کد خبر: ۵۰۱۰۱۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

"از بزرگمهر تا هاشمی"

هاشمی یک سالی است درمیان ما نیست اما تفکر و اندیشه وی همچنان زنده است. اندیشه‌ای دریک جمله ایرانی هستیم، مسلمان هستیم و حامی رشد و پیشرفت و توسعه کشور.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان- یک‌سال از درگذشت علی اکبرهاشمی رفسنجانی گذشت. سیاستمداری از تبار حکیمان سیاستمدار که پیش از این در تاریخ ما چند نفری آمدند و رفتند و آخرین‌شان هاشمی بود. اینان گرچه فرد اول حکومت نبودند اما قطعاً شخصیت دوم حکومت بودند و تأثیرات شگرف‌شان در زمانه خود قابل کتمان نیست. فصل مشترک اینان عقلانیت در رفتار سیاسی و خردمندی در کردار شخصی و اشاعه علم و دانش در زمانه خود بود. در این باره نکات زیر قابل توجه است.

۱-‌ نخستین این حکیمان سیاستمدار بوذرجمهر یا همان بزرگمهربود. حکیم و سیاستمدار دوران انوشیروان ساسانی که تلاش می‌کرد ادب و اخلاق در دربار ساسانی گسترش یابد.

 دومین اینان صاحب بن عباد؛ وزیر دانشمند عصر دیالمه بود. عشق کتاب داشت و کتابخانه‌اش را ده‌ها شتر حمل می‌کردند.

 سومین خواجه نظام الملک بود. سیاستمدار حکیم دوره سلاجقه و مؤسس نظامیه‌ها که درگسترش علم و دانش در زمان خود نقش فراوانی داشت. چهارم خواجه نصیرالدین طوسی بود. وزیر دانای عهد ایلخانان که توانست با درایت خود اشغالگران ایران را مدیریت و از توانمندی آنها در راه شکوه و عظمت ایران استفاده کند و پنجم میرزاتقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر صدراعظم عهد ناصری که هر چند دولتش مستعجل بود اما در۴سال صدارت کارهای بزرگی مانند تأسیس دارالفنون و انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه و آوردن استادان علم از اروپا و ده‌ها مورد دیگر کار خیر از باقیات صالحات وی بود.

۲-ششمین حکمای سیاستمدار، هاشمی رفسنجانی بود. عالم دینی و حکیم سیاستمدار و یکی از مبارزین با حکومت پهلوی که در راه مبارزه سال‌ها به زندان افتاد و متحمل شکنجه‌های فراوان شد. انقلابی دوران مبارزه که درتأسیس نظام جمهوری اسلامی نقش آفرینی کرد و در ادامه بارها و بارها با حضور در انتخابات گوناگون عنوان مردمی‌ترین سیاستمدار عصر جمهوری اسلامی را به‌خود اختصاص داد. وی دوازده بار در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شرکت کرد که در۹ دوره نخستین نفر بود. وی همانند دیگر اسلافش شیفته علم و دانش بود و در همین راستا در بنیانگذاری دانشگاه آزاد و به تعبیری آزادی‌ها نقش بسزایی داشت. علاوه بر این وی اهتمام جدی به آبادانی ایران داشت و یکی از مواردی که با نام هاشمی گره خورده ، پیگیری پدیده مترو در تهران و دیگر نقاط ایران است.

۳-هاشمی یک سالی است درمیان ما نیست اما تفکر و اندیشه وی همچنان زنده است. اندیشه‌ای دریک جمله ایرانی هستیم، مسلمان هستیم و حامی رشد و پیشرفت و توسعه کشور.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
3
روحت شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
هاشمی راهت ادامه دارد.هاشمی امیر کبیر زمان.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
به حق سردار سازندگی
سهراب از ارومیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
هاشمی یک ملت بود برای کشور ایران
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین