آفتابنیوز : 
ايشان با اشاره به استعداد انساني بالا در كشور، جمعيت بالاي دانشجويي، تجربههاي موفق علمي، استادان مجرب و ورود به برخي از حوزههاي علوم پيشرفته و جديد، عامل اساسي را در تحقق نهضت توليد علم، توجه جدي به علوم پايه و نظريهپردازي علمي دانستند و افزودند: بايد ضمن كاربردي كردن علوم و در نظر گرفتن نيازها، جهتگيري علمي مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي به سوي روياندن علم و توليد آن در كشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، رشد علمي كشور را يك فرآيند دانستند و خاطرنشان كردند: بر اين اساس بايد زمينه رشد علمي از ابتداييترين مراحل آموزش فراهم شود و اين زمينهسازي تا پس از مقاطع عالي دانشگاهي ادامه يابد.
ايشان، دولت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجامع تصميمگير و تصميمساز را مسوول ترسيم فرآيند رشد علمي در كشور برشمردند و تأكيد كردند: بايد ميزان بودجهاي كه در برنامهي چهارم توسعه از توليد ناخالص ملي براي تحقيقات در نظر گرفته شده است، تامين شود، زيرا در غير اين صورت، امكان رشد علمي به وجود نميآيد.
حضرت آيتالله خامنهاي، با تاكيد بر لزوم اهتمام بيش از پيش به پاركهاي علم و فنآوري در كشور و همچنين ناديده گرفته نشدن رشد كمي مراكز علمي و دانشگاهها به دليل توجه به رشد كيفي، افزودند: نگاه متوازن به رشتههاي علمي دانشگاهها يكي از ضروريات مراكز دانشگاهي است كه تحقق اين امر نيز منوط به ترسيم نقشهي جامع علمي كشور است.
ايشان تاسيس بنياد نخبگان را يكي از عوامل اساسي براي دلگرمي محققان و پژوهشگران و ايجاد تحرك جدي علمي دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي، بر ايجاد زمينه براي به كارگيري فارغالتحصيلان مقاطع تحصيلات تكميلي در كشور از جمله مراكز علمي و پژوهشي، تعيين ملاكهاي كاربردي در كنار ملاكهاي علمي براي ارتقاي اعضاي هياتهاي علمي دانشگاهها و افزايش نسبت دانشجويان دورههاي تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان، تاكيد و خاطرنشان كردند: محيط علمي و تربيتي دانشگاهها بايد به گونهاي باشد كه دانشجويان افتخارات و ميراث علمي گذشتهي خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملي در آنان تقويت شود.
حضرت آيتالله خامنهاي، روحيه پرسشگري و درون پاك و همراه با معرفت دانشجويان را از ويژگيهاي دوران جواني و دانشجويي دانستند و افزودند: بايد با استفادهي صحيح از اين ويژگيها و پاسخ متناسب به نيازهاي علمي، ديني و تربيتي اين قشر، فضاي مساعدي براي ارتقاي معرفت ديني در دانشگاهها به وجود آيد.
ايشان، افزايش قدرت تحليل و فهم سياسي دانشجويان را از مسائل ضروري برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جريانهاي مختلف و سالم سياسي دانشجويي در دانشگاهها افزودند: بايد در دانشگاهها زمينهاي ايجاد شود تا جريانهاي سياسي دانشجويي بدون تبديل شدن به ابزار گروهها و جريانهاي سياسي خارج از دانشگاهها، ضمن بالا بردن فهم سياسي خود در كنار تلاش علمي، قدرت شناسايي مغالطههاي سياسي و تحليلهاي فريبنده را بيابند و روحيه پايبندي به منافع ملي را نيز تقويت كنند.