کد خبر: ۵۰۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۲:۰۵
گزارش خبری ويژه آفتاب

تشكيل اتحاديه چهارم در دانشگاه آزاد

آفتاب‌‌نیوز :
16دی‌ماه 84، سازمان اسلامی دانشجویان ایران(سادا) با صدور اطلاعیه‌ای از انصراف موسی علیپور زنوزی دبیرکل وقت خود خبر داد. علت این انصراف «محدودیت‌های موجود در مسیر فعالیت‌های مستقل دانشجویی» اعلام شد.

در متن این اطلاعیه آمده بود: «با عرض تاسف موسی علیپور زنوزی دبیركل سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) اتحادیه‌ی دوم تشكل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اعتراض به عدم همراهی و محدودیت‌های موجود در مسیر فعالیت‌های مستقل دانشجویی و با توجه به فشارهای مختلف از ناحیه‌ی نهادهای مداخله‌گر در امور تشكل‌ها از ادامه‌ تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی انصراف داد. هم‌چنین سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) در كنفرانس خبری خویش كه جمعه 16 دی‌ماه با حضور اعضای شورای مركزی خویش برگزار شد، به جریانات مداخله‌گر و جهت‌دهنده درباره‌ پایان بخشیدن به روند ناصواب در عرصه‌ی تشكل‌های مستقل دانشجویی هشدار داد و برای پایان بخشیدن به این روند غیرقانونی از سوی محافل خاص، ضرب‌الاجل یك ماهه‌ای را تعیین كرد».

در ادامه این اطلاعیه به موضوعی اشاره شده بود که مدت‌هاست به پاشنه آشیل تشکل‌های دانشجویی مستقل تبدیل شده است؛ انتخابات. «ذكر این نكته ضروری است که با توجه به تایید انتخابات این اتحادیه در خردادماه سال 84 انتخابات بعدی در خردادماه سال 85 برگزار خواهد شد و قانون اجازه‌ غیر از این را به ما نخواهد داد و ما خود را ملزم به اجرای این قانون می‌دانیم».

به نظر می‌رسد چنین تاکیدی بر عدم برگزاری انتخابات زودهنگام، به دلیل ترس از دخالت‌های احتمالی در جریان صحیح آن بوده است. اتفاقی که در تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی، به ویژه انجمن‌های اسلامی، و طی یک سال گذشته به کرات رخ داده است و اعتراضات دانشجویان –نظیر وقایع خرداد ماه دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران- نیز غالبا راه به جایی نبرده است.

هرچند تاکید شورای مرکزی «سادا» در اطلاعیه خود بی‌فایده بود و انتخابات پیش از موعد و در اسفند ماه برگزار شد. انتخاباتی که آخرین ضربه به استقلال این سازمان را وارد ساخت و سبب انشعابی گسترده در میان تشکل‌های تشکیل دهنده آن شد.

آغاز انشعاب
«سید جواد کاظمی»، دبیر تشکیلات «کانون وحدت اسلامی دانشجویان» دانشگاه آزاد تبریز، در گفت و گو با خبرنگار دانشجویی آفتاب می‌گوید: «علی‌رغم صدور اطلاعیه شورای مرکزی سازمان، همچنان شاهد افزایش دخالت‌ها در روند کاری سازمان بودیم که انتخابات اسفندماه نمونه بارز آن بود».

وی در مورد وقایع رخ داده در جریان برگزاری انتخابات می‌گوید: «مسئولین برگزاری انتخابات، بسیاری از تشکل‌ها به مانند تشکل ما و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل را حتی در جریان برگزاری انتخابات قرار ندادند. اما ما خود از زمان و مکان برگزاری آن مطلع شدیم و به همراه نزدیک به ده تشکل دیگر به محل انتخابات مراجعه کردیم. در آنجا متوجه شدیم که چندین تشکل که اصلا عضو سازمان نیستند دعوت شده‌اند تا جایگزین ما شوند و به این ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از ریزش اعضای سازمان آگاه نشود».

کاظمی می‌افزاید: «هنگامی که این عمل برگزار کنندگان انتخابات مورد اعتراض ما قرار گرفت آن‌ها نتوانستند پاسخی بدهند اما تلاش کردند که از ورود ما جلوگیری کنند که این امر به وقوع یک درگیری و در نهایت بازداشت چند تن از اعضای ما منجر شد». وی همچنین تاکید می‌کند که این انتخابات هنوز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده و از اعتبار قانونی برخوردار نیست.

اصولگرایان پیروز
اما این کدام طیف دانشجویی بود که توانست سکان هدایت «سادا» را در جریان این انخابات به دست گیرد؟ بررسی جریانات مرداد ماه امسال در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، به روشن شدن این مطلب کمک خواهد کرد.

«صیام گنجه‌ای»، دبیر کانون وحدت اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در 22 مردادماه 85 با بيان اينكه تجمع در مقابل سازمان ملل از سوی «سادا» سازماندهي نشده است گفت: «با تشكيل يك طيف اصولگرا يا آبادگر در محيط دانشگاه، تمام فعاليت‌هاي غير اخلاقي كه در طي چند روز اخير شاهد آن هستيم سازماندهي می‌شود، كه هيچ يك از این فعاليت‌ها مورد پذیريش «سادا» نيست».

اشاره گنجه‌ای به تجمع روز شنبه 21مردادماه است که طی آن، جمعي از دانشجويان عضو سازمان اسلامي دانشجويان و جنبش عدالتخواه دانشجويي، در اعتراض به سياست‌هاي سازمان ملل در قبال جنگ لبنان، تابوت نمادین سازمان ملل را به آتش کشیدند.

کاظمی نیز این امر را تایید کرده و می‌گوید: «در حال حاضر، «سادا» در دست طیف اصول‌گرایی است که اقدام به حذف تشکل‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب کرده است».

وی سابقه فعالیت‌های این طیف را مربوط به پیش از برگزاری انتخابات شورای مرکزی دانسته می‌گوید: «حتی یک بار این طیف با حمله به دفتر سازمان در خیابان ولی‌عصر اقدام به شکستن قفل دفتر و خارج ساختن سربرگ‌های شورای مرکزی نمودند و حتی با استفاده از این سریرگ‌ها به برخی رسانه‌ها نامه‌ نوشته و موضع‌گیری‌های غیرقانونی‌ای نیز انجام دادند».

انشعاب شکل گرفت
شش ماه پس از برگزاری انتخابات شورای مرکزی سادا در اسفند ماه گذشته، سرانجام تعدادی از تشکل‌های عضو، ادامه همکاری خود با این سازمان را غیرممکن دانسته و تصمیم به خروج از آن گرفتند.

کاظمی در این رابطه می‌گوید: «حدود 20تشکل دانشجویی استان‌های شمال غرب کشور، که بخش عمده‌ای از آن‌ها از اعضای سادا بودند و تعدادی نیز از تشکل‌هایی بودند که درخواست عضویت آن‌ها در سادا حتی بررسی نیز نشده بود، با محوریت کانون وحدت اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز، تصمیم به تاسیس شورای هماهنگی منطقه شمال غرب گرفتند و قرار شد درصورت گسترش این شورا و حمایت مسئولین دانشگاه آزاد، به صورت اتحادیه اعلام موجودیت کنند». 

وی افزود: «خوشبختانه حمایت‌هایی از این شورا به عمل آمد. ابتدا مسئولین دانشگاه آزاد تبریز به ما مجوز فعالیت دادند و سپس «دکتر سبحانی» قائم‌ مقام مشاور سیاسی دکتر جاسبی در جریان تشکیل اتحادیه قرار گرفتند و از آن حمایت کردند».

به نظر می‌رسد که عزم این طیف از دانشجویان برای تشکیل اتحادیه مستقل خود، سرانجام به نتیجه رسیده است. کاظمی از اعلام رسمی موجودیت اتحادیه هماهنگی منطقه شمال خبر می‌دهد و می‌گوید: «با هماهنگی‌های به عمل آمده قرار است تا 19 شهریور ماه رسما و طی مراسمی با حضور نمایندگان استان‌های شمال غرب در مجلس و حضور احتمالی شخص دکتر جاسبی، رسما تاسیس اتحادیه چهارم را اعلام کنیم».

باید دید آیا تاسیس این اتحادیه به فعالیت مستقل تشکل‌های دانشجویی کمکی خواهد کرد و یا اینکه این اتحادیه نیز به مرور زمان گرفتار دخالت‌های خارجی خواهد شد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین