کد خبر: ۵۰۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲

واشنگتن‌پست: ترامپ خطرناک است

روزنامه 'واشنگتن پست' نوشت: 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا، 'دیوانه' نیست، اما 'فردی خطرناک' است.
آفتاب‌‌نیوز :
 به تازگی 'مایکل ولف' نویسنده آمریکایی کتابی را با عنوان 'آتش و خشم' منتشر کرد که در آن سلامت روانی ترامپ را زیر سوال برد. به دنبال انتشار این کتاب که واکنش هایی را در بر داشت 'رونی جکسون' پزشک 'کاخ سفید' گفت که درباره توانایی شناختی ترامپ جای نگرانی نیست و او به صورت باورنکردنی 'ژن خوب' دارد و او اینگونه خلق شده است.

در همین ارتباط روزنامه واشنگتن پست دیروز (چهارشنبه) در مقاله ای با اشاره به گمانه زنی ها درباره سلامت روان رئیس جمهوری آمریکا، این پرسش را مطرح کرد که 'آیا ترامپ واقعا دیوانه است'. 

این روزنامه نوشت: این سوالی است که همه درباره رفتارهای ناشی از 'دمدمی مزاجی' ترامپ مطرح می کنند و ادعای رئیس جمهوری آمریکا درباره این که ژن خوبی دارد، کمکی به این مساله نکرده است.

بعید به نظر می رسد که اظهارات پزشک ترامپ درباره سالم بودن وی به عنوان بخشی از آزمایشات معاینه سلامت رئیس جمهوری چنین بحث هایی را متوقف کند، به ویژه تا زمانی که رئیس جمهوری به رفتارهای غیرقابل پیش بینی ادامه می دهد.

این روزنامه افزود: درک تاریخ 'فاشیسم و پوپولیسم' می تواند به ما کمک کند که چرا یک رهبر پوپولیست می تواند دیوانه به نظر برسد. در حالی که ممکن است این طورنباشد، چنانچه در گذشته نیز در آمریکای لاتین، اروپا و دیگر مناطق جهان، شاهد بوده ایم.

با نگاهی به قضایا از این بُعد می تواند فهمید که لفاظی ها و سبک رفتار ترامپ کمتر بازتاب سلامت روان وی و بیشتر به دلیل دمکراسی ما است. 

ترامپ به شدت پوپولیست است و بیگانه ستیزی و مخالفت با تساوی گری را در برنامه دارد. در حیات دمکراتیک سیاست های 'پراگماتیستی' و پیروزی در انتخابات در مقابل وی، اهمیت بیشتری نسبت به ارزیابی های روانشناسانه دارد. نژادپرستی و زن ستیزی که از کاخ سفید منشا می گیرد، در صدر اقدامات سیاسی قرار دارد که نمی توان از آنها چشم پوشید.

'ترامپیسم' در سطح جهان دارای سابقه ای است که رهبران پوپولیستی و فاشیستی را از جمله در آرژانتین و برزیل در اوایل دوران پس از جنگ و به تازگی در 'سیلیویو برلوسکنی' در ایتالیا و 'هوگو چاوز' و 'نیکولاس مادورو' در ونزوئلا در بر می گیرد. 

ترامپیسم یک وضعیت ذهنی نیست، بلکه نوعی 'پسافاشیسم، دمکراسی خودکامه، ضد لیبرالی و اغلب ضد قانونی' است. 

به گزارش ایرنا،ایده محکوم کردن چنین رهبری به عنوان یک دیوانه جدید نیست. رهبران پوپولیست و فاشیسم هم اغلب به عنوان دیوانه خطاب شده اند، اما این دیدگاه به جای این که یک تشخیص درست باشد، بازتاب فقدان آگاهی طرف مخالف در مواجهه با نوع غیرمتعارفی از سیاست ها است که در طول تاریخ به بی تفاوتی در مقابل اقتدارگرایی و تبعات غیرقابل تحمل آن منجر شده است. 

واشنگتن پست خاطرنشان کرد که صرف نظر از این که ترامپ ناپخته، دمدمی مزاج و غیرکنجکاو است و برنامه مهمی در هیچ یک از اقداماتش ندارد، آنچه که باعث نگرانی است، طرفدارانش هستند که از توئیت های وی استقبال می کنند. بسیاری از آمریکایی ها هنوز از ترامپ به عنوان یک 'رهبر ملی آزادیبخش' حمایت می کنند. ما باید به جای نگرانی از وضعیت سلامت ترامپ از سیاست های خودمختارانه و ایده های نژادپرستانه وی ترس داشته باشیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین