کد خبر: ۴۹۶۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸

برای یک خواب شیرین این خوراکی ها را نخورید

می خواهید بدانید که چه غذا هایی مانع بهره مندی شما از یک خواب با کیفیت می شوند تا از خوردن آن ها خود داری کنید.
آفتاب‌‌نیوز :
حالا این شانس را دارید تا یاد بگیرید که غذاها چگونه روی خواب تان اثر می گذارند و چگونه باید رژیم غذایی تان را تنظیم کنید .


چیزی که می خورید روی خواب تان تاثیر می گذارد

حتما شما می خواهید غذای صحیحی را انتخاب کنید تا برای داشتن یک خواب ایده آل به شما کمک کند ، این گونه نیست ؟ هم چنین می خواهید بدانید که چه غذا هایی مانع بهره مندی شما از یک خواب با کیفیت می شوند تا از خوردن آن ها خود داری کنید . حالا این شانس را دارید تا بگیرید که غذاها چگونه روی خواب تان اثر می گذارند و چگونه باید رژیم غذایی تان را تنظیم کنید .

غذا های غنی از تریتپوفان

همه ی ما در مورد خواص اعجاب انگیز شیر گرم برای ایجاد یک خواب راحت شنیده ایم . آیا می دانید علت آن چیست ؟ لبنیات دارای ماده ای به نام تریتپوفان هستند که خاصیت القا کنندگی خواب دارد ، مواد غذایی دیگر که حاوی تریتپوفان هستند شامل دانه ها ( آجیل ) ، موز ، عسل و تخم مرغ می شوند .

کربوهیدرات ها

غذا های دارای کربوهیدرات مکمل لبنیات هستند و باعث افزایش سطح تریتپوفان در خون می شوند که القا کننده خواب است . بنابرین یک میان وعده مانند شیر و غلاتی که با شیر مصرف می شوند ، ماست و کلوچه و یا نان و پنیر می تواند قبل از خواب و به عنوان شام انتخاب مناسبی باشد .


یک وعده ی کوچک قبل از خواب میل کنید
 

اگر مبتلا به بی خوابی هستید کمی غذا در معده تان می تواند به خوابیدن تان کمک کند .اما از این توصیه به عنوان یک دعوت برای خوردن یک وعده ی کامل استفاده نکنید و غذای قبل از خواب را سبک و کم انتخاب کنید . یک غذای سنگین می تواند باعث به زحمت افتادن دستگاه گوارش شما شود و خوابیدن شما را مختل کند .


از خوردن برگر ها و سرخ کردنی ها پرهیز کنید . دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شوند ما به شما توصیه کنیم که از غذا های پر چرب دوری کنید . تحقیقات نشان می داده اند که افرادی که به طور مکرر از غذا های پر چرب استفاده می کنند نه تنها دچار افزایش وزن می شوند بلکه در چرخه ی خواب آن ها هم اختلالاتی پدیدار می شود . یک وعده ی سنگین دستگاه گوارش را فعال می کند و میتواند باعث افزایش دفعات بیدار شدن شما در طول شب برای رفتن به توالت شود .


حواس تان به کافئین پنهان باشد


این خیلی عجیب نیست اگر یک فنجان قهوه در عصر بنوشید و خواب شب تان را مختل کند . حتی کافئین در حد متوسط هم می تواند اختلالات خواب ایجاد کند . اما فراموش نکنید که بعضی از مواد غذایی دیگر هم دارای کافئین هستند مانند شکلات ، نوشابه ها ، چای و قهوه بدون کافئین ! برای داشتن خواب از مصرف این مواد غذایی ۴ تا ۶ ساعت قبل از زمان خوابیدن پرهیزکنید .

 
داروها ممکن است حاوی کافئین باشند

 
بعضی از دارو ها بدون نیاز به نسخه و هم چنین دارو های تجویزی هم ممکن است دارای کافئین باشند . دارو هایی مانند مسکن های درد ، قرص های کاهش دهنده ی وزن ، دارو های مدر و قرص های سرما خوردگی . این دارو ها و بعضی دیگر ، ممکن است به اندازه یک فنجان قهوه و یا حتی بیش تر از آن کافئین داشته باشند . برگه ی دستور العمل مصرف و توضیحات این دارو ها را مطالعه کنید و بررسی کنید که آیا این دارو ها با بی خوابی شما در ارتباط هستند یا نه .

 از مصرف شبانه الکل پرهیز کنید

 الکل ممکن است باعث شود شما زود تر بخوابید اما احتمال این که چندین بار در طول شب بیدار شوید زیاد است . هم چنین باعث سردرد ، تعریق شبانه و کابوس هم می شود . اگر شما عادت دارید هنگام عصر الکل مصرف کنید ، هر فنجان آن را با یک فنجان آب ترکیب کنید تا رقیق شود . واثرات الکل کم تر شود . برای داشتن یک خواب شبانه ی خوب ، بهترین کار این است که ۴ تا ۶ ساعت قبل از زمان خواب الکل مصرف نکنید .

 حواس تان به غذا های سنگین و تند باشد

 خوابیدن با یک شکم پر می تواند باعث احساس ناراحتی شود ، چون خواب باعث کم شدن فعالیت و قدرت دستگاه گوارش شما می شود . هم چنین احتمال بازگشت محتویات معده به مری ( ریفلاکس ) هم بیش تر می شود مخصوصا اگر غذا تند باشد .سعی کنید در صورت مصرف یک غذای سنگین ، آن را حدود ۴ ساعت قبل از زمان خواب تان میل کنید .

 
در زمان خواب مصرف پروتئین را به حداقل برسانید

 

پروتئین ، یک ماده ی لازم در غذای روزانه ی ما است که می تواند یک انتخاب نا درست برای غذای شبانه باشد . غذا های دارای پروتئین و چربی زیاد ، سخت تر هضم می شوند . پس قبل از خواب از خوردن غذا های پر چرب دارای پروتئین زیاد دست بکشید و یک لیوان شیر گرم یا کربوهیدرات های سبک را جای گزین آن کنید .

 
مصرف مایعات را بعد از ساعت ۸ شب متوقف کنید

 
بله ، مصرف آب زیاد در طول روز برای حفظ سلامت بدن شما عالی است ، اما سعی کنید قبل از خواب مصرف مایعات را قطع کنید . مطمئنا اگر مجبور باشید در طول شب چندین بار به توالت بروید ، خواب خوبی نخواهید داشت .


سعی کنید دخانیات مصرف نکنید


نیکوتین هم مانند کافئین یک محرک برای مغز است . از مصرف سیگار خود داری کنید مخصوصا قبل از خواب و یا هنگامی که در طول شب از خواب بیدار می شوید .

 
منبع: نسخه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین