کد خبر: ۴۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۹
رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه:

تحریم ایران قانونی نیست

آفتاب‌‌نیوز :
"کنستانتین کاساچف" در مصاحبه‌ای با روزنامه کامرسانت در توضیح اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه ایران قطعنامه شورای امنیت را نخواهد پذیرفت، گفت: این پاسخ ایران به آن دلیل است که بر اساس حقوق بین‌الملل تهران حق دارد اورانیوم را غنی‌سازی کند. به علاوه ایران عضو معاهده عدم تکثیر هسته‌ای (NPT) است و با توجه به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نشان دهنده عدم تمایل تهران برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای است، نمی‌توان منکر حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم شد. 

این مقام روسی در پاسخ به این سوال که اگر ایران تقاضای شورای امنیت را اجابت نکند، آیا گام بعدی در برخورد با آن اعمال تحریم خواهد بود گفت: مطمئناً این‌ گونه خواهد بود و تصویب قطعنامه دیگری این امر را تثبیت خواهد کرد، قطعاً نوع تحریم‌ها نیز آنجا مشخص خواهد شد. 

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه در مقابل تحریم‌هایی که مستقیماً زندگی غیر نظامیان (در ایران) را تحت تاثیر قرار می‌دهد موضع بگیرد. مهمترین نکته در اعمال تحریم‌ها نیز این است که مردم نباید تاوان اشتباهات و پیش‌بینی‌های غلط را بپردازند. ضمن آنکه روسیه حفظ منافع اقتصادی خود را نیز باید مورد توجه قرار دهد. 

کاساچف در بخش دیگری از سخنان خود مهم ترین مساله‌ای که باید در اعمال تحریم‌ها علیه ایران مورد توجه قرار گیرد را ممانعت از دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای دانست و گفت: تحریم‌ها باید در این جهت برنامه‌ریزی شود. 

وی در خصوص این مساله که آیا اعمال تحریم علیه ایران و وخامت اوضاع اقتصادی می‌تواند ایران را به تغییر موضع وا دارد گفت: بی‌شک هرگونه تحریم با نتایج سیاسی و اقتصادی همراه خواهد بود. اما در عین حال ممکن است ایران از این تحریم‌ها برای کسب حمایت بیشتر مردمی استفاده کند. در نتیجه مشخص نیست و از اکنون نمی‌توانیم به روشنی در مورد نتایج تحریم‌ صحبت کنیم و به همین دلیل است که روسیه باید به جای اتخاذ موضعی رادیکال در کنار آمریکا و اتحادیه اروپا موضعی باز دارنده در پیش بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین