کد خبر: ۵۰۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۰:۴۴
همزمان با پایان ضرب‌الاجل ایران منتشر شد

گزارش البرادعی در نیویورک

آفتاب‌‌نیوز :  خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر ادعا کرده است که این گزارش راه را برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران فراهم می‌کند.

در این گزارش که نسخه‌ای از آن ظاهراً به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده هیچگونه داوری‌ای پیرامون این موضوع که آیا ایران تا روز پنجشنبه نیز به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است یا نه انجام نشده است.  در مقابل تنها به این نکته اشاره شده که ایران مرحله جدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از 24 آگوست (2 شهریور) آغاز کرده است. 

گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق مقررات بین‌المللی به صورت محرمانه در اختیار  کشورهای عضو شورای حکام یا در صورت لزوم، عضو شورای امنیت قرار می‌گیرد. با این حال تجربه سه سال گذشته نشان می‌دهد که متن این گزارش‌ها بلافاصله به صورت گزینشی در اختیار خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفته و پس از مدت کوتاهی به صورت کامل منتشر می‌شود.

همزمان یکی از مقامات ارشد نزدیک به آژانس مدعی شده است که تا روز پنجشنبه یعنی آخرین روز از ضرب‌الاجل شورای امنیت و براساس آخرین بازرسی‌های آژانس، سانتریفیوژهای ایران در حال فرآوری گاز اورانیوم برای غنی‌سازی بوده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه بار دیگر تأکید کرد که مردم ایران در مقابل فشارهای غرب ذره‌ای از حقوق خود دست نخواهند کشید. 

آسوشیتدپرس با این ادعا که «گزارش البرادعی راه را برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران فراهم می‌کند» تاکید کرده است: در صورت موافقت اعضای دائم شورای امنیت، این تحریم‌ها شامل محدودیت‌هایی برای واردات تجهیزات و ادواتی که با تکنولوژی هسته‌ای ارتباط دارد و همچنین اعمال محدودیت‌هایی برای سفر مقامات ایرانی به خارج از کشور و نیز دستیابی ایران به بازارهای مالی جهانی خواهد بود.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی دولت بوش همچنین در نظر دارد، سازمان‌های تجاری و مالی اروپایی را وادار کند که مراودات اقتصادی خود با ایران را خاتمه دهند. به گفته مقامات واشنگتن، تعدادی از بانک‌های سوئیس با اعمال این محدودیت‌ها موافقت کرده‌اند. 
کارشناسان معتقدند که اعمال تحریم‌های شدید احتمالاً با مخالفت روسیه و چین در شورای امنیت روبرو خواهد شد.

نخستین واکنش تهران
معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی دقایقی پس از انتشار گزارش البرادعی گفت: این گزارش اگر چه مورد رضایت کامل ما نمی‌باشد اما نشان می دهد تبلیغات سیاسی آمریکا نسبت به برنامه های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران کاملا بی اساس و براساس وهم مقامات آمریکایی انجام می‌شود. 

محمد سعیدی در گفتگو با «خبرگزاری مهر» افزود: کوتاه بودن گزارش نشان می دهد که برنامه هسته ای ایران و موضوعات و ابهامات باقی مانده در آن به حداقل ممکن رسیده است. وی تاکید کرد: در مجموع این گزارش نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران اجازه دسترسی به مواد و تاسیسات هسته ای خود را به آسانی طی این مدت به بازرسین آژانس داده است. 

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی یادآور شد: محتوای این گزارش نشانگر آن است که طرح موضوع ایران در شورای امنیت هیچ توجیه حقوقی و قانونی نداشته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد برنامه های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران براساس آنچه به آژانس اعلام شده و با نظارت آژانس طبق برنامه در حال اجراست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین