کد خبر: ۴۹۷۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

از کلاه تا شعرهای صمد بهرنگی در آخرین روز «آینه دار»

علی مغازه ای در آخرین روز از چهارمین فستیوال آینه دار بیان کرد: این داستان نویس و شاعر در 29 سالگی غرق شد و از دنیا رفت. در تبریز به عاشیق های بزرگ «دَه دَه» می گویند. صمد بهرنگی «دَه دَه» فرهنگ فولکلور آذربایجان است.
آفتاب‌‌نیوز : دبیر فستیوال آینه دار در آخرین روز اجرای این فستیوال، کلاه صمد بهرنگی را روی سرش گذاشت و گفت: اولین روز آینه دار امسال با ماهی سیاه کوچولو شروع شد به همین دلیل من کلاه بهرنگی را روی سرم گذاشتم تا در آخرین روز فستیوال هم یادی از او کنیم.

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از ایسنا، علی مغازه ای در آخرین روز از چهارمین فستیوال آینه دار بیان کرد: این داستان نویس و شاعر در 29 سالگی غرق شد و از دنیا رفت. در تبریز به عاشیق های بزرگ «دَه دَه» می گویند. صمد بهرنگی «دَه دَه» فرهنگ فولکلور آذربایجان است.

او ادامه داد: ما از استاد آیت قنبری برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت کرده بودیم اما وقتی متوجه شدم این هنرمند برای اجرای برنامه ای اینجا حضور پیدا کرده اند، درخواست کردم که در آخرین روز آینه دار به ما هم افتخار اجرا دهند. من اولین باری که او را دیدم یاد صمد بهرنگی افتادم چون چهره اش شباهت بسیاری به او دارد به همین دلیل از او خواهش  کردم یکی از شعرهای صمد را برای ما اجرا کند.

قنبری بعد از حضور روی صحنه گفت: من تحت تاثیر این فستیوال که به هنر و هنرمندان پیشکسوت حرمت گذاشته، قرار گرفته ام به همین دلیل شعری ترکی با مفهوم «همه به هم نیاز داریم» می خوانم. 

افسانه عاشق ها و موسیقی زبان مشترک دو بخش اجرایی آخرین روز از چهارمین فستیوال آینه دار بودند.

عاشیق یار محمد عیسی بیگ لو نوازنده قوپوز رپرتوآر شرق زنجان و طلارم را در آخرین روز از این فستیوال روایت کرد.

به گفته  مغازه ای، او یکی از راوی های اصلی منطقه زنجان محسوب می شود. چون عاشیق ها در زنجان اجرای تک ساز دارند عاشیق بیگ لو نیز خواست که اولین اجرا را به صورت اختصاصی انجام دهد. البته او معتقد است که دیگر نباید موسیقی را ادامه دهد و باید پسرش که در این فستیوال نیز اجرا دارد، راه او را ادامه دهد.

معروف کریمی نوازنده بالابان نیز بعد از اجرای اختصاصی عاشیق یار محمد عیسی بیگ لو به صحنه آمد و قطعاتی از عاشیقی زنجان را اجرا کردند.  


*نوازنده 90 ساله ای که هنوز قوپوز می زند
عاشیق یوسف اوحانس نوازنده قوپوز که 90 سال دارد نیز با مدالی که به گفته خودش یونسکو به او هدیه داده است، به صحنه آمد و بخشی از عاشیقی آسوری را اجرا کرد.

دبیر فستیوال آینه دار درباره عاشیقی آسوری توضیح داد: در ارومیه کمتر قوم آسوری و ارامنه دیده می‌شوند. پیش از این ارامنه در 16 روستای این استان ساکن بودند اما در حال حاضر تنها به یک روستا که 25 ساکن دارد، محدود شده است.  اوهام داودیان و یوسف اوحانس نماینده موسیقی این قوم در ارومیه محسوب می شوند. 

او اضافه کرد: همسر یوسف اوحانس نیز دو سال پیش از دنیا رفت و در حال حاضر تنها زندگی می کند.   

عاشیقی میانه با حضور عاشیق عباس ستاری نوازنده قوپوز و عشقلی سلیمی نوازنده بالابان اجرا شد.

به گفته مغازه ای عاشیق سلیمی بیماری قند دارد و به سختی ساز می زند.

در اجرای قطعه بعد عشقلی سلیمی جای خودش را با محرم پیری نوازنده 70 ساله بالابان عوض کرد.


*هنرمندی که معتقد است کسی او را دوست ندارد
دبیر فستیوال آینه دار درباره محرم پیری نیز بیان کرد: این هنرمند معتقد است هیچکس او را دوست ندارد. سن او بالاست و زدن ساز بادی برایش کار دشواری است. به عبارتی ما برای دلجویی، او را به آینه دار دعوت کردیم و امیدواریم با اجرای او در این فستیوال، اتفاقات خوبی برایش بیفتد.

او ادامه داد: بنا بر انتقاد برخی از دوستان که در روزهای گذشته اجرا اعلام کردند درباره وضعیت هنرمندان  زیاد صحبت نکنم، من هم توضیحات بیشتری نمی دهم اما باید خودتان سفری به ارومیه داشته باشید تا وضعیت زندگی این هنرمندان را از نزدیک ببینید.

عاشیق علی کریمی نوازنده قوپوز، اسماعیل خدایی نوازنده بالابان و محسن رزمی زنگ آباد نوازنده قاوال گروه بعدی بودند که عاشیقی هشترود را اجرا کردند.

مغازه ای درباره این عاشیق روشن دل نیز گفت: او ساکن هشترود است اما در تبریز در حال رفت و آمد است. او از ما خواست 40 دقیقه را به اجرای او اختصاص دهیم. ما هم دوست داریم که استاد برای ما بیشتر اجرا کنند اما متاسفانه به دلیل کمبود وقت، فقط توانستیم برای عاشیق 20 دقیقه وقت تنظیم کنیم.

در بخش دوم آخرین روز از چهارمین فستیوال آینه دارگروه قره پاپاخ نقده روی صحنه رفتند. عاشیق محمد علی محمودی (خواننده)، اکبر یزدانی(نوزانده توتک) و یعقوب ولیزاده نوازنده (تمبک) این بخش را اجرا کردند.


*هنرمند ترکی که خودش را کرد می داند
مغازه ای درباره استاد یزدانی که 91 سال دارد، گفت: او در نقده زندگی می کند اما لباس کردی می پوشد. از استاد دلیل این کار را پرسیدم، پاسخ داد، اینجا کرد زیاد است، من هم خودم را کرد می دانم.

او قبل از اجرای این گروه توضیح داد: ما سعی کردیم تمام گونه های شمال غرب کشور منهای کرد زبانان این منطقه را به آینه دار دعوت کنیم ضمن اینکه عاشقی در محدوده زنجان تمام نمی شود. از کوه های طارم گرفته تا گیلان، شرق اردبیل تا طالش، جنوب زنجان تا تاکستان و محدوده هایی از تهران، ساوه، قم و حتی همدان نیز وجود دارد البته عاشقی در همدان از بین رفته است. بحث آینه دار حوزه فرهنگ است و ما نمی خواستیم به جز محدوده شمال غرب کشور، شهرهای دیگر را در این دوره داشته باشیم.

دبیر فستیوال آینه دار اضافه کرد: البته ما سعی می کنیم یک دوره از آینه دار را هم به کردهای ایران و منطقه عراق اختصاص دهیم. پنجمین دوره آینه دار نیز با موسیقی سه استان شمالی کشور برگزار می شود. 

عاشیقی پارس آباد و گِرمی نیز با حضور استاد نادر قیاسی(خواننده)، عاشیق کریم نیک خو نوازنده (قوپوز)، علی عباسی نوازنده (بالابان) اجرا شد. استاد قیاسی متولد سال 1322 و ساکن گِرمی اردبیل است.

 مغازه ای درباره استاد قیاسی نیز گفت: او به یکسری موغامات تسلط دارد که کمتر کسی آن را می داند. ما از او خواستیم که برای اجرا در آینه دار امشب  برنامه شادی را تنظیم کند. همچنین استاد عباسی نیز یکی از بهترین نوازنده های بالابان در پارس آباد است.

موغامات آذری را نیز استاد نعمت جوانشیر(خواننده)، سعید محمودیان نوازنده (کمانچه)، سینا جوانشیر نوازنده (قاوال)، حسین عطاپور نوازنده (تار) و علی حسینی نوازنده ساز کوبه ای اجرا کردند.

عاشیق یارمحمد عیسی بیگلو و عاشیق ذوالفقار عیسی بیگلو نوازنده های (قوپوز) و معروف کریمی نوازنده (بالابان) با اجرای عاشیقی زنجان دفتر چهارمین فستیوال موسیقی آینه دار را بستند.

چهارمین فستیوال موسیقی آینه داربه دبیری علی مغازه ای و ریاست احسان رسول اف  از ۲۹ آذر ماه به مدت سه روز در تالار رودکی برگزار شد. مراسم اختتامیه آینه دار شنبه دوم دی ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین