کد خبر: ۵۰۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
نمودی از سکوت در برابر کوه خواری؛

از فروش شاهوار تا خراش بر پیکره باباموسی

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با انتقاد از تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی در ایران از تراشیدن کوه باباموسی به دلیل اشتباه در جانمایی یک فرودگاه و فروختن کوه 4000متری"شاهوار"شاهرود به ایجاد چند ده شغل ناپایدار به عنوان نمونه هایی از کوه خواری و تخریب سرمایه‌های زیست محیطی در ایران و شمال شرقی کشور نام برد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد درویش پنجشنبه شب در همایش آینده طبیعت ایران که با محوریت بررسی تخریب قله شاهوار به واسطه فعالیت های معدنی برگزار شد، اظهار کرد: تخریب کوه چهار هزار متری مثل شاهوار در حالی در کشور ما اتفاق می افتد که در کشورهایی همچون آلمان یا امارات متحده عربی میلیاردها دلار برای ایجاد یک کوه هزار متری هزینه می کنند.

وی به تراشیدن باباموسی در حوالی بجنورد به خاطر اشتباه در برآوردها و جانمایی نادرست در احداث فرودگاه این شهر اشاره و خاطرنشان کرد: تخریب ارتفاعات شاهوار در درازمدت در کیفیت محصولات کشاورزی اراضی پایین دست و پیرامونی این منطقه تاثیر مستقیم خواهد داشت.

درویش با بیان اینکه تحقیقات علمی نشان می‌دهد که  حفاظت از محیط زیست با شادی و نشاط اجتماعی ارتباط مستقیم دارد اضافه کرد: تلاش دوستداران طبیعت برای حفاظت از کوه‌ها و دریاچه‌ها و...تنها تلاشی را جهت حفاظت از محیط زیست نیست افزود: ای تلاش بی تردید مبارزه و تلاش برای ماندگاری لبخند بر روی لبان مردم و شهروندان نیز هست.

این دوستدار محیط زیست، سکوت در برابر تخریب محیط زیست به بهانه اشتغال را فروش الماس گران بها مردم به بهایی ناچیز برشمر و گفت: در کشور توسعه یافته ای مثل آلمان بالغ بر هفت میلیارد یورو برای ایجاد یک کوه مصنوعی با ارتفاع حدوداً هزارمتری با هدف کاستن از افسردگی مردم آن ناحیه هزینه شده یا طرح مشابه دیگری در امارات و کویرها و بیابان های آن با صرف میلیاردها دلار هزینه می‌شود و این در شرایطی است که ما در ایران با دست خود به تخریب سرمایه‌های زیست محیطی خود می‌پردازیم.

این چهره نام آشنای دوستدار طبیعت با ابراز خرسندی از احداث اولین مدرسه طبیعت در شهرستان شاهرود افزود: ایجاد مدارس طبیعت در ایران می تواند به تولد نسلی دوستدار محیط زیست و پاسدار طبیعت در کشور کمک کند.

وی از مدارس طبیعت به مثابه حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت در کشورمان نام برد و با اشاره به روند رو به افزایش بحران‌های زیست محیطی در جای جای کشورمان اضافه کرد: باید در این مدارس، نسلی تربیت کنیم که سرمایه‌های طبیعی و زیست محیطی و دارایی‌های ارزشمندی همچون شاهوار و بابا موسی و دماوند و... را به یک مشت دلار و دیگر ارزهای خارجی نفروشند.

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران به نقش مهم مردم و تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: آینده طبیعت را نه حاکمیت و دولت‌ها که مردم می سازند و از این رو آگاهی بخشی و تبیین اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی و تاکید بر آموزش های عمومی اهمیت مضاعفی دارد.

 همایش آینده طبیعت ایران، شب گذشته به همت دو تشکل مردم نهاد فعال در حوزه‌های زیست محیطی در شاهرود برگزار شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین