کد خبر: ۴۹۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۷

تلاطم در بازار نفت

آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ با چنین نگاهی است که در نوشتاری تحت عنوان «آیا می‌دانید مازاد تولید نفت وجود دارد؟» می‌نویسد: در حالی که افزایش قیمت نفت و بنزین باعث شده است بسیاری در غرب و به ویژه ایالات متحده «پیاده روی» را به راندن خودرو ترجیح بدهند، تحلیلگران می‌گویند میزان نفت و فرآورده‌های جانبی آن در مقایسه با تقاضای جهانی 2/1 میلیون بشکه افزایش نشان می‌دهد (2/1 درصد)، اما قیمت‌ها همچنان در سطح بالایی 
باقی‌ مانده است. 

اما آیا این مازاد تولید به کاهش متعاقب قیمت نفت در ماه‌های آینده منجر خواهد شد. بلومبرگ در این زمینه نظر دو طیف از کارشناسان را نقل می‌کند. 

گروه نخست معتقدند این مازاد تولید پیش از این تاثیر خود را بر بازار گذاشته و مانع افزایش قیمت نفت به رقمی فراتر از 40/78 دلار شده است. به باور این افراد با توجه به اخلال در روند تولید نفت نیجریه توسط ناراضیان داخلی و همچنین کاهش تولید ایران و ونزوئلا، این مازاد تولید بوده است که قیمت‌ها را در همان سطح ماه گذشته متوقف کرده است. 

بدون این مازاد تولید، نفت به راحتی به بهای هر بشکه 90 دلار می‌رسید. این کارشناسان معتقدند در خوش‌بینانه‌ترین حالات تا پیش از بهار آینده نمی توان انتظار داشت بهای نفت به بشکه‌ای کمتر از 60 دلار برسد. 

بر خلاف این افراد، جمعی از کارشناسان معتقدند سیاست‌های صرفه‌جویی انرژی از یک سو و خالی شدن بازار از خریداران عمده باعث خواهد شد تا بهای نفت در ماه‌های آتی سقوط قابل توجهی نشان دهد. 

به باور این افراد سرمایه گذارانی که با حضور در بازار نفت، حجم عمده‌ای از نفت را به قیمت روز خریداری کرده و سپس آن را برای تحویل در ماه‌های آینده با قیمت بالاتری به فروش می‌رساندند، با به پایان رسیدن ظرفیت ذخیره نفت در اغلب کشورهای تولید کننده عملا مجبور به خروج از بازار هستند. این امر تقاضای بازار را به حد متعارف بازگردانده و در این شرایط اضافه تولید تاثیر خود را بر جای خواهد گذاشت. توجه ویژه شرکت‌های نفتی به افزایش تولید هم عامل دیگری است که می‌تواند تعادل را به بازار برگرداند. با این وجود باز هم نمی‌توان امیدوار بود که در فاصله‌ای حتی دو ساله نفت به کمتر از بشکه‌ای 45 دلار برسد. از نگاه این کارشناسان بهایی حدود 55 دلار، واقع بینانه و منطقی ارزیابی می‌شود. 

نقش پاکستان 
اظهارات "اقبال شفقت سعید"، سفیر پاکستان در ایران، مبنی بر تمایل دولت پاکستان بر تکمیل هر چه سریعتر پروژه خط لوله انتقال انرژی انعکاسی وسیع در سطح رسانه‌ای خبری جهان داشت. این مقام پاکستانی در شرایطی که کاخ سفید به شدت خواهان محدود‌سازی ایران در منطقه است، از اهمیت ویژه این خط لوله برای پاکستانی‌ها سخن گفته و اختلافات موجود را منحصر به مسائلی جزیی چون قیمت نهایی دانسته است. به گفته شفقت سعید ایران، پاکستان و هند در اجلاسی که در دهلی‌نو برگزار شد، بر سر کلیه جزئیات به توافق رسیده‌اند. 

ترک‌ها در بازار نفت ایران
افزایش مشارکت ترکیه و ایران در حوزه انرژی از جمله مواردی بود که رسانه‌های اقتصادی جهان به آن پرداخته‌اند. ترکیه به عنوان تنها کشور مسلمان عضو ناتو در شرایطی که خواهان پیوستن به اتحادیه اروپاست در مورد تنظیم روابطش با ایران مستقل عمل می‌کند. 

به گزارش نشریات ترک، ایران در تلاش برای دسترسی به بازار گاز طبیعی اروپا، ترجیح می‌دهد مسیر ترکیه را برگزیده و از مسیر روسیه دوری کند. دولت ایران در قبال این امر حاضر است به شرکت‌های ترک مجوز اکتشاف نفت در کشور را اعطا کند. ترکیه هم اکنون در آذربایجان و قزاقستان نیز به اکتشاف نفت می‌پردازد. 

"هادی نژادحسینیان"، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل هم با تایید این خبر می‌گوید طرفین در مذاکرات مستقیم تصمیم گرفته‌اند، چهار گروه کاری را برای بررسی مسائل مورد علاقه طرفین در حوزه انرژی تشکیل دهند. 

موارد مورد بررسی توسط این گروه‌های کاری عبارتند از: انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه، قرارداد فعلی صادرات گاز ایران به ترکیه، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه انرژی و تجارت محصولات پتروشیمی. 

توافق نفتی با عراق
دیدار "کاظم وزیری هامانه" و "حسین شهرستانی"، وزیر نفت عراق، به سرعت در کانون توجهات رسانه‌های جهان قرار گرفت. دو مقام نفتی با امضای تفاهم‌نامه مشارکت در حوزه نفت روابط میان دو کشور را بیش از پیش تقویت کرده‌اند. 

بر اساس این تفاهم‌نامه، ایران در قبال عرضه کروزئن و گاز مایع به عراق، نفت خام دریافت خواهد کرد. به گفته وزیری، ایران قرار است یکصد هزار بشکه نفت از عراق دریافت و پالایش کند و در نهایت عراق دو میلیون لیتر کروزئن دریافت خواهد کرد. گفته می‌شود در این دیدار در مورد نحوه رفع نیازهای تکنولوژیک عراق در حوزه نفت، توسط ایران نیز توافق‌هایی حاصل شده است. 

امضای این قرارداد که به گفته وزیر عراق گام اول در توسعه مبادلات نفتی میان طرفین است باعث خشم آمریکایی‌ها شده ‌است. شرکت‌های نفتی آمریکایی و غربی در انتظار حضور گسترده در بازار انرژی عراق بودند اما اکنون آنگونه که شهرستانی می‌گوید دولت عراق خود سیاست‌های نفتی‌اش را بر مبنای منافع ملت عراق تنظیم می‌کند. 

آغاز مجدد واردات بنزین
رویترز در گزارشی می‌نویسد برخلاف آنچه انتظار می‌رفت ایران چندین محموله عظیم بنزین خریداری کرده است. به نوشته این خبرگزاری پیش از این تصور می‌شد دولت سیاست‌های کاهش مصرف بنزین سخت‌گیرانه‌ای را اعمال کنند. 

رویترز از وابستگی ایران به واردات بنزین به عنوان نقطه‌ای آسیب‌پذیر برای اقتصاد کشور یاد کرده و می‌نویسد: در حالی که تصور می‌شد ایران از هراس مواجهه با تحریم‌های احتمالی به شدت به دنبال پایین آوردن وابستگی خود به بنزین وارداتی باشد، این کشور در روزهای اخیر چهار محموله عظیم بنزین خریداری کرده است. زمان تحویل این محموله‌های بنزین نیمه اول سپتامبر ذکر شده و بهای آنها حداکثر تا سی روز پس از انتقال محموله‌ها پرداخت خواهد شد.
رویترز به نقل از یک کارشناس نفتی می‌نویسد: ایرانی‌ها حدود 40 روز بود که در بازار حضور نداشتند اما ناگهان برای خریدن عمده به بازار آمدند. حالا همه می‌دانند که ایرانی‌های ثروتمند به آینده خود خوش‌بین هستند و هیچ نگرانی ندارند. 

تلاطم در بازار نفت
در حالی که اظهارات رئیس جمهوری ایران مبنی بر رد قطعنامه شورای امنیت در مورد پرونده هسته‌ای کشور باعث شده است تا بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد، برقراری ‌آتش‌بس در خاورمیانه تا حدی به تعادل قیمت‌ها کمک کرده است. 

اظهارات احمدی‌نژاد به گفته بلومبرگ باعث نگرانی در بازار نفت شده و بهای نفت را افزایش داد. کارشناسان نفتی می‌گویند: سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که هر نوع اقدام احتمالی تنبیهی شورای امنیت در شرایط به شدت نامساعد فعل بازار نفت باعث وخامت بیشتر اوضاع شود. خروج احتمال ایران از این بازار به باور اغلب کارشناسان باعث خواهد شد تا قیمت‌ها به بشکه‌ای بیش از یکصد دلار افزایش یابند. 

در نقطه مقابل اما پایان درگیری‌های خونین خاورمیانه باعث بازگشت آ رامش به بازارها شده است. کاهش قیمت متعاقب این آتش‌بس هر چند چندان چشمگیر نبوده و تنها به 15سنت به ازای هر بشکه نفت خام تحویل نیمه دوم سپتامبر محدود می‌شد، اما کارشناسان معتقدند تداوم وضعیت بحرانی و نگرانی از احتمال گسترش بحران و مختل شدن جریان نفت خاورمیانه به بازارهای نفتی می‌توانست بازار را دچار شوک‌های بزرگتری کند. آتش‌بس لبنان ظاهرا این نگرانی‌ها را از بین برده و حداقل باعث شده است تا قمیت‌ها سر به آسمان نسایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین