کد خبر: ۵۰۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۳
فایننشیال تایمز به واشینگتن پیشنهاد کرد

معامله بزرگ آمریکا با ایران

آفتاب‌‌نیوز :
بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز استفاده از مواجهه و رویارویی نمی‌تواند غرب را به اهداف خود برساند چرا که این امر در نهایت به نفع ایران تمام خواهد شد. موقعیت برتر ایران در میان شیعیان منطقه، گرفتاری نیروهای آمریکا در عراق، برتری حزب‌الله در جنگ با اسرائیل و ذخائر عظیم نفتی ایران از جمله دلائلی است که استفاده از نیروی نظامی بر علیه آن می‌تواند نتایج  معکوسی برای حمله کنندگان به همراه داشته باشد. ضمن آنکه استفاده از گزینه نظامی می‌تواند به تقویت ناسیونالیسم و ادامه حمایت مردمی از برنامه هسته‌ای ایران بینجامد. 

در چنین شرایطی نوبت آن است که غرب معامله‌ای واقعی با ایران یعنی همان «معامله بزرگ» را در دستور کار خود قرار دهد. معامله‌ای که بتواند به دو نگرانی عمده ایران پاسخ دهد. یعنی تضمین‌های امنیتی و به رسمیت شناختن ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای. البته روشن است که تنها آمریکا قادر به تامین این دو خواسته است. فایننشیال تایمز البته تاکید می‌کند که در مقابل این مشوق‌ها نیز ایران باید متعهد به تلاش برای ایجاد ثبات در خاورمیانه و عدم دخالت در امور همسایگانش شود. ضمن آنکه تهران باید بداند هر گونه مذاکره به معنای نادیده گرفتن تقاضای جهانی برای پاسخگویی به ابهامات برنامه هسته‌ای‌اش نیست. 

تحلیل فایننشال تایمز حاکی از آن است که در شرایط کنونی آمریکا در وضعیتی قرار گرفته که باید به راه میانه در مقابله با ایران تن دهد. از یک سو چین و روسیه با هر گونه اقدام تند علیه ایران مخالفند و اتحادیه اروپا نیز درصدد است تا راه مذاکره با ایران را باز کند. پس حتی استفاده از تحریم‌های گسترده نیز امکان‌پذیر نیست و قطعاً پکن و مسکو با داشتن روابط گسترده تجاری با ایران این تحریم‌ها را در شورای امنیت وتو خواهند کرد. 

بنا به نوشته این روزنامه، اکنون صرفاً «تحریم‌های هدف‌دار» در مقابل ایران قابل استفاده است. یعنی تحریم‌هایی که مانع از ورود تجهیزات قابل استفاده در برنامه پیشرفته هسته‌ای ایران شود و نه تحریم‌هایی که منافع چین، روسیه و اروپا را به خطر می‌اندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین