کد خبر: ۴۹۷۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

هنرمند سرشناس درگذشت

«جرالد گرینبرگ» تدوینگر سرشناس و برنده اسکار آمریکایی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز : «جرالد بی. گرینبرگ» در سال ۱۹۷۱ در فیلم «ارتباط فرانسوی» تدوینگر یکی از معروف‌ترین صحنه‌های تعقیب و گریز با ماشین در تاریخ سینما بود و برای این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار شد.

«گرینبرگ» علاوه بر کسب اسکار برای فیلم «ارتباط فرانسوی» ساخته «ویلیام فردکین»، در سال ۱۹۸۰ بطور همزمان برای دو فیلم «کرامر علیه کرامر» ساخته «رابرت بنتون» و «اینک آخرالزمان» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» نیز نامزد اسکار بهترین تدوین شده بود و در سال ۲۰۱۵ نیز جایزه یک عمر دستاورد سینمایی انجمن تدوینگران سینمای آمریکا را به خود اختصاص داد.

وی فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۶۰ در نیویورک آغاز کرد و با دستیاری «دِد آلن» تدوینگر افسانه‌ای هالیوود در فیلم «آمریکا آمریکا» ساخته «الیا کازان» جهش بزرگی را تجربه کرد.

در سال ۱۹۶۷ زمانی که «گرینبرگ» در کنار «آلن» مشغول تدوین فیلم «بانی و کلاید» به کارگردانی «آرتور پن» بودند، برای اولین بار تدوین انفرادی چندین صحنه از فیلم به او واگذار شد.

«جرالد گرینبرگ» اولین تجربه تدوین یک فیلم کامل را با «بای بای برورمن» ساخته «سیدنی لومت» تجربه کرد و بعد از آن برای فیلم «ارتباط فرانسوی» برنده اسکار و جایزه بفتا شد.

این تدوینگر آمریکایی سابقه همکاری با برترین کارگردانان موج نوی سینمای آمریکا چون «آرتور پن»، «فرانسیس فورد کلاپولا»، «سیدنی لومت»، «مایکل چیمنو»، «برایان دی‌پالما» و «ویلیام فردکین» را در کارنامه سینمایی داشت.

هنرمند سرشناس درگذشت

منبع: برنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین