آفتابنیوز : دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در همایش انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران، اولین نعمت بزرگ الهی را نعمت بودن برشمرد و اظهار داشت: نعمت بودن از نعمتهای پنهان خداوند است؛ خدواند نعمتها را اسباغی یعنی به صورت فلهای، عطا کرده که برخی از نعمتها آشکار و برخی پنهان هستند. وجود ما ضروری نبوده، اما وجود داریم.
وی افزود: دومین نعمت بزرگ نعمت انسانیت است، ما میتوانستیم سنگ یا درخت و یا هر چیز دیگری باشیم، اما انسان شدیم؛ صاحب نطق وارده. سومین نعمت بزرگ نعمت هدایت است، چون نطق و اراده داریم و میتوانیم تصمیم بگیریم پس نیاز به هدایت داریم. خداوند متعال در هدایت ما مُصِر بوده است. آمدن یکصد وبیست وچهار هزار پیامبر دلیل بر این است که حتما ما باید در نعمت هدایت موفق شویم. سُمُو نعمت هدایت هم نعمت ولایت است.
محمد جواد لاریجانی در ادامه تاکید کرد: حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده که اسلام بر پنج پایه استواراست: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و ولایت بر همه اینها اولویت دارد، ولایت از اصول اولیه هدایت است. مرحوم مجلسی در ذیل این حدیث ذکر میکند که تا به حال فکر میکردیم که ولایت از اصول دین است و در کنار بحث نبوت مطرح است، اما ولایت کار بسیار مهمی است و از اصول اولیه اسلام است.
وی با طرح این سوال که باید بدانیم ولایت چیست؟ تصریح کرد: معصومین علیه السلام به تفسیر ولایت را توضیح داده اند؛ ولایت چند رکن دارد، رکن اول؛ ما باید نسبت به نظام مشروع و مشروعیت نظام حساس باشیم. ما نمیتوانیم بگوییم که به ما ربطی ندارد که چه کسی سر کار است، بسیار مهم است که چه کسی سر کار است. اهل فضل میدانند که در اول کتاب مکاسب بحث بر سر معایش الناس و بحث ولایت است، اگر حاکم مشروع باشد حمایتش بالکفایه واجب است و اگر نامشروع باشد هر گونه کمک به او و همکاری با او معاونت به اثم است.
مشاور رئیس قوه قضاییه در امور بین الملل، خاطرنشان کرد: شیعه از همان اول بیداری سیاسی داشته و دارد. این بیداری سیاسی با دغدغه مشروعیت شروع میشود، پس ما همواره باید بدانیم حکومت چه کسی را پذیرفته ایم. دوم، ملاک مشروعیت حکومت است. باید بدانیم ملاک مشروعیت ما چیست؟ ملاک مشروعیت را باید بر نهج مکتب اهل بیت (ع) بنا کنیم. البته اینکه برخی از مسئولین محترم گفتند که ملاک مشروعیت ما این است که مردم به ما رای دادند و میخواهیم عدالت را اجرا کنیم این ملاک مشروعیت، تبلیغاتی است. در مکتب اهل بیت (ع) ملاک مشروعیت از بحث سیطره آغاز میشود؛ که هیچ کسی را بر هیچ کسی سیطره نیست، جز سیطره خداوند متعال وبعد مشروعیت نبی مکرم اسلام وبعد اولیاء اسلام و بعد ولایت فقیه.
وی سومین ملاک را مصداق مشروعیت برشمرد و گفت: باید مصداق مشروعیت را بدانیم، نمیتوانیم بگوییم ما ولایت فقیه را قبول داریم، اما حوصله نداریم ببینیم مصداقش کیست! ما باید مصداق را بدانیم و تشخیص بدهیم که این امر بسیار مهم است. برخی بعد از حضرت امام (ره) گفتند که علاقه به امام بر حسب کاریزما بود وامام برای ما جاذبه داشت، ما بر اساس علاقه مبتنی برکاریزما ولایت تشکیل نمیدهیم، باید بدانیم که ایشان مصداق، ولی مشروع است.
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه چهارمین ملاک داشتن تولی و تبری است، اظهار داشت: این چهار رکن ولایت است؛ تبری مقدم بر تولی است. در زیارت جامعه میبینید که چگونه تبری مقدم بر تولی آمده است. این موضوع به قدری مهم است که زمانی که انسان با یک نفر بسیار دوست است، باید به دلیل این بحث ولایت از او کناره گیری کند، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اینگونه بود ما کارآموزی سیاسی را با ایشان انجام دادیم وعلاقه به او داشتیم، ولی بعد از فتنه و زاویه و ایستادن ایشان در برابر، ولی فقیه، ما شرعا وظیفه پیدا کردیم که از ایشان تبری بجوییم و این بسیار دردناک بود.
وی در ادامه در خصوص روایات مطرح شده در مورد ایام هفته توضیح داد و گفت: ایام هفته هر کدام برای کاری در نظر گرفته شده است؛ السبت لنا، یعنی شنبه مال اهل بیت (ع) است. باید توجه کنیم اهل بیت که بودند وچه بودند وخط اهل بیت چه بوده است. الاحد لشیعتنا، یکشنبهها روزی است که باید توجه به شیعه کنیم. الاثنین لاعدائنا، دوشنبهها روز دشمن شناسی است. الثلاثاء لبنی أمیة، خط بنی امیه را باید شناخت. باید بدانیم همین امروز هم این خط پابرجا است.
لاریجانی با تاکید بر اینکه چیزی که توانمندی مکتب اهل بیت (ع) را شکل میدهد، بصیرت است، عنوان کرد: بصیرت ریشه قرآنی دارد. این بصیرت من درآوردی نیست. فقاهت چراغ بصیرت است. در مکتب اهل بیت (ع) بصیرت من درآوردی نداریم. مدعی بصیرت باید از طریق فقاهت به سمت بصیرت برود. آنهایی که مدعی بصیرت هستند، ولی فقاهت را قبول ندارند، بدانند که این بصیرت اهل بیت (ع) نیست. ما در جمهوری اسلامی از این دست زیاد داشتیم. منافقینی که الان هستند دنباله مجاهدین خلق هستند؛ اینها آن زمان دنبال اسلام بودند، اما اسلام مارکسیستی. یک مقداری هم منبعث از آراء مرحوم بازرگان بودند که میگفت: اسلام مندرس وقدیمی است.
وی همچنین تصریح کرد: باید بدانیم جریان اصلاح طلب در کشور ما به چه علت به مساله فتنه رسید. اسلام، سکولار دارد؛ یعنی اسلام مربوط به بخش خصوصی زندگی است و زندگی عمومی را که شامل قضا و احکام سیاستی است باید بر اساس عرفی تنظیم کنیم. این هم خلاف مکتب اهل بیت (ع) است. عین همین حرف در دوره آقای احمدی نژاد هم باب شد. ایشان هم یک اسلام من درآوردی دارد. این هم نه با فقه سر کار دارد ونه با فقها. پس به بصیرت باید خیلی خوب توجه کرد. نکته اساسی در بصیرت این است که بدانیم کجا هستیم؟ به خصوص در بصیرت سیاسی؛ اینکه بدانیم کجا هستیم بسیار اهمیت دارد. این نقطه کلیدی است. گاهی انسان در نقطهای است که تصویر نادرستی از آن وضعیت دارد و بر اساس آن تصمیم میگیرد. تصویر ما از وضعیت نقطه اولیه و شروع بصیرت بسیارکلیدی است. در همه امور این طور است.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در مساله برجام، گفته شده که اگر ما برجام را نمیپذیرفتیم به ما حمله نظامی میشد؛ این یک بحثی است که باید بدانیم میشد یا نمیشد؟ در دوره اصلاحات هم میگفتند که رئیس دولت اصلاحات رای نیاورد ناطق بیاید بوش به ما حمله میکند، این هم یک بحث است که آیا درست است یا نادرست؟ پس تصویر درست بسیار مهم است. درمورد منبع قدرت نیز همینطور است؛ یک وقتی قدرت برای این است که حکومت سرپا باشد به هر قیمتی (من بحث آقای ظریف درباره اینکه قدرت ما مردم هستند) را به این معنا قبول دارم، اما مردم پیرو مکتب اهل بیت (ع). قدرت ما از این رو است که امروز ایران در منطقه نیرو وقدرتی است تاثیر گذار، و اینکه غرب علیرغم انتظارش و فشارهایش دید که یک نیروی توانمندی در منطقه ظهور پیدا کرده به نام جمهوری اسلامی ایران، این از کجا منبعث میشود؟