کد خبر: ۵۰۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۱:۲۶

پاکسازی آسیای مرکزی از سلاح هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز :
بنا به گفته این مقام آگاه معاهده مورد نظر توسط وزرای خارجه پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان امضاء خواهد شد. 

این معاهده از دو قسمت تشکیل شده که علاوه بر مفاد معاهده شامل یک پروتکل الحاقی نیز می‌باشد. بر اساس این پروتکل الحاقی پنج قدرت هسته‌ای یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین امنیت کشورهای امضاء کننده را تضمین خواهند کرد، ضمن آنکه متعهد می‌شوند از سلاح هسته‌ای علیه آنها استفاده نکنند. در عین حال پروتکل الحاقی تنها زمانی امضاء خواهد شد که طبق خواسته غرب، کشورهای آسیای مرکزی انتقال تسلیحات هسته‌ای از سرزمین‌هایشان را ممنوع کنند.
روسیه حمایت خود از موضع کشورهای آسیای مرکزی در امضاء این معاهده را اعلام کرده است.
پنج منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در دنیا وجود دارد این مناطق جمعاً شامل صد کشور هستند و حدود نیمی از سطح زمین را در بر می‌گیرند. ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای از اواسط دهه 1960 و با حمایت از کامل سازمان ملل و جامعه جهانی آغاز شد. 

دیپلمات روسی در گفت‌وگو با اینترفکس ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته‌ای را عاملی مهم در تلاش برای ایجاد مکانی امن برای زندگی توصیف کرد چرا که در نتیجه این امر کشورهای امضاء کننده داوطلبانه مانع از تولید و انتقال سلاح‌های کشتار جمعی می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین