کد خبر: ۴۹۷۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸

المانیتور: تماس سردار سلیمانی با رهبران نظامی غزه چه معنایی دارد؟

رحماندوست پیش‌بینی می‌کند که پس از اعلامیه ترامپ، ایران حمایت مالی، نظامی و سیاسی از مقاومت فلسطین را افزایش خواهد داد. وی افزود: "این تماس‌ها از جانب شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سردار سلیمانی، حضور نظامی ایران در منطقه را ثابت می‌کند و چندین پیام دارد. ایران آماده است تا به شکل نظامی از متحدانش دفاع کند و به واکنش‌های سیاسی راضی نخواهد شد."
آفتاب‌‌نیوز :
یک وبگاه تحلیلی آمریکایی محتوای تماس‌های تلفنی اخیر سردار قاسم سلیمانی با سران فلسطینی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از المانیتور، در پی به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، فرمانده سپاه قدس طی تماس‌هایی با رهبران حماس و جهاد اسلامی بر حمایت پیوسته سیاسی و نظامی ایران از آن‌ها تاکید کرد.

در ششم دسامبر دونالد ترامپ، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، ایران با این تصمیم مخالفت کرد. 

در ۱۱ دسامبر، سردار قاسم سلیمانی برای اولین بار با رهبران شاخه‌های نظامی حماس جهاد اسلامی فلسطین تماس گرفت و پیشنهاد حمایت نظامی داد. برخی این اقدام را به عنوان پیام مخالفت ایران با آمریکا و اسرائیل تلقی کردند. در همین روز، شبکه خبری المیادین گزارش داد که سردار سلیمانی در این تماس اظهار داشته تمام جنبش‌های مقاومت عربی همچون حزب الله و سایر گروه‌ها که در خلال جنگ سوریه پدید آمدند، برای دفاع از بیت المقدس و مسجد اقصی آماده هستند. او از حمایت کامل ایران از نیروهای مقاومت فلسطینی خبر داد.

این تماس، چند ساعت قبل از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله صورت گرفت. در این اثنا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با حسن روحانی برای بررسی تصمیم ترامپ تماس گرفت. هنیه، طی بیانیه‌ای تصمیم آمریکا را به عنوان یک اقدام متجاوزانه علیه ملت فلسطین و جهان اسلام توصیف کرد.

خالد القدومی، نماینده حماس در ایران که در گفت‌وگو با المانیتور درباره این تماس‌های تلفنی اظهارنظر می‌کرد، بر روابط بین گروه‌های مقاومت و ایران تاکید کرد. او خاطرنشان کرد که تماس تلفنی سلیمانی با رهبران نظامی غزه در سیاق شراکت پیوسته علیه دشمن مشترک، یعنی اسرائیل، صورت گرفت.

قدومی افزود رهبر معظم ایران، آیت الله خامنه‌ای و حسن روحانی به نمایندگی از مردم ایران تصمیم ترامپ را نپذیرفتند. او بر هویت عربی و اسلامی بیت المقدس تاکیده کرد و گفت: ایران نگران است که این اقدام آمریکا، خاورمیانه را برافروخته‌تر خواهد کرد.

خضر حبیب، رهبر جنبش جهاد اسلامی در غزه، اخبار منتشره در رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر دستور سلیمانی به گروه‌های فلسطینی برای افزایش تنش نظامی با اسرائیل را رد کرد. او به المانیتور گفت: "ایران هرگز به (انجام) فعالیت‌های مقاومتی دستور نداده و در حوزه فعالیت‌های مقاومت دخالتی نکرده است."

حبیب اظهار کرد که موضع ایران در چارچوب حمایت نظامی و سیاسی و تشویق مقاومت فلسطینی قرار دارد. او تاکید کرد که ایران با دیدگاه‌ها و مواضع این گروه‌ها درباره خطر اسرائیل برای منطقه عربی و اسلامی دیدگاه مشترکی دارد.

قدومی نیز وجود هرگونه درخواست برای تنش‌زایی نظامی از سوی سلیمانی را انکار کرد و گفت: حماس یکی از پیشگامان آرمان فلسطین است و ما با در نظر گرفتن منافع ملت‌مان، حق داریم تا جایی که می‌توانیم سخت پاسخ دهیم. ما به همه کشور‌ها احترام می‌گذاریم و در مسائل آن‌ها دخالت نمی‌کنیم. ما از کشورهایی که از ما حمایت می‌کنند، حمایت می‌کنیم. آن‌ها هرگز هیچ تنش‌زایی نظامی را سفارش نکردند."

مجتبی رحماندوست، مشاور محمود احمدی نژاد و استاد مطالعات فلسطین در دانشگاه تهران به المانیتور گفته اگر آمریکا سفارتش را به بیت المقدس انتقال دهد، ایران برای اقدام نظامی آماده خواهد بود.

او افزود: تصمیم بیت‌المقدس اولین اشتباه بزرگ ترامپ نبود، بلکه خطرناک‌ترین تصمیم بوده است. 

رحماندوست پیش‌بینی می‌کند که پس از اعلامیه ترامپ، ایران حمایت مالی، نظامی و سیاسی از مقاومت فلسطین را افزایش خواهد داد. وی افزود: "این تماس‌ها از جانب شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سردار سلیمانی، حضور نظامی ایران در منطقه را ثابت می‌کند و چندین پیام دارد. ایران آماده است تا به شکل نظامی از متحدانش دفاع کند و به واکنش‌های سیاسی راضی نخواهد شد." 

در ۱۳ دسامبر روزنامه کویتی الجریده مدعی شد که یکی از مشاوران سردار سلیمانی گفته، این سردار از رهبران نظامی حماس و جهاد اسلامی خواسته تا فلسطینیان کرانه باختری را به استخدام دربیاورند. مسلح کردن کرانه باختری برای ایران یک اولویت شده است. 

این روزنامه در ادامه افزود که ایران با هدف گشودن یک جبهه مسلحانه علیه اسرائیل، به محض اعلام آمادگی این گروه‌ها برای دریافت سلاح، به آن‌ها سلاح خواهد داد.

صابر کل عنبری، تحلیلگر مسائل سیاسی ایرانی، به المانیتور گفته که سلیمانی خواسته چندین پیام به چند طرف ارسال کند. "او حمایتش از فلسطینی‌ها را بیان کرد و به آن‌ها اطمینان داد که آن‌ها به تنهایی با موضوع بیت المقدس مواجه نخواهند شد. علاوه بر این، او خواست بگوید که ایران به سروصداهایی که اسرائیل علیه حمایت ایران از مقاومت در سرزمین‌های فلسطینی، لبنان یا سوریه به راه انداخته، هیچ توجهی نمی‌کند. سلیمانی خواست به ترامپ اعلام کند که ایران در واکنش به تصمیم او، مقاومت فلسطینی را تقویت خواهد کرد."

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین