کد خبر: ۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۹

اعراب به دنبال صلح در منطقه

آفتاب‌‌نیوز :

 بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که اسرائیل مطمئن نیست طرح اعراب برای ایجاد صلح در منطقه بتواند نگرانی‌های امنیتی تل‌آویو را برطرف کند اما انگیزه عربستان سعودی، مصر و اردن نشان دهنده نگرانی آنها از افزایش تنش و نفوذ ایران در منطقه است. 

این رهبران عرب قصد دارند از جنگ به عنوان فرصتی برای شروع مذاکره با اسرائیل در خصوص ایجاد صلح در جبهه‌های فلسطین، سوریه و لبنان استفاده کنند. 

"هشام یوسف" از مقامات نزدیک به "عمرو موسی" رئیس اتحادیه عرب در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از تلاش این کشورها برای آماده کردن طرح صلح و ارائه آن به شورای امنیت در ماه آینده خبر داده است. وی معتقد است گاهی اوقات بحران‌های بزرگ فرصتی هستند برای یافتن راه ‌حل‌های جامع در خصوص مشکلات بزرگ. 

همانطور که مذاکرات مربوط به صلح مادرید چند ماه پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 آغاز شد. جنگ 1973 نیز به صلح منتهی شد و در نتیجه آن در سال 1979 معاهده صلحی بین مصر و اسرائیل منعقد شد.
در عین حال چشم‌انداز طرح مورد نظر اعراب چندان هم روشن نیست. 

"دان گیلرمن" نماینده اسرائیل در سازمان ملل از تردیدهای جدی دولتش در خصوص اینکه ابتکار عمل اعراب بتواند به شکل عادلانه نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را مورد توجه قرار دهد سخن می‌گوید. وی معتقد است طرح «نقشه راه» که در سال 2003 پیشنهاد شد تنها گزینه قابل قبول برای ادامه روند صلح است. علاوه بر اینکه اجرای قطعنامه 1701 و خلع سلاح حزب‌الله از نکات مورد توجه اسرائیل قبل از شروع مذاکرات صلح است. 

عربستان سعودی در اوایل سال 2002 طرحی برای ایجاد صلح میان اسرائیل و تمام کشورهای عربی ارائه داد و اتحادیه عرب نیز از این طرح حمایت کرد اما اسرائیل اعلام کرد عقب‌نشینی از مرزهای سال 1967 امنیت مرزهایش را به خطر می اندازد.
بنا به گفته "هشام یوسف" تلاش جدید اعراب بر پایه طرح «نقشه راه» و طرح قبلی عربستان صورت می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین