزاد فوت‌شده، از والدین آنها هم به دلیل پرداخت‌ نکردن هزینه‌های درمانی در شعبه ششم دادسرای جنایی تهران شکایت کرده است.

صبح روز سه‌شنبه بود که نماینده بیمارستان شهید اکبرآبادی به دادسرای جنایی تهران مراجعه کرد و از وقوع حادثه‌ای عجیب در این بیمارستان خبر داد.

او به بازپرس مدیرروستا گفت: «طی چند هفته اخیر بعضی مادران پس از زایمان، وقتی از مرگ نوزادشان مطلع شده‌اند، از بیمارستان فرار کرده‌اند و حالا پیکر این نوزاد روی دست ما مانده است.»

او در توضیح بیشتر این ماجرای عجیب گفت: «اولین مورد هشتم ماه جاری رخ داد. نوزاد دختر مرده به دنیا آمد، مادرش هم پس از چند ساعت در جریان قرار گرفت اما وقتی پرستاران برای چکاپ به تخت این خانم مراجعه کردند، هیچ اثری از او نبود. تا الان هم با چند شماره تماسی که در پرونده او وجود داشته، تماس گرفتیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. سه روز بعد دوباره این اتفاق تکرار شد. یازدهم این ماه در دو زایمان جداگانه یک نوزاد پسر و یک نوزاد دختر در این بیمارستان به دنیا آمدند که هر دوی آنها به دلیل تکمیل‌نشدن اندام حیاتی بدنشان پس از چند ساعت جان سپردند. طبق روال موضوع به والدین این نوزادان اطلاع داده شد اما در کمال تعجب این دو خانم باردار هم از بیمارستان گریختند و ما هیچ رد و نشان درستی از آنها نداریم. حادثه مشابه بعدی پانزدهم همین ماه اتفاق افتاد. یک نوزاد دختر ٤ ساعت پس از تولد، جانش را از دست داد. کادر درمانی هم مرگ این نوزاد را به والدین اطلاع دادند. در این حادثه هم پرستار کشیک برای تزریق مُسکن به سراغ این خانم رفت که متوجه غیبت او شد. در بررسی پرونده‌های درمانی این خانم هم مشخص شد که همه شماره‌های تلفن و آدرس‌ها صوری بوده است. چند روز بعد هم دوباره مشابه همین حادثه تکرار شد.»

نماینده بیمارستان نامه‌ای حاوی اطلاعات این ٥ نوزاد را به بازپرس مدیرروستا تحویل داد و از او خواست تا هر چه سریع‌تر دستورات قانونی برای دفن این ٥ جسد را صادر کند: «الان این ٥ جسد روی دست بیمارستان مانده است. ما به والدین قانونی آنها دسترسی نداریم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. همچنین بیمارستان از والدین این نوزادان به دلیل فرار از بیمارستان و پرداخت‌نکردن هزینه‌های درمانی شکایت دارد و خواهان رسیدگی به این پرونده است.»

در پایان هم بازپرس مدیرروستا برای مشخص‌شدن علت مرگ این نوزادان دستور انتقال اجساد به پزشکی قانونی را صادر کرد.

اما رها‌ کردن نوزاد در بیمارستان و بلاتکلیف ماندن آنها از منظر حقوقی قابل بررسی است. اساسا رها کردن طفل در قانون جرم‌انگاری شده و برابر ماده ششصد و سی و سه قانون مجازات اسلامی بین ٦ ماه تا  ٢‌ سال حبس دارد. همچنین قانونگذار جزای نقدی بین سیصد‌ هزار تا یک‌ میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان در نظر گرفته است. البته محل رها کردن طفل هم اهمیت دارد. در همین قانون تصریح شده که اگر کودک در محلی پرتردد رها شود، همه این مجازات‌ها به نصف کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر اگر رها کردن نوزاد و طفل باعث صدمه شود، حسب مورد دیه، قصاص و جزای نقدی علاوه بر مجازات‌های قبلی در نظر گرفته می‌شود اما در این مورد یعنی رها‌ کردن نوزاد مرده در بیمارستان که عمدتا هم با انگیزه‌های مالی انجام می‌شود، عمل مجرمانه‌ای صورت نگرفته است.

البته بر اساس قوانین بیمارستان مکلف است موضوع را به دادستانی یا نماینده‌های آن اعلام کند تا تشریفات قانونی دفن انجام شود. در واقع این‌جا شهرداری از سوی دادستانی مکلف می‌شود تا اجساد را دفن کند. فرار والدین برای پرداخت‌ نکردن هزینه تنها از منظر حقوقی قابل پیگیری است؛ یعنی این افراد باید هزینه‌های درمانی را به بیمارستان پرداخت کنند. اما تجربه نشان داده که بیشتر این پرونده‌ها به دلیل بلامحل‌بودن افراد بی‌نتیجه می‌ماند.»

منبع: روزنامه شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین