کد خبر: ۵۰۰۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶

استیضاح این وزیر مشکوک نیست؟

در شرایطی که فضای سیاسی کشور درحال‌حاضر متأثر از التهاباتی است، جمعی از نمایندگان مجلس و لابد با انگیزه نجات بخش کشاورزی، درصدد استیضاح وزیر جهاد کشاورزی برآمده‌اند؛ وزیری که برای پذیرفتن دوباره وزارت در دولت دوازدهم و به دلیل تمایل‌نداشتن، با اصرار و تأکید جمعی از کنشگران بخش کشاورزی مواجه بود.
آفتاب‌‌نیوز :
نماينده سبزوار در مجلس از تقديم طرح استيضاح با ٩٥ امضا به هيئت‌رئيسه مجلس خبر داد. ازجمله محورهاي عمده در نامه اين جمع از نمايندگان، مسائل و مشکلات به‌وجود‌آمده براي کشاورزان و نارضايتي آنها و نيز عدم همکاري و تعامل مناسب وزير با مجلس است. موارد اشاره‌شده اين نمايندگان که در متن استيضاح به ‌صورت کلي‌گويي ارائه شده، در چند دهه گذشته همواره از مشکلات بخش کشاورزي به‌شمار مي‌آمده است؛ اما از بين اين موارد، «عدم تعامل مناسب وزير با مجلس» بيشتر جلب توجه مي‌كند. به ‌نظر مي‌آيد چنين برداشت و تأکيدي، بيش از کميتي قابل انداز‌ه‌گيري، جنبه کيفي و سليقه‌اي داشته و جاي اما‌و‌اگرهاي پرشماري دارد. اساسا يک يا چند نماينده و حتي اکثر اعضاي يک کميسيون تخصصي، مي‌توانند به دلایل فني يا حتي عاطفي، روابط فعال يا منفعل و منتقدانه‌اي با وزير مربوطه داشته باشند. 

اين روابط غيرفعال مي‌تواند متأثر از پايبندنبودن وزير به پاسخ‌گويي کاري يا احيانا ناشي از مناسبات جناحي يا... باشد. مثلا ممکن است نمايندگاني از يکي از شهرهاي شمالي که اراضي حوزه‌اش دستخوش تاراج ويلاسازي شده است، علاقه‌مند باشند تا فرودگاهي در منطقه‌ خود احداث کنند. در اين حالت، انتظار مي‌رود هر مديري در بخش کشاورزي و با هر تفاوتي هم که با هم داشته باشند، با چنين پروژه ضدتوليدي‌ای مخالفت کنند.

البته موارد و دلايل متعدد ديگري از اين دست نيز همواره وجود داشته و دارد. به‌عنوان مثال، مخالفت با تغيير کاربري يک زمين کشاورزي يا بودن يا نبودن رئيس سازمان در استان و... موجبات رنجش نماينده بشود. پرسش اين است که آيا در چنين اصرارها و از آن‌سو مخالفت‌هايي، مي‌توان برچسب «عدم تعامل مناسب» را به‌کار برد؟ البته موارد محتملی نیز هست که وزير با پيشنهاد سازنده‌اي از سوی نمايندگان براي رونق اين بخش مخالفت كرده باشد. در هر صورت، اي‌کاش حالا که آنان در اين فضاي خاص کشور به فوريت استيضاح وزير جهاد کشاورزي رسيده‌اند، مصاديق اين «عدم تعامل مناسب با مجلس» را نيز بيان مي‌كردند. حوزه کشاورزي نيازمند جايگاهي تعريف‌شده و ‌تغييرناپذیر در نظام اقتصادي، سياسي و مديريتي کشور است.

مادامي‌که سرنوشت اين بخش در پروژه‌هاي توسعه شهري و راه‌ها، بازرگاني و حلقه واردات‌کنندگان و ديگر نامعادلات ريز و درشت رقم مي‌خورد، سهم مديريت در بخش کشاورزي کاهش مي‌يابد؛ مديريتي که با وجود وراثت يک دستگاه فربه ناکارآمد، ناگزير است هرازگاهی از برنامه‌هاي درازمدت توليد پايدار، به دليل ناشکيبایي مسئولان اجرائي و مطالبات فوريتي نمايندگان، چشم بپوشد. با اندک توجهي به مطالبات اين نمايندگان در برنامه استيضاح، درمي‌يابيم عنايت کمتري به کاستي‌ها در زمينه تحقق توليد و امنيت غذايي پايدار شده است.

تأکيد نمايندگان محترم بر بهبود معيشت دامداران و توليدکنندگان، در شرايطي که هرگونه افزايش قيمت محصولات کشاورزي در زير ذره‌بين نقد و بزرگ‌نمايي همين نمايندگان و بعضي رسانه‌ها قرار مي‌گيرد، سياست‌گذاران اين حوزه را با پارادوکس و تناقض روبه‌رو مي‌کند. در نهايت، پيشنهاد مي‌شود به‌جاي ابراز همدردي احساسي با توليدکنندگان، در ابتدا بايد به تحقق توليد پايدار دغدغه نشان داد؛ هدفي که با بحران‌هاي اقليمي موجود، بيش از استيضاح به هم‌گرايي همه ارکان و راهبردي مشترک نياز دارد.

منبع: شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین