کد خبر: ۵۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۶

جامعه جهانی در انتظار دیدار سولانا و لاریجانی

آفتاب‌‌نیوز : هر چند که هنوز زمان و محل دقیق دیدار این دو مقام عالی‌ رتبه مشخص نشده است ولی تهدید به تحریم در صورت شکست مذاکرات و ابراز امیدواری نسبت به برگزاری موفقیت‌آمیز مذاکرات همانند سابق ادامه دارد. 

در همین خصوص جان بولتون، نماینده آمریکا در شورای امنیت در سازمان ملل گفته است: شورای امنیت پیش از اقدام احتمالی ایران تا زمان دیدار لاریجانی و سولانا منتظر خواهد ماند. بولتون که همواره در صدد جلب حمایت سایر اعضای شورای امنیت برای تحریم ایران بوده است در اظهارات خود گفته است: ما می‌خواهیم بگذاریم ابتدا دیدار هفته آینده میان لاریجانی و سولانا انجام شود و سپس در اینجا و در پایتخت (کشورهای عضو) بحث خواهیم کرد که چه اقدامی انجام دهیم. 

اما با وجود تهدید بولتون به تحریم ایران در شورای امنیت در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای میان سولانا و لاریجانی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این باور است که هنوز برای سخن گفتن درباره تحریم اقتصادی ایران خیلی زود است. 

خاویر سولانا که به گزارش خبرگزاری‌ها با اختیارات کامل از سوی غرب با لاریجانی دیدار می‌کند و به گفته خود مذاکرات تلفنی بسیار مفیدی با لاریجانی در پنجشنبه گذشته داشته، با نامناسب دانستن تصمیم زود هنگام آمریکا برای تحریم ایران گفته است: دیپلماسی بهترین راه ‌حل پرونده هسته‌ای ایران است و اروپا در شرایط کنونی هیچ تصمیمی برای اعمال تحریم‌های تجاری بر ضد ایران ندارد. 

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز که کشورش یکی از اعضاء گروه 1+5 است بدون اشاره مستقیم به دیدار آتی لاریجانی و سولانا از ایران خواسته است تا با ارسال سیگنالی نشان دهد که تهران آماده حرکت در مسیر مورد نظر ماست. 

اشتاین مایر با اشاره به اینکه کشورهای 1+5 تاکنون هیچ نشانه متقابلی از سوی ایران دریافت نکرده‌اند گفته است: اتحادیه اروپا و آلمان هیچ نفعی در افزایش تنش در روزها و هفته‌های آتی ندارند، به همین دلیل است که ما و خاویر سولانا هیچ فرصتی را برای بازگشت به میز مذاکره نادیده نمی‌گیریم. 

ماسیو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا که کشورش یکی از طرفداران حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکره است با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا و جامعه جهانی به سولانا برای تلاش جدیدی در جهت مذاکره با ایران اختیار تام داده‌اند گفته است: هم اکنون ما به بخش پایانی مذاکرات نزدیک می‌شویم و اگر این مذاکرات نتیجه مثبتی در پی نداشته باشند، مساله را باید در شورای امنیت مطرح کرد. 

میگل آنخل مواتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا که آمریکا با پیشنهاد کشورش برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن برای حل پرونده هسته‌ای مخالفت کرده تاکید کرده است که مذاکره با ایران تنها کاری است که باید انجام داد.
وی با ابراز امیدواری در خصوص برگزاری مذاکراتی مثبت میان سولانا و لاریجانی گفته است: ما باید تلاش کنیم تا ایران نسبت به بسته پیشنهادی تقدیم شده از سوی سولانا به تهران پاسخ مثبت دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین