کد خبر: ۴۹۷۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹

عیسی کلانتری: مملكت نوكر صنعت است يا صنعت در خدمت مردم؟/ افشاگری های محیط زیست آغاز خواهد شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسل های بعد قابل چشم پوشی نیست و حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده خواهی صنعت مشخص کند.
آفتاب‌‌نیوز : عیسی کلانتری در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهرها که بعداز ظهر امروز شنبه با حضور استانداران، شهرداران و معاونان وزرای مرتبط تشکیل شد، ضمن انتقاد از برنداشتن گام عملی برای مقابله با آلودگی هوا و اجرایی شدن مفاد مصوبه های دولت یازدهم در این خصوص، گفت: امروز نه تنها شاهد آلودگی هوا در تهران و کرج هستیم، بلکه شهرهایی همچون تبریز و ارومیه هم به لیست شهرهای آلوده ایران اضافه شده است.

وی ضمن اشاره به نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: مقابله با آلودگی هوا، حداقل در کوتاه مدت هزینه زا است و به طور نمونه باید میان برخورداری از هوای سالم و ادامه ساخت و ساز در چهار ماه انتهایی سال که منجر به تردد شبانه خودروهای فرسوده می شود، یک انتخاب داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور افزود: حداقل 80 درصد آلایندگی ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران ناشی از تردد اتوبوس ها و کامیون های فرسوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر اینکه به طور نمونه سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی عامل 20 درصد آلودگی هوا در تهران و کرج است، از وزیر نفت درخواست شد تا نسبت به تامین سوخت گاز طبیعی برای تمام نیروگاه ها در فصل سرد سال اقدام شود، اما مهم تر از سوخت به عنوان یک فاکتور آلاینده هوا، احتراق ناقص سوخت در موتور وسایل نقلیه است.

70 درصد آلودگی تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است
کلانتری با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است، گفت: بر اساس همین آمار، 50 درصد اتوبوس های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.

وی ضمن انتقاد از ورود 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری طی دو ماه به کشور، اظهار کرد: این حجم ورود موتورسکیلت کاربراتوری به کشور پیش از ابلاغ مصوبه دولت در این خصوص و در حالیکه هر موتورسیکلت چهار برابر خودرو تولید آلودگی دارد، قابل قبول نیست.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عمده مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران ناشی از تردد کامیون ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها و موتورسیکلت های فرسوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آلودگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به بیماری مردم می شود، باید آماده اتخاذ تصمیم های سخت برای مقابله با این چالش باشیم.

40 درصد کامیون های در حال تردد در تهران فرسوده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به فرسودگی حداقل 40 درصداز 140 هزار کامیون در حال تردد در تهران داشت و گفت: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود.

کلانتری افزود: این کارشکنی صنعت است، در حالیکه صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.

حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده خواهی صنعت مشخص کند

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده خواهی صنعت مشخص کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل می کند، اظهار کرد: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسل های بعد قابل چشم پوشی نیست.

افشاگری های محیط زیست آغاز خواهد شد
کلانتری با اعلام اینکه افشاگری های محیط زیست آغاز خواهد شد، گفت: حق مردم در حوزه محیط زیست را باز پس می گیرم، اگرچه می دانم ممکن است این حرف ها، هجمه ها و فشارهای زیادی برایم به همراه داشته باشد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین