کد خبر: ۵۰۵۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
تا زمانی که از برجام نفع خود را می‌بریم در آن می‌مانیم

عراقچی: جنگ رسانه‌ای را در مورد رآکتور اراک باختیم/ سانچی تمام بیمه‌های بین‌المللی را دارا بود/ خط قرمز پُر رنگ رهبری برای حفظ ماهیت آب سنگین اراک

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما اجازه مذاکره با آمریکا درباره تحریم‌های اولیه نداشتیم، گفت:‌ هیچ عقب‌نشینی از ژنو تا وین صورت نگرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: ما جنگ رسانه‌ای را در مورد اراک باختیم و همه حرف آمریکا را قبول کردند. ما در راکتور اراک بتن نریختیم.

 سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام در برنامه جهان‌آرا با اشاره به تغییرات صورت گرفته در ساختار وزارت خاجه گفت: تغییر در ساختار وزارت امور خارجه برای چابک‌تر شدن امور این وزارتخانه است. وزارت خارجه با ساختار جدید تخصصی‌تر شده و ۸ اداره کل در وزارتخانه به وجود آمده است.

وی با اشاره به بحث‌های موجود در رابطه با توافق هسته‌ای عنوان کرد: کماکان در بحث برجام ابهاماتی وجود دارد و باید در این زمینه روشنگری کرد؛ قطعا نباید هدف مچ‌گیری باشد. من صحبت غیررسمی ندارم و به عنوان عضو تیم مذاکره کننده تمامی حرف‌هایم رسمی است، همه خبرگزاری‌ها به این توجه می‌کنند که من چه صحبتی می‌کنم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر دیپلمات مثل یک نظامی می‌ماند که در چارچوب دستور العمل‌هایش صحبت می‌کند، گفت: صحبت‌های من باید طوری باشد که طرف‌های مقابل ما سو استفاده نکنند و در مذاکرات برای من مشکل‌ساز نشود. من باید در چارچوب دستور العمل‌ها صحبت و اظهارنظر کنم.

رئیس ستاد پیگیری برجام تاکید کرد: دیپلمات ایران مثل سرباز کشور است که نباید به مسائل داخلی ورود کند و باید ماموریت‌های داده شده را به‌خوبی انجام دهد. ظریف ۴۰ سال برای ایران کار می‌کند، هزاران سخنرانی کرده و صدها مذاکره داشته است. سخنرانی دکتر ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا ناظر به انتخابات آزاد در ایران و انتخاب آقای احمدی نژاد در دوره قبل از این دولت بود.

وی افزود: هر صحبتی که هر جا و در این برنامه خواهم داشت رسمی است و موضع رسمی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. با این محدودیت ها نمی توانم کنار کسی (که مسئولیتی ندارد و آزادتر است) بنشینم و با او مناظره کنم.

عراقچی با اشاره به اینکه ژنو خط مشی‌ها و اصول کلی را به‌عنوان توافق اولیه مشخص کرد و ما در طول ۲ سال مذاکره یا بیشتر آن را به توافقی دیگر تبدیل کردیم، خاطرنشان کرد:  ژنو تواقفی که به سمت حاد شدن بود را ایجاد کرد و طرف‌ها را به مذاکره کشاند. برای ما مهم بود به غنی‌سازی ما احترام گذاشته شود، خط قرمز ما این بود که غنی سازی ما متوقف نشود، ادامه پیدا کند و به آن احترام گذاشته شود.

وی گفت: عین عبارت توافق ژنو این بود که تحریم‌های هسته‌ای حذف شود و در برجام هم این مسئله آمده است. در مذاکرات هدف اصلی برداشته شدن تحریم‌ها نبود بلکه به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ایران بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا از ابتدای انقلاب ایران را تحریم کرد، گفت: هیچ آمریکایی‌ای حق نداشت به ایران خدماتی بدهد اما تحریم‌های هسته‌ای ثانویه و مربوط به اتباع دیگر کشورها بود. در مذاکرات اجازه‌ای برای صحبت در مورد تحریم‌های اولیه نداشتیم چرا که اگر اینگونه بود باید در مورد روابط دو جانبه و دیگر مسائل هم گفت‌وگو می‌کردیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در برجام متعهد شده که هر ۱۲۰ روز قانون کنگره را ویو کند وگرنه نقض برجام صورت می‌گیرد. لغو تحریم‌های شورای امنیت، لغو دستورات اجرایی رئیس جمهور و اسقاط تحریم‌های کنگره، موضوعات برجام بوده‌اند.

عراقچی یادآور شد: تعهد اصلی آمریکا لغو تحریم‌های رئیس جمهور بوده که انجام شده و ویو تحریم‌های کنگره هم تاکنون انجام شده است. آنچه به عنوان نقض تعهدات آمریکا می‌دانیم و آن را به کمیسیون مشترک هم اعلام کردیم مواردی مربوط به بندهای ۲۶ و ۲۸ و ۲۹ برجام است.

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه همه متعهد شدند برجام را در فضای سازنده اجرا کنند، گفت: اما ترامپ از زمانی که امده در تلاش است این فضای سازنده را تخریب کند. در زمان اوباما این موضوع بود اما به این شدت نبود. قانون ویزا نقض فاحش برجام نبود. نقض فاحش، برجام را به این سمت می‌برد که کنار گذاشته شود و نقض معمولی برجام را به سمت اصلاح می‌برد.

وی یادآور شد: در طول دو سال گذشته موارد متعددی داشته ایم که سرمایه گذاری خارجی در ایران صورت گرفته و نمونه آنها، توتال است. بیش از ۸۰ میلیارد دلار خطوط اعتباری به ایران اختصاص یافته و ۱۲ میلیارد دلار آن اجرایی شده است.

عراقچی با اشاره به اینکه آمریکا مجوزهای خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس را صادر کرده است، گفت: پس از سفارش هواپیمای بوئینگ و ایرباس، یک یا دو سال طول می‌کشد تا این هواپیماها تحویل داده شود.  مسئولان هواپیمایی باید توضیح دهند که چرا ۱۱۵ هواپیما زمین گیر است. همه این مشکلات به خاطر عدم صدور مجوز ارسال قطعات نیست.

وی افزود: برجام موانع اقتصادی از جمله در حوزه خرید هواپیما و قطعات را برداشته است. تعهد آمریکا در برجام برای فروش هواپیما کیس تو کیس است. تحریم فروش و تامین قطعات هواپیما به ایران جزو تحریم‌های اولیه است که در برجام موفق شدیم برخی از آن‌ها را برداریم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: تخریبی که ترامپ برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام می‌دهد، نقض برجام است و ما اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم. آمریکا، اروپا و شورای امنیت باید طبق مصوبه‌ای براساس برجام، تحریم‌های علیه ایران را برمی‌داشتند؛ ما هم باید سانتریفیوژهای اضافه را جمع‌آوری می‌کردیم.  آن‌ها در لغو تحریم‌ها هیچ کوتاهی‌ نکردند‌.

وی گفت: دولت‌های قبلی و فعلی آمریکا هنگامی که زمان بهره‌برداری ایران از برجام رسید، با اقدامات مختلف و هیاهو، فضا را تخریب کردند تا نتوانیم به طور کامل از مزایای برجام استفاده کنیم.

 عراقچی با بیان اینکه رآکتور آب سنگین راحت‌ترین راه برای رسیدن به سلاح هسته‌ای است، گفت:  رآکتور تحقیقاتی اراک مایه نگرانی جدی در بحث برنامه هسته‌ای ایران بود هر چند ما برنامه‌ای برای ساخت بمب نداشتیم. خط قرمز پُر رنگی که رهبری تعیین کرده بودند این بود که رآکتور اراک باید ماهیت آب سنگین خود را حفظ کند و با همین خط قرمز وارد مذاکرات شدیم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ابتدا برای برچیدن رآکتور اراک اصرار جدی داشتند و گفتند یک رآکتور آب سبک با هزینه خودمان برای ایران می سازیم که قبول نکردیم و سپس طرح یک رآکتور جدید ارائه کردند که دانشمندان ایرانی گفتند این طرح، آب سبک است نه آب سنگین

رئیس ستاد پیگیری برجام عنوان کرد: چندین جلسه بین دانشمندان ایرانی و آمریکایی برای بررسی طرح جدید رآکتور آب سنگین جدید در اراک برگزار شد و آنها تایید کردند که طرح جدید میزان پلوتونیوم را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: آمریکا در لوزان قبول کرد که طرح جدید ایران برای طراحی رآکتور آب سنگین اراک و تغییر قلب رآکتور اجرایی شود ولی اصرار داشت قلب قبلی از بین برود که بتن ریزی در سوراخ لوله های سوخت، پیشنهاد کارشناسان ایرانی برای عدم از بین رفتن آن بود.

 عراقچی با اشاره به اینکه آمریکا و اروپا در برجام قبول کردند که ایران رآکتور آب سنگین با طراحی جدید داشته باشد؛ اظهار داشت:  آقای کری بود که اولین بار گفت در قلب رآکتور اراک بتن ریختیم. ما جنگ رسانه‌ای را در مورد اراک باختیم و همه حرف آمریکا را قبول کردند. ما در راکتور اراک بتن نریختیم.

وی با اعلام اینکه با سازنده راکتور جدید قرار داد بسته‌ایم، گفت: با چینی‌ها برای تهیه سوخت راکتور جدید قرارداد بستیم، زیرا طبق برجام آن‌ها باید به ما کمک کنند. اقدامات ما برگشت‌پذیر است. قلب جدید رآکتور اراک با حضور ۸۰۰ متخصص در حال ساخت هستند و تکنولوژی و مواد آن در ایران موجود است اما طبق برجام باید با همکاری چینی ها صورت بگیرد.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تمام دستاورد آمریکا و اروپا در برجام این است که اگر ایران اراده کند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، یک سال طول بکشد.  قانون ایسا توسط برجام ویو شده و تمدید آن توسط کنگره، در عمل چیزی را تغییر نداده است. به خاطر تمدید این قانون شکایت کرده ایم.

عراقچی با تاکید بر اینکه  ایسا نقض برجام است و ما پای آن ایستاده‌ایم، گفت: انجام تعهدات برجام توسط ایران هوشمندانه بود. آژانس هسته ای نهادی فنی است و نمی توانست بر اقدامات ۱+۵ در برجام نظارت کند.

رئیس ستاد پیگیری برجام افزود: در برجام اختیار نهایی برای تصمیم گیری در مورد اجرای طرف مقابل، بر عهده خودمان است.  بند ۳۶ می گوید اگر یکی از طرفین برجام شکایتی از اجرای تعهدات طرف مقابل داشته باشد، کمیسیون مشترک تشکیل میشود و اگر شاکی راضی نشد تعهدات خود را منتفی میکند. زمانی که آمریکا به برجام نگاه می‌کند، می‌گوید ایران با برجام و بعد از برجام قوی‌تر و مقتدرتر شده است و در منطقه تهاجمی‌تر رفتار می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه یادآور شد: ‌از ابتدای سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیارد دلار نفت توسط ایران فروخته شده که ۳۷ میلیارد آن تاکنون به حساب های بانک مرکزی واریز شده است.

وی گفت: سانچی که غرق شد تمام بیمه‌های بین‌المللی را دارا بود که در زمان تحریم‌ها هیچ یک از آن مزایا را نداشتیم، این نفت‌کش ۱ میلیارد دلار بیمه آلودگی آب داشت.

عراقچی با یان اینکه درآمد حاصل از نفت ما به حساب‌های بانک مرکزی باز می‌گردد، گفت: اینکه در کدام کشور صرف می‌کنیم در دست بانک مرکزی است.  با هیچ کشوری قراردادی نداریم که در برابر فروش نفت کالا خریداری کنیم و پولمان در آن کشور بلوکه شود.  امروز نفت را می‌فروشیم و پولش را می‌گیریم؛ با این پول ال سی باز می‌شود یا خرید صورت می‌گیرد و البته می‌توانیم بخشی از آن را نقد و وارد کشور کنیم. اصل تهاتر برای حذف دلار از مبادلات تجاری یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است.

رئیس ستاد پیگیری برجام عنوان کرد: ما از برجام نفع می‌بریم، کاتسا و ایسا در عمل هیچ کاری نکرده است و هنوز یک دلار از فروش نفت ما کم نکرده است.  هر زمان احساس کنیم طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده طبق منافعمان تصمیم گیری می‌کنیم اگر منافعمان ایجاب کند از این توافق خارج شویم و اگر هم ایجاب نکند از آن خارج نمی‌شویم.

وی عنوان کرد:  تحریم‌های ناشی از هسته‌ای در سه حوزه انرژی، حمل و نقل و بانکی و مالی بود ما در دو حوزه اول کاملا به حالت عادی بازگشتیم اما هنوز در حوزه بانکی به حالت عادی بازنگشتیم، یک دلیل آن سیستم بانکی آمریکاست و قوانین مربوط به fatf است.

عراقچی با اشاره به اینکه  ‌آرزوی ترامپ این است که ایران از برجام خارج شود و در واقع برجام به هزینه ایران پاره شود، گفت:  مواضع اروپا نسبت به برجام مواضع خوبی بوده است، اما در آینده نمی‌توان مواضع آن‌ها را پیش‌بینی کرد. الحاقیه و اضافه‌ای بر برجام نخواهد بود و در مورد آن مذاکره مجددی نخواهیم داشت و برجام به مسائل موشکی و منطقه‌ای ارتباطی ندارد.  امیدواریم اروپایی‌ها به برجام متعهد بمانند.

وی ادامه داد:  اروپا و امریکا متحدین راهبردی هستند و در یک جناح و بلوک هستند در عین حال اختلافاتی در خصوص ناتو و پیمان تجارت و پیمان اب و هوایی پاریس و برجام و قدس دارند.  سیاست ما در خصوص خروج آمریکا از برجام روشن است و رهبری هم در این‌باره اظهار نظر کرده‌اند.

رئیس ستاد پیگیری برجام با تاکید بر اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود برجامی در کار نخواهد بود، گفت: ما برای همه سناریوها برنامه داریم و طبق منافعمان حرکت می‌کنیم و در این زمینه چند سناریو تعریف شده است و طبق آن برنامه ریزی کرده‌ایم.  برای همه سناریوها آمادگی داریم.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین