کد خبر: ۴۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۲:۱۰

خشم واشینگتن از خشنودی تهران

آفتاب‌‌نیوز :
 دیوید ولش،‌ معاون امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا که در مرکز رسانه‌های خارجی واشنگتن سخن می‌گفت با لحنی تند سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد، رؤسای جمهوری ایران و سوریه را که از پیروزی حزب‌الله ستایش کرده بودند، مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد آنها از یک تراژدی منطقه‌ای برای منافع سیاسی خود استفاده‌ می‌کنند. 

ولش ادعا کرد: این بسیار ناراحت کننده است که رهبران کشورهای دیگر بر ویرانه‌های لبنان در نتیجه جنگ و بحران بایستند و پیروزی طرز تفکر خود در خاورمیانه را اعلام کنند. 

رؤسای جمهوری ایران و سوریه هر دو، روز سه‌شنبه در سخنرانی خود با ابراز خرسندی از پیروزی حزب‌الله لبنان بر نیروهای اسرائیلی، آن را به منزله شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه دانسته بودند. 

این مقام آمریکایی مدعی شد: این بسیار هولناک است که رئیس‌جمهور ایران با چنین اظهاراتی به دنبال سود بردن از این تراژدی باشد. او همچنین با اشاره به سخنان بشار اسد گفت این بار دیگر نشانه‌ای است که این رهبران به جای کمک به حل بحران‌ها، سعی می‌کنند از احساسات مردمی در قبال این تراژدی برای منافع خود استفاده کنند. 

این اظهارات ولش در حالی بیان شد که شیمون پرز، معاون نخست وزیر اسرائیل نیز پس از دیداری خصوصی با کاندولیزا رایس،‌ وزیر خارجه آمریکا مدعی شد با وجود این اظهارات رهبران ایران و سوریه، بیشتر رهبران عرب برای ممانعت از ادامه حضور حزب‌الله خوشحال هستند زیرا این گروه را از نیروهای نزدیک به ایران می‌دانند. 

وی همچنین در تلاش برای کمرنگ ساختن ناکامی اسرائیل در جنگ لبنان ادعا کرد نزدیک به 2500 سرباز حزب‌الله در این جنگ 34 روزه کشته یا زخمی شده‌اند و این گروه نیمی از نیروهای خود را از دست داده است. 

خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز اعلام کرده‌اند که جشن و شادی مردم لبنان و سایر کشورهای منطقه و حمایت آنها از حزب‌الله حاکی از افزایش پایگاه مردمی و محبوبیت این گروه پس از مقاومت در برابر اسرائیل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین