کد خبر: ۴۹۶۹۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱

شب یلدا و افزایش قیمت‌ها...

از چند روز گذشته با نزدیک شدن به بلندترین شب سال، اقلام مورد نیازی که مردم برای دورهمی در این شب آن‌ها را تهیه می‌کنند، با افزایش قیمت مواجه شده‌است.
آفتاب‌‌نیوز :
 در این میان افرادی هستند که از عهده تهیه حداقل ملزومات در شب یلدا بر نمی‌آیند. حال باید گفت، آیا نظارتی بر افزایش قیمت‌هابه انجام رسیده و یا خیر. اگر نظارتی در کار بوده چون و چرایی این افزایش قیمت‌ها چه بوده است؟

افزایش قیمت هندوانه و ثبات قیمت انار در آستانه شب یلدا

در همین خصوص رییس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای شب یلدا امسال میوه به اندازه کافی موجود است اما مردم توان اقتصادی کافی برای خرید آن را ندارند.

حسین مصدق عنوان کرد: در سال جاری ما میوه به مقدار کافی داریم ولی تقاضا بسیار پایین است.

به گزارش ایسنا،وی در خصوص میزان خرید میوه و میزان اقلام موجود برای این شب بیان کرد: میوه به اندازه کافی برای این شب در نظر گرفته شده اما مردم از لحاظ اقتصادی دارای  وضعیت خوبی نیستند به همین دلیل با کاهش تقاضا نیز  مواجه شده‌ایم.

مصدق در خصوص افزایش قیمت‌ها تصریح کرد: در بعضی اقلام مانند خیار و هندوانه شاهد افزایش قیمت بودیم و هندوانه به صورت عمده فروشی هر کیلو 2100 تومان فروخته می‌شود اما قیمت انار افزایشی نداشته است.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد ادامه داد: اگر فروشگاهی در این ایام سوءاستفاده و گران‌فروشی کند با این واحد متخلف برخورد خواهد شد.

واحدهای پخت شیرینی می‌توانند تخم‌مرغ را ارزان‌تر تهیه کنند

هم‌چنین مدیر طرح تنظیم بازار خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به گرانی تخم‌مرغ و مشکل‌ساز شدن آن برای واحدهای تولید کیک و شیرینی عنوان کرد: تخم‌مرغ در جهاد کشاورزی هر کیلو 1000 تومان ارزان‌تر از بازار در اختیار واحدهای پخت شیرینی‌جات برای شب یلدا قرار می‌گیرد.

سیدحمیدرضا جوادی تصریح کرد: امروز برنامه‌ای برای گرانی تخم‌مرغ در نظر داریم اما واحدهایی که در شب یلدا برای تهیه شیرینی برنامه‌ای دارند به ما مراجعه کنند تا با قیمت مناسب تخم‌مرغ را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی تاکید کرد: واحدهای تولید شیرینی می‌توانند با مراجعه به جهادکشاورزی و با قیمت حداقل هر کیلو  1000 تومان ارزان‌تر از بازار تخم‌مرغ را خریداری کنند.

آجیل‌های وارداتی از نظر سلامت مورد تایید نیست

در ادامه دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که خشکبار و آجیل جزء کالاهای سلامت محور است و حتما باید از نظر استاندارد و بهداشت تاییدیه‌های مختلف را اخذ کرده باشد، خاطرنشان کرد: هر زمانی که به مناسبتی مردم برای خرید اقدام می‌کنند و بازاری شکل می‌گیرد مسلما یک‌سری افرادی هستند که کالاهایی عرضه می‌کنند که ممکن است خارج از وظایف صنفی آن‌ها باشد.

ابراهیم افشاری با اشاره به این‌که همه ما موظفیم برابر ضوابط صنفی و قوانین، کالای قانونی و با مجوز رسمی وارد کشور کنیم و یا از تولیدات داخلی به مردم عرضه کنیم، عنوان کرد: اما متاسفانه بعضی از افراد به دلیل سودجویی این قبیل کارها را برخلاف قوانین صنفی انجام داده و کالای قاچاق وارد کشور می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما باتوجه به اقدامات خوبی که توسط اتحادیه و دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته فضای این بازار برای کالاهای غیررسمی و غیرقانونی تنگ‌تر شده و فضایی ناامن را برای قاچاقچیان رقم زده است.

افشاری افزود: باتوجه به این‌که در بخش تولیدات داخلی ما نیز تولیدکنندگان امیدوار شدند و تولیدات بسیار خوبی را در سطح بازار ارائه دادند اگر این روند ادامه پیدا کند تولیدات داخلی جایگزین کالای خارجی خواهد شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با اشاره به این‌که قاچاق کالا در اقلامی مانند آجیل و خشکبار نیز رخ می‌دهد و اقلامی مانند گردو، مغز گردو و چلغور که اصلا تولید داخلی نداریم و برگه میوه قاچاق صورت می‌گیرد، بیان کرد: عمده این قاچاق از سمت افغانستان بوده و مقصر این امر خود ما و بخش‌های دولتی هستند، زیرا زمینه واردات قانونی را فراهم نمی‌کنند و متاسفانه عده‌ای سودجو و قاچاقچی به صورت غیرقانونی اقلام خود را به کشور وارد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که خشکبار و آجیل جزو کالای سلامت محور است و حتما باید از نظر استاندارد و بهداشت تاییدیه‌های مختلف را اخذ کرده باشد، تصریح کرد: این اقلام مصرف روزانه مردم هستند و ما نمی‌توانیم کالایی را که نمی‌دانیم به چه شکل وارد کشور شده به  مردم بفروشیم.

ایران بزرگترین تولیدکننده آجیل در دنیاست

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ایران بزرگترین صادرکننده و تولیدکننده آجیل در دنیاست و در این زمینه با هیچ کمبودی مواجه نیستیم.

علیرضا ارزانی‌ممقانی عنوان کرد: میزان اقلام موجود برای شب یلدا به اندازه کافی بوده و با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نخواهیم بود، البته کمی با افزایش قیمت پسته و سایر خشکبار روبه‌رو خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین محصولاتی مانند تخمه آفتابگردان و بادام زمینی به لحاظ این‌که وارداتی هستند افزایش قیمت خواهند داشت، اما در این اقلام نیز با کمبودی روبه‌رو نخواهیم بود.

ارزانی‌ممقانی در خصوص نظارت‌های لحاظ شده برای شب یلدا تصریح کرد: بازرسی ویژه‌ای را با مشارکت اتاق اصناف در نظر گرفتیم و با مراکزی که تخلف کنند برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان این‌که ایران بزرگترین صادرکننده و تولیدکننده آجیل در دنیاست، تاکید کرد: در دنیا تقاضای آجیل از ایران بسیار بالا بوده و هیچ مشکلی برای صادرات و مصرف داخلی نداریم.

ارزانی‌ممقانی با اشاره به این‌که از ایران به صورت مستقیم به 70 کشور دنیا آجیل صادر می‌شود، بیان کرد: سایر کشورها نیز به صورت واسطه‌ای به آجیل کشور ما دسترسی پیدا می‌کنند.

بازار گل کساد است

رییس اتحادیه گل‌فروشان مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با وضعیت بازار گل در آستانه شب یلدا اظهار کرد: قیمت گل در آستانه شب یلدا گران نشده اما با این حال ما شاهد افزایش خرید مردم نیستیم.

محمود علیان گفت: در آستانه شب یلدا شاهد هیچ‌گونه افزایش قیمتی در گل نبودیم، میزان گل و گیاه برای این شب به مقدار کافی بوده اما تاکنون بازار به شدت کساد بوده و ما شاهد افزایش خرید گل نبودیم.

وی در خصوص علت کساد شدن بازار گل در شب یلدا عنوان کرد: فکر می‌کنم دلیل کسادی بازار گل در این شب این بوده که مردم کالاهای لازم‌تری را در دستور کار خود قرار دادند و گل جزو اقلام سبد اصلی مردم در شب یلدا نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین