کد خبر: ۵۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۷
در گفت‌وگو تلفنی سران ایران و هند عنوان شد:

تاکید ایران و هند بر تقویت روابط استراتژیک

آفتاب‌‌نیوز : در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه هند منتشر شده ضمن اشاره به گفت‌وگوهای پانزده دقیقه‌ای نخست وزیر هند و رئیس جمهور ایران آمده است دو طرف بر تقویت رابط دوجانبه در شرایط فعلی تاکید کرد‌ه‌اند.
بنا به این گزارش، مان‌موهان سینگ و محمود احمدی‌نژاد روابط تهران ـ واشنگتن را دارای اهمیت استراتژیک برای دو کشور دانسته و در مورد تقویت آن به توافق رسیده‌اند. نیاز به اجرای کامل تمام پروژه‌های همکاری از جمله انتقال انرژی نیز بخشی از توافقات دو طرف بوده است.
روزنامه پاکستانی فجر با اشاره به این خبر می‌نویسد: هند پیش از این بر لزوم متعهد بودن ایران به قرارداد انتقال گاز به هند که در سال 2005 به امضاء نمایندگان دو طرف رسیده تاکید کرده بود. بر اساس این قرار 22 میلیارد دلاری، هند می‌تواند پنج میلیون تن گاز را طی یک دوره 25 ساله به دست آورد. این قرارداد هنوز در انتظار تصویب کامل از سوی تهران قرار دارد.
بنا به نوشته فجر گفت‌وگوی تلفنی مقامات ایران و هند در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای کسب اجماع جهانی جهت اعمال تحریم علیه ایران آغاز کرده است.
کارشناسان موضع‌گیری‌های هند در قبال مساله هسته‌ای ایران را در سایه روابط نزدیک دهلی‌نو و واشنگتن قابل ارزیابی می‌دانند. اما هند نمی‌خواهد روابطش با تهران که برای تامین انرژی اقتصاد رو به گسترش هند حیاتی است، به خطر بیفتد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین