کد خبر: ۵۰۶۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶
روزشمار انقلاب؛ ۱۴ بهمن ۱۳۵۷

امام، دولت را تهدید به اعلام جهاد کرد

امروز شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۵۷؛ محل اقامت امام در مدرسه علوی علاوه بر اقشار مختلف مردم، پذیرای حدود ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی بود و امام در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده و به سوالات رسانه‌ها پاسخ دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
امام در ابتدای این نشست با غیرقانونی خواندن رژیم سلطنتی اظهار کردند: «رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت. ما این دولت را نمی‌توانیم بپذیریم. ملت ایران رای بر سقوط سلطنت داده است، بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم نه حکومت را قانونی می‌دانیم. باید دولت کنار برود. شورای انقلاب حکومت موقت تشکیل خواهد شد و حکومت موقت موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. قانون اساسی که تدوین شده به آرای عمومی گذاشته می‌شود که اگر مردم قبول کردند رژیم جمهوری و قانون جمهوری خواهد بود. من اعلام می‌کنم که دولت فعلی غاصب و غیرقانونی است و اگر زیادتر از این لجاجت کند، مسئول خواهد بود.»

ایشان در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف بودند و از تعیین شدن اعضای شورای انقلاب و معرفی آنها خبر دادند و در پاسخ به این سوال که "در چه شرایطی دعوت به جهاد می‌کنید؟ " تاکید کردند: «در موقعی که دیگر نتوانیم راه‌حل مسالمت‌آمیز پیدا کنیم و من باید نصیحت کنم که دولت غاصب کاری نکند که ما مجبور شویم مردم را به جهاد دعوت کنیم. اگر موقع جهاد شد می‌توانیم اسلحه تهیه کنیم.»

امام خمینی در پاسخ به سوالی درباره درخواست ملاقات بختیار تصریح کردند: «ملاقات را نمی‌پذیرم، مگر آنکه استعفا بدهد و کنار برود.»

ایشان در پاسخ به این سوال که "آیا تا به حال تماسی با رهبران ارتش داشته‌اید؟ و اگر نداشته‌اید در آینده تماس می‌گیرید؟ " گفتند: «تماس فی‌الجمله بوده است. اگر مقتضی بدانیم باز هم تماس حاصل می‌کنیم. آنها را دعوت به صلاح خود و ملت می‌کنیم و امیدواریم هدایت شوند. ملت از آنها و آنها از ملت هستند. آنها نباید در مقابل ملت مسلسل به کار ببرند. ما از ارتش می‌خواهیم که هرچه زودتر به ما متصل شود. ما می‌خواهیم ارتش مستقل باشد و از قید اجانب خارج شود و آزاد شود. ارتش باید از دولت غاصب کنار برود تا مردم تکلیفشان را با او معین کنند.»

رهبر انقلاب همچنین درباره حقوق اقلیت‌ها بیان کردند: «ما تمام ملت ایران را از خودمان می‌دانیم. ما برادرهای اهل تسنن را از خودمان می‌دانیم. ما با آنها برادر هستیم. هرچه برای خودمان می‌خواهیم، برای آنها می‌خواهیم. ما برای اقلیت‌های مذهبی احترام قائلیم. ما متاسفیم که شاه سابق و دولت‌های او با اقلیت‌ها بدرفتاری کرده‌اند، چنانچه با خود مذهبیون نیز بدرفتاری می‌کردند. ما با آنها خوش‌رفتاری خواهیم کرد و در رفاه خواهند بود ان‌شاءالله.»

امام در پایان این نشست به درخواست خبرنگاری برای فرستادن پیامی به مردم کردستان اینگونه پاسخ دادند: «ما تمام ملت را از خودمان می‌دانیم. کردستان از ماست، بلوچستان از ماست، آذربایجان از ماست و همه برادران ما هستند. ما از همه آنها تقاضا داریم که در این موقع حساس اختلاف نداشته باشند و همه با هم متحد باشند. خداوند همه آنها را تایید کند.»

در ادامه اعتراض‌های مردمی علاوه بر تجمعات مردم در شهرهای مختلف، صبح امروز خانواده‌های افسران، همافران و درجه‌داران نیروی هوایی در اعتراض به دستگیری افسران و همافران در کانون وکلای تهران اجتماع کردند. در مرکز پایتخت، دانشگاه تهران به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انقلاب تبدیل شده و علاوه بر اساتید و دانشجویان، بسیاری از مردم هم در این محل تجمع می‌کنند. شهرستانی‌ها به محض ورود به تهران راهی این دانشگاه می‌شوند. از ساعت ۱۰ اصبح امروز هزاران دانشجو و دانش‌آموز در حالی که شعارهای ضدرژیم و ضددولت سرمی‌دادند به طرف محل اقامت امام حرکت کردند. دیوارها و درختان اطراف مسیر دانشگاه مملو از شعارها و پلاکاردهای مختلف است و مردم در دانشگاه به سخنرانی سخنرانان مختلف گوش می‌دهند. دانش‌آموزان هم با پلاکاردهایی مثل "مدرسه، سنگر دیگر آزادی" و معلم معلم، ما درس آزادی می‌خواهیم" از انقلاب حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارش کیهان، کارکنان مجلس شورای ملی و کارکنان نخست‌وزیری با نهضت انقلابی مردم ایران اعلام همبستگی کردند و طبق ادعای بی‌بی‌سی، عبدالحسین علی‌آبادی دومین عضو شورای سلطنت از سمت خود استعفا کرده و حدود ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس هم قصد استعفا دارند. همچنین عشایر موگوئی چهارلنگ بختیاری با صدور اعلامیه‌ای همبستگی خود را با نهضت ملت ایران اعلام کردند.

از طرفی شاه ایران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی "فیگارو" با تاکید بر اینکه فردی مذهبی است، عنوان کرد: «در تهران یک شورای سلطنت وجود دارد و ارتشی که مراقب نظم است. بیش از این چه می‌توانم توقع داشته باشم؟»

محمدرضا پهلوی در پاسخ به سوالی درباره غیرقانونی بودن رژیم سلطنتی یادآور شد: «پدرم می‌خواست در سال‌های ۱۹۲۰ از ایران یک جمهوری مدرن به وجود آورد اما این آیت‌الله‌های قم بودند که خواستند ژنرال رضاخان خود را شاه اعلام کند.»

امروز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه در لندن مدعی شد که مقامات ایران به دولت انگلیس اطلاع داده‌اند که در نظر دارند از ماه فوریه به بعد قرارداد ۵۰۰ میلیون لیره‌ای خرید اسلحه به ویژه تانک "چیفتن" را لغو کنند. همچنین مقامات ایرانی در نظر دارند چندین قرارداد خرید اسلحه را که بین ایران و انگلیس به امضاء رسیده لغو یا دست‌کم معلق کنند.

به گزارش ایسنا، در ساعت‌های پایانی امروز، نزدیکان امام اعلام کردند که جواد شهرستانی شهردار تهران تقاضای ملاقات و گفت‌وگو با امام را کرده بود و امام فرمودند که او را بعد از استعفا خواهند پذیرفت. شهردار تهران بر این اساس از سمت خود استعفا داد و به دیدار امام رفت و با ایشان گفت‌وگو کرد. بعد از پایان این ملاقات، امام دوباره شهرستانی را مامور اداره شهرداری تهران کردند. بختیار پس از انتشار این خبر و از ترس احتمال سرمشق گرفتن دیگران، در یک مصاحبه شروع به ناسزاگویی به جواد شهرستانی و تهدید سایر کارمندان و مسئولان دولت خویش کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین