آفتابنیوز : حسن رباطی در نشست خبری امروز دوشنبه در خصوص فعالیت دو روز گذشته مجموعه شهرداری تهران برای برف روبی و بازگشایی معابر سطح شهر تهران و همچنین جمعآوری شاخههای شکسته درختان در سطح شهر گفت: 1200 دستگاه خودروی سنگین، سبک و نیمه سنگین در حوزه برف روبی معابر سطح شهر تهران به کار گرفته شده که از این میان 527 دستگاه مکانیزه هستند. قطعا تجهیزات موجود در این حوزه با تکنولوژی روز هماهنگ نیستند و ما از تکنولوژی عقب هستیم.
حذف ماموریتهای غیرذاتی شهرداری تهران در بودجه 97
وی افزود: باید بسیاری از ماموریتهای غیرذاتی شهرداری تهران حذف شود که این کار در تدوین بودجه سال آینده مناطق شهرداری تهران انجام شده است. تلاش خواهیم کرد آنچه که در حوزه تجهیزات در مناطق نیازمند آن هستیم با بهتر شدن شرایط مالی امکان تامین آنها را فراهم کنیم تا در سنوات آینده شرمنده شهروندان تهرانی نباشیم.
معاون شهرداری تهران ادامه داد: همه این کمبود و نیازها در حوزه تجهیزات در شرایطی اتفاق میافتد که مدیریت شهری جدید حتی در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه شدهاند.
استخدام 13 هزار نفر در شهرداری در ماههای منتهی به انتخابات
وی با اشاره به اینکه برای انجام هر خدماتی در سطح شهر نیازمند نیروهای متخصص همراه با توانایی مرتبط هستیم، افزود: زمانی که همه چیز در مدیریت شهری سیاسی میشود به شکلی که در ماههای منتهی به انتخابات قبلی حدود 13 هزار نفر وارد مجموعه پرسنل شهرداری تهران میشود مشکلات بسیاری را همراه دارد. این در حالیست که این موضوع در سنوات گذشته نیز تکرار شده بود.
وی تاکید کرد: همه این شرایط سخت زمانی اتفاق میافتد که از فروردین سال جاری تا به امروز میانگین درآمدهای نقد و غیرنقد شهرداری تهران کمتر از 70 درصد محقق شده و در حقیقت ما با کسری 30 درصدی بودجه مواجه بودیم. طبیعتا در این شرایط باید ابتدا هزینههای جاری را پرداخت کنیم و پس از آن به بخش توسعهای بپردازیم اما این قول را میدهیم که با بهتر شدن شرایط مالی به سمت به روز کردن تجهیزات و بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین حرکت کنیم. لذا امیدواریم تا سال آینده بتوانیم کمبود تجهیزات را به ویژه در حوزه برف روبی معابر سطح شهر تامین کنیم.
معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا اگر درختان سطح شهر به موقع هرس میشدند باز هم شاهد این میزان از شکستگی درختان بر اثر بارش برف بودیم یا خیر؟ گفت: برخی درختان سوزنی برگ در سطح شهر تهران هیچ گاه هرس نمیشوند اما مجموعه سازمانها و فضای سبز شهرداری تهران باید نسبت به سربرداری این درختان اقدام میکرد. این سازمان باید این اقدام را انجام میداد تا در بارش برف سرمایههای شهر یعنی درختان آسیب وارد نمیشد. قطعا این موضوع باید مد نظر قرار گرفته شود و تذکر لازم نیز به سازمان پارکها و پیمانکاران فضای سبز شهر تهران داده خواهد شد.
برفروبی و بازگشایی معابر فرعی تهران از امروز
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به بارش 30 سانتیمتری برف در شهر تهران گفت: همکاران ما در مجموعه شهرداری تهران تمام توان خود را به کار گرفتند که مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود ولی برای بازگشایی شریانهای 2 و 3 شهر از امروز عملیات آغاز شده که متاسفانه با کمی تاخیر همراه بوده ولی باید این نکته را در نظر گرفت که بارش برف تا شب گذشته ادامه داشت و اولویت اول ما نیز حوزه حمل و نقل و شریانهای اصلی و فرعی و فضای سبز شهر بوده است. قطعا همکاران ما امروز نیز در سطح شهر فعال خواهند بود و نسبت به بازگشایی معابر اقدام خواهند کرد.
پرداخت خسارت به شهروندان متضرر درصورت قصور شهرداری
رباطی در خصوص خسارت وارده به شهروندان بر اثر شکسته شدن درختان ناشی از سنگین شدن بر اثر بارش برف، گفت: شهروندانی که بر اثر افتادن شاخه درختان بر روی خودروهایشان متحمل آسیب شدند اگر خودرو بیمه باشد قطعا موضوع از طریق شرکتهای بیمه رسیدگی میشود و خسارت پرداخت خواهد شد و بعدا این شرکتها اگر علت وقوع حادثه درختان باشد مطالبات خود را از شهرداری دریافت میکنند و اگر علت وقوع حادثه بارش برف و نزولات آسمانی باشد به شهرداری مرتبط نخواهد بود. به هر ترتیب با درخواست مالک خودرو و تنظیم شکایت و مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی شهرداریهای مناطق مکلف خواهند بود که پیمانکاران خود را موظف کنند نسبت به تامین خسارت شهروندان اقدام کنند. قطعا آنچه که به شهرداری تهران مرتبط است شهرداری در قبال آن پاسخگو خواهد بود.
رباطی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران نیز با همکاری که توسط استانداری تهران شد و جای تقدیر از استاندار تهران دارد توانستیم پاسخگوی نسبی شهروندان باشیم. ناوگان ریلی توانست بخشی از مسافرانی را جابجا کند و ناوگان اتوبوسرانی نیز از تمام ظرفیت خود برای جابجایی شهروندان استفاده کرد. قطعا بخشی از جابجاییهای انجام شده در این روزها مربوط به دانش آموزان بود که با توجه به اینکه شرایط عادی وجود نداشت درخواست کردیم روز گذشته و امروز تمامی مقاطع مختلف تعطیل اعلام شوند که خوشبختانه با همکاری استانداری تهران این امر محقق شد. البته بخشی از مشکلاتی که برای شهروندان در این گروه وجود داشت مربوط به برودت هوا و سرخوردگی بود که در این زمینه نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته و خواهیم گرفت که بتوانیم عبور و مرور شهروندان را تسهیل کنیم. در حوزه تاکسیرانی نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که مالکیت شرکتهای تاکسیرانی خصوصی و ما هیچ مدیریتی بر مالکیت تاکسیها نداریم.
معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص انتصابات و جابجایی مدیران شهرداری تهران و انتشار آن در شبکههای مجازی گفت: تغییر و جابجایی در مدیران مناطق پنج و شش تهران را تکذیب میکنم.
وی در خصوص حضور آقازادهها در پستهای مدیریتی شهرداری تهران نیز تصریح کرد: آقازادههایی که میتوانند راست راست در خیابانها راه بروند چرا باید به مجموعه شهرداری به عنوان مجموعه مدیریتی کلانی که بیش از یک شیفت کار میبرد و تلاش مضاعفی را میطلبد وارد شوند. قطعا دوستانی که به کار گرفته می شوند افرادی با سوابق طولانی و بعضا بیش از 12 سال است که با شهرداری تهران همکاری داشتهاند.
وی به صورت مشخص به مدیرکل امور هماهنگی مناطق شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: آقای موسوی پدرشان جزو اعضای شورای عالی اصلاحات بودند که پیش از این در شهرداریهای مناطق 6 و 22 به عنوان مشاور شهردار همکاری داشتند. برای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز کاندیدا بودند و جزو لیست 42 نفره قرار بود که باشند. اما در حالیکه همه شرایط تجربی تحصیلی و حتی جوان گرایی را داشتند خودشان کناره گیری کردند.
وی تاکید کرد: نظام انتصابات در شهرداری تهران به این صورت است که کمیسیون انتصاباتی وجود دارد که در آن دوستان نظارتی نیز حضور دارند. لذا دوستانی که معرفی میشوند تا در مجموعه شهرداری تهران به کار گرفته شوند سوابقشان توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار میگیرد.
منبع: ایسنا