کد خبر: ۴۹۹۲۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
اعتراض‌ها در ابتدا توسط مخالفان روحانی آغاز شد؟

بازتاب اعتراض‌های خیابانی اخیر ایران در رسانه‌های خارجی؛ انتقاد از دخالت‌های ترامپ

یک استاد تاریخ دانشگاه سنت اندروز می‌گوید این اعتراضات بسیار سریع‌تر از آن چیزی پیش رفت که سایرین فکر می‌کردند. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد. ماهیت آن کاملا شگفت‌انگیز بوده است. او فکر ‌کند اعتراض‌ها در ابتدا توسط مخالفان روحانی آغاز شد اما کنترل آن از دست‌شان خارج شد. او می‌گوید معلوم نیست بعد از این چه روی خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- خبرگزاری «اسوشیتدپرس» در گزارشی علت اصلی اعتراضات را صرفا مسائل اقتصادی دانسته است و آن را چالشی جدی برای دولت می‌داند‌.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این خبرگزاری می‌نویسد: «آغاز اعتراضات در واکنش به افزایش قیمت اقلام غذایی مثل تخم مرغ بوده است. علیرغم بهبود وضعیت اقتصادی ایران پس از برجام نرخ بیکاری هنوز بالاست و نرخ تورم نیز بار دیگر بیش از ۱۰ درصد شده است».

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا نیز از این اعتراضات حمایت کرده است با این حال، مشخص نیست که این حمایت چه تاثیری داشته باشد. 

«آسوشیتدپرس» می‌نویسد: «بسیاری از ایرانیان در حال حاضر از او گلایه دارند که چرا حاضر به تایید مجدد پایبندی ایران به برجام نشد. همچنین، اصرار ترامپ در به کار بردن واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس در سخنرانی اکتبر او نیز سبب عصبانیت ایرانیان شد». 

 روزنامه «گاردین» در گزارشی از تجمع‌های اخیر به عنوان بزرگترین ناآرامی در ایران از سال ۸۸ یاد می‌کند. «گاردین» می‌نویسد شعارهای بی‌سابقه‌ای سر داده شد. این روزنامه می‌افزاید: «مقیاس تجمعات در استان‌های به غیر از تهران بزرگتر از سال ۸۸ بود با این حال، جمعیت ۸۸ بیش از امروز بود و در شهرستان‌ها در سال ۸۸ در مقایسه با تهران دامنه تجمع‌ها محدودتر بود. علی یک معترض می‌گوید همه خسته‌اند از پیر و جوان. دانشجویان می‌دانند اگر فارغ التحصیل شوند فرصت شغلی نخواهند داشت. پدران خسته‌اند و به اندازه کافی برای تامین مایحتاج خانواده‌های‌شان درآمد ندارند».  

«علی انصاری» استاد تاریخ دانشگاه سنت اندروز می‌گوید این اعتراضات بسیار سریع‌تر از آن چیزی پیش رفت که سایرین فکر می‌کردند. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد. ماهیت آن کاملا شگفت‌انگیز بوده است. او فکر ‌کند اعتراض‌ها در ابتدا توسط مخالفان روحانی آغاز شد اما کنترل آن از دست‌شان خارج شد. او می‌گوید معلوم نیست بعد از این چه روی خواهد داد.

«گاردین» می‌نویسد به نظر نمی‌رسد مداخله آمریکا در ایران خوشایند مردم باشد چرا که امریکا سابقه طولانی در مداخلات و تغییر رژیم‌های سیاسی کشورهای دیگر داشته است. در حال حاضر از تحریم‌های مالی یکجانبه امریکا که موجب شده تا اکثر بانک‌ها قادر به معامله با ایران نباشند نارضایتی عمیقی وجود دارد. رضا از مشهد می‌گوید که علیرغم حصول برجام، نرخ بیکاری هنوز بالاست. او می‌گوید این اعتراضات از بخش پایین جامعه شروع شده است. اعتراضات طبقه متوسط نیست. نشان می‌دهد طبقه پایین و مردم حاشیه از وضعیت خسته شده‌اند.

«نشنال» امارات در سرمقاله خود به روحانی حمله کرده است. این روزنامه مدعی شده است: «کاسه صبر ملت ایران لبریز شده است. روحانی با وعده رفاه و بهبود زندگی مردم به قدرت رسید اما وضعیت مردم بدتر شد. او وعده رفاه و آزادی‌های بیشتر را داد. 

«راشا تودی» شبکه خبری روس با ابرزا نارضایتی از نوع بازتاب اعتراضات در رسانه‌های غربی می‌نویسد: «غربی‌ها تنها بر روی تظاهرات علیه ایران تمرکز کرده‌اند. این در حالیست که در ۹ دی جمعیت زیادی در ابراز وفاداری و حمایت از نظام سیاسی ایران در تجمعات شرکت کردند. در مقابل اما اعتراضاتی هم به گرانی‌ها و افزایش قیمت مواد غذایی در شهرهای مختلف ایران بوده است. ترامپ اما شدیدا از این تظاهرات حمایت کرده است. او در مقایسه با سلف خود رویکردی سخت‌گیرانه‌تر در مورد ایران دارد. او معتقد است در توافق هسته‌ای، ایران نظام سیاسی آمربکا را فریب داده است. او بارها علیه برنامه موشکی ایران که تهران بارها گفته ماهیت دفاعی دارد موضع‌گیری کرده است. «محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران می‌گوید غرب می‌خواهد از نارضایتی‌های مقطعی در ایران برای تحریک معترضان علیه کلیت نظام سیاسی بهره‌برداری نماید. او می‌گوید تجمع طرفداران نظام بسیار بزرگتر بود اما در رسانه‌های غربی منعکس نشد. 

روزنامه امریکایی «لس آنجلس تایمز» هم در گزارشی می‌‌نویسد تحلیلگران می‌گفتند که این اعتراضات ضد دولتی با تحریک احمدی‌نژاد آغاز شد که می‌خواست ناکارآمدی اقتصادی دولت روحانی را نمایش دهد. همچنین زمین‌لرزه روی داده در کرمانشاه نیز سبب شد تا مخالفان روحانی او و دولت‌اش را به ناکارآمدی در رسیدگی به زلزله‌زدگان متهم کنند. با این حال، واقعیت آن است که آن‌چه به عنوان اعتراضات اقتصادی آغاز شد به سرعت به خشمی گسترده علیه دیگران تبدیل شده است». 

شبکه خبری «سی ان ان» نیز در گزارشی در باره اعتراضات اخیر می‌نویسد ریشه این اعتراضات صرفا اقتصادی نیستند بلکه نتیجه تلنبار سال‌ها نارسایی‌های سیاسی، اقتصادی اجتماعی پس از ۸۸ هستند. این شبکه خبری می‌نویسد: «تحریم‌ها سبب تشدید مشکلات اقتصادی ایران شده‌اند. دولت فرصتی برای رسیدگی با مسئولیت‌پذیری به این موارد دارد».  «پارسی» می‌گوید این موضوع ربطی به آمریکا ندارد. او می‌گوید: «این مسئله ربطی به ترامپ ندارد و اظهارنظر او نیز در این باره ضروری نبود چرا که او هیچ اعتباری در داخل ایران ندارد». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
1
0
خبر رو اگه نذارید بهتر از اینه که گزینشی بذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
1
0
چرا نرذسیده به روز 9 دی یکدفعه 30میلیون یارنه بگیر یارنه شون میگند قطع میشه چرا یکدفعه گفتند بنزین می شود لیتری 1500 توان چرا یکدفعه قیمت برخی اقلام میره بالا و غیره................... مرگ بر فتنه گر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین