کد خبر: ۴۹۶۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷

کشف "خون آشام" باستانی در سنگ کهربا

محققان موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد با بررسی کهرباهای باستانی کشف شده در حفاری های اخیر موفق به شناسایی نوعی حشره خون‌آشام و عامل انتقال انگل بین دایناسورها در میلیون‌ها سال قبل از پیدایش انسان شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
کهربا همان صمغ فسیل شده درخت است که معمولا به دلیل رنگ و زیبایی طبیعی مانند جواهر ارزشمند است. معمولاً از این ماده برای ساخت اشیاء تزئینی و جواهر استفاده می‌شود. اما در برخی موارد در زمان تشکیل کهربا حشرات و برگ گیاهان نیز درون این ماده افتاده و فسیل می‌شوند.

محققان با مطالعه برخی از حشرات موجود در کهرباهای باستانی متعلق به ۹۹ میلیون سال قبل که در معادن میانمار به دست آمده است، دریافتند که یک نوع کنه بزرگ موجود در کهربا احتمالاً  در زمان حیات از خون دایناسورها تغذیه داشته و انگل‌های بیماری‌زا را منتقل ‌کرده است.

 یک گونه از کنه‌های شناخته شده در این گنجینه کهربا از بقیه گونه‌ها بزرگتر است. این کنه خون‌آشام توانایی ذخیره خون تا هشت برابر حجم بدنش را داشته است. دانشمندان معتقدند که با استفاده از ژنوم خون موجود در بدن این کنه‌ها می‌توان به اطلاعات قابل‌توجهی دست یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دانشمندان اعلام کردند که هنوز توانایی لازم برای استخراج ژنوم کامل دایناسورها موجود نیست، هرچند که ژنوم در طول زمان ناپایدار است و احتمالاً خون موجود در بدن کنه‌ها فاقد مولکول DNA کامل باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین