کد خبر: ۴۹۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

رمزگشایی ژنوم کرگدن در حال انقراض

ژنوم کرگدن سوماترایی، یکی از گونه‌های بسیار در خطر روی زمین، رمزگشایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ساختار ژنتیکی این حیوان نشان می‌دهد که مشکلات این‌گونه از دوران آخرین عصر یخبندان (بین ۱۱۰ هزار تا ۱۱ هزار سال پیش) و با کاهش وسعت زیستگاه‌هایش شروع شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، از آن زمان، فشارهایی که از طرف انسان وارد شد، به این روند سرعت بخشید. برآورد می‌شود که در حال حاضر جمعیت این گونه در جهان ۲۵۰ زنجیر باشد (زنجیر واحد شمارش کرگدن است.)

تری روث، یک محقق در مرکز تحقیقات گونه‌های در خطر در ایالت اوهایو آمریکا می‌گوید: "این گونه مدت بسیار زیادی است که در حال انقراض است."

دکتر هرمن میز، از دانشگاه مارشال در ویرجینیای آمریکا هم می‌گوید که ساختار ژنتیکی این حیوان نشان می‌دهد که عهد چهارم زمین شناسی "آغاز دوران افول کرگدن سوماترایی است."

عهد چهارم زمین شناسی، یا پلیستوسن، از حدود دو میلیون و ۵۸۸ هزار سال قبل تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ سال پیش ادامه داشته است.

این ژنوم از یک کرگدن مشهور گرفته شد که در باغ‌وحش سینسیناتی آمریکا زندگی می‌کرد.

ایپو، کرگدن سوماترایی از اوایل دهه ۹۰ میلادی در باغ وحش سینسیناتی اوهایو بود اما چهار سال قبل بر اثر کهولت سن در ۳۳ سالگی مرد. از او چند نسل کرگدن به دنیا آمد.

دانشمندان با استفاده از دی‌ان‌ای ایپو، تاریخچه چند نسل گذشته این حیوان را مدل‌سازی کردند.

به گفته دانشمندان حدود ۹۵۰ هزار سال پیش ۶۰ هزار کرگدن سوماترایی در زمین زندگی می‌کردند. حدود 9 هزار سال پیش، در آخرین دوره یخبندان زمین، بیشتر آنها از بین رفتند.

شکار کرگدن‌ برای فروش شاخ آنها باعث منقرض شدن این گونه در جهان شد.

در حال حاضر جمعیت محدود آنها بیشتر در سوماترا زندگی می‌کنند و 20 زنجیر آن در باغ وحش‌های عمدتا اندونزی و مالزی و چند باغ وحش آمریکا نگهداری می‌شوند.

منبع:‌ بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین